Eenvoudige tripel is volgens mij niet helemaal gelukt...

Gestart door Stekel, 23-06-2023 09:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Stekel

Hoi,
Op 28-5 de eenvoudige tripel gebrouwen volgens dit recept, https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=45940.0
Gebotteld op 6-6 met 9 g/l
Begin sg was 10.70
Eind SG was 10.10
Was een batch van 15 liter en heb er tijdens het koken 750 g suiker bijgedaan.
Gisteravond een flesje opengemaakt om te proeven, had wel wat koolzuur maar totaal geen schuim, leek gewoon op doodgevallen bier. Smaak was ook niet echt heel lekker. Is dit nu mislukt of moet ik gewoon nog een tijdje geduld hebben. Heb het restant van het flesje in een schaaltje in de tuin gezet en de slakken vonden het in ieder geval wél lekker.

Arthur B

Als je 'niet lekker' iets beter kan beschrijven zou dat kunnen helpen. Zuur? 😉

Tijd maakt veel goed, maar niet alles. Op welke temperatuur heb je vergist? Misschien te warm?

En je hebt ook nog suiker bij het bottelen toegevoegd?

Stekel

Temperatuur was 21 graden in een gecontroleerde gistkast. Bottelsuiker 9 g/l.
Zuur was wel een goede omschrijving volgens mij.

Zambezi Special

Jammer.
Even 2 dingen die ervoor kunnen zorgen dat je niet veel schuim hebt, maar die niks te maken hebben met de smaak van het bier.
1 - bier is te koud tijdens schenken
2 - glas is niet goed schoon.

Ik hoop dat het zoiets is, maar zuur klinkt niet echt fijn.

Niet weggooien trouwens. Laat het nog maar een tijdje staan. En je kan er altijd nog mee koken, of bier-azijn van maken (of aan de slakken voeren)

Fractus

Kun je de smaak nog wat beter omschrijven? Was het fris-zuur, zoals groene appeltjes, of meer azijnzuurachtig? Veelvoorkomende infecties die je bier zuur maken zijn melkzuur- en azijnzuurbacteriën, en die geven dus melkzuur (best wel zuur) en azijnzuur (heel erg zuur). Daarnaast kun je een wilde gist als infectie hebben, meestal zijn die wat gematigder zuur.

Jan de Graaff

Ik zou in ieder geval nog willekeurig twee, drie flesjes koud zetten en kijken of die hetzelfde probleem hebben. Pas dan kun je voorzichtig aan gaan concluderen dat er iets aan de hand is met het brouwsel.

We hebben net nog een geval gehad van een spuitend flesje – bleek het ook om maar 1 flesje te gaan en de rest was niks mis mee. Er kan altijd iets fout gaan met een enkel flesje bier; niet goed schoongemaakt, bottelsuiker per ongeluk vergeten, infectie, dop sloot niet goed en ga zo maar door. Het is een beetje te kort door de bocht om op basis van 1 flesje een hele batch af te schrijven.

Stekel

Ok, ga ik doen en kom er op terug.
Bedankt tot zover.

thepsych

Is de hergisting goed verlopen? Zit er überhaupt CO₂ in het flesje door hergisting? Ik heb dit in verleden regelmatig meegemaakt, reden om tegenwoordig de hergisting te volgen met een drukmetertje bedoeld voor autobanden. Kun je heel goed zien of het goed gaat met hergisting

Jacques

Citaat van: Stekel op 23-06-2023  09:16 uGisteravond een flesje opengemaakt om te proeven, had wel wat koolzuur maar totaal geen schuim, leek gewoon op doodgevallen bier.

Wel koolzuur, maar helemaal geen schuim, dat klinkt als hogere alcohol. Bij welke temperatuur heb je vergist? Was dat in een koelkast en werd de temperatuur gecontroleerd?

Proef je een beetje een peperige smaak? Wijnachtig? Of lijmachtig?

Chinook

Los van alles wat er mis zou kunnen zijn, 28/05 is heel jong voor een tripel. Geef het sowieso nog een week of twee, misschien een maand. CO2 saturatie duurt ook even en dat kan ook slecht schuim veroorzaken. Als het echt zuur is, dan merk je dat wel en lijkt het op een sour, azijn of kots in het ergste geval. Zie je een vliesje in je flesjes?

Lampje

Citaat van: Stekel op 23-06-2023  09:49 uTemperatuur was 21 graden in een gecontroleerde gistkast. Bottelsuiker 9 g/l.
Zuur was wel een goede omschrijving volgens mij.
Welke gist heb je gebruikt? 21°C is bijvoorbeeld voor een T58 te hoog. Schuimstabiliteit is dan erg laag.

Stekel

Hoi,
smaak was echt zuur, azijn komt het best in de buurt. gist was Safale S-04. had wel de hop in een zelfgemaakte zak gedaan omdat de dag ervoor bij een andere batch de pomp weer verstopt was.
Is gecontroleerd gedaan in een gistkast met een inkbird. Wat ik weggooide zag er keurig helder uit.
Het enige waar ik van afgeweken ben van het recept is dat ik er tijdens het koken 750 gram suiker bijgegooid heb. In het recept stond geen suiker vermeld dus ging ik ervan uit dat dat vergeten was of is er niet altijd suiker nodig tijdens het koken want dat weet ik nog niet in mijn prille brouwervaringen.....
De batch van de dag ervoor is in mijn optiek goed verlopen. Was wel iets heel anders. Mooi schuim en goed van smaak.

Jacques

Citaat van: Chinook op 24-06-2023  00:08 uLos van alles wat er mis zou kunnen zijn, 28/05 is heel jong voor een tripel.

Het bier is gebotteld op 6 juni. Het is best warm geweest de afgelopen weken. Je mag verwachten dat er al koolzuurdruk op de flessen zit, zeker ook omdat niet lang gewacht is met bottelen.

Citaat van: Stekel op 24-06-2023  07:14 usmaak was echt zuur, azijn komt het best in de buurt. gist was Safale S-04. had wel de hop in een zelfgemaakte zak gedaan omdat de dag ervoor bij een andere batch de pomp weer verstopt was.

Echt zuur, azijnzuur, krijg je niet zo maar. Daarvoor is zuurstof tijdens de vergisting nodig.
Wat bedoel je met de zelfgemaakte zak? Is die in de kookketel gegaan of in het vergistingsvat?

Waar woon je ergens? Is er misschien een vereniging voor hobbybrouwers in de buurt? Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/praktisch/clubs-voor-hobbybrouwers/ Mijn advies is je bier een ervaren bierproever te laten drinken (of er aan te laten ruiken...  ^-^ .

Stekel

Hoi,
Omdat ik toen nog geen hopspider had, nu inmiddels wel en vanmorgen gebruikt, had ik van een grote zakdoek een tasje gemaakt waar de hoppellets in gingen en dichtgebonden met een stukje rvs draad.
Toevallig heb ik aanstaande vrijdagavond een rondleiding in de stadsbrouwerij van Goes dus dan zal ik wel iets meenemen naar daar.

Jacques

Citaat van: Stekel op 24-06-2023  13:36 uOmdat ik toen nog geen hopspider had, nu inmiddels wel en vanmorgen gebruikt, had ik van een grote zakdoek een tasje gemaakt waar de hoppellets in gingen en dichtgebonden met een stukje rvs draad.

Was dat in je kookketel of in je gistvat?

Stekel

Jan de Graaff

Citaat van: Stekel op 23-06-2023  11:29 uOk, ga ik doen en kom er op terug.
Heb je inmiddels kunnen bevestigen dat het probleem zich inderdaad bij meer dan 1 flesje voordoet? Dat lees ik nergens terug.

Het heeft weinig zin om op basis van 1 flesje de hele riedel "dingen die mis kunnen zijn gegaan" met z'n allen door te lopen terwijl er met de rest van de batch misschien helemaal niks mis is... Ik zou dat toch echt als eerste willen weten.

Jacques

Citaat van: Stekel op 24-06-2023  16:30 uKookketel

Dan kan de zak niet de oorzaak zijn van een zure smaak.

Maar waar komt de zure smaak dan wel vandaan? Voor we met zijn allen gissen wat er aan de hand is, is het goed als het bier door een ervaren bierproever gekeurd wordt. Bij Slot Oostende zal vast iemand te vinden zijn die iets meer kan zeggen over je bier.

Stekel

Stekel

Hoi,
zoals gezegd bier laten beoordelen door een klein brouwerijtje het Gansje, hier in de buurt. Dit is wat de brouwmeester er van vond.

Je bier heeft inderdaad een zuurtje maar is toch ook heel zoet. Ik meet een sg van 1020.
De opening van het flesje ging zonder noemenswaardige sis. Er zit inderdaad geen schuim/koolzuur in het bier. Op de bodem van het flesje zie ik ook geen bezinksel van gist. Hebben de flesjes voldoende lang warm/op kamertemperatuur gestaan voor de hergisting op fles? Ik doe dat altijd twee weken.
Verder valt me op dat je 9 dagen na het brouwen al gebotteld hebt. Dat is mijns inziens erg snel. Mijn ervaring met de S04 is dat het een langzame gist is. Je kunt gerust 4 weken na het brouwen bottelen. Dit geeft de gist de tijd om zijn werk te doen. Gist produceert tijdens zijn werk ook wel eens zwavel- en andere verbindingen en ruimt dat zelf ook weer op. Helemaal vanzelf. Effe geduld dus.
Vuistregel is dat je voor het koken van het wort alles huishoudelijk schoon moet hebben. Kritisch is de fase tijdens en na het afkoelen van het wort. Als er dan iets in valt, groeit dat ook voorspoedig verder. Fruitvliegjes zie je wel, azijnzuur bacteriën niet. Ik dek altijd alles af met gestreken theedoeken want die zijn dan steriel.

Advies: je kunt alle flesjes voorzichtig terug gieten in het gistvat met verse/actieve gist.
Of je voegt wat gist toe aan elk flesje en dan opnieuw de dop er op. Vloeibaar of een paar korreltjes.  Allebei de methodes is een experiment. Zat brouwers die dat al eens deden. Wellicht verbeterd je bier nog. En anders is het een goede geuze.

Jacques

Citaat van: Stekel op 18-07-2023  08:01 uJe bier heeft inderdaad een zuurtje maar is toch ook heel zoet. Ik meet een sg van 1020.
De opening van het flesje ging zonder noemenswaardige sis. Er zit inderdaad geen schuim/koolzuur in het bier. Op de bodem van het flesje zie ik ook geen bezinksel van gist. Hebben de flesjes voldoende lang warm/op kamertemperatuur gestaan voor de hergisting op fles? Ik doe dat altijd twee weken.
Verder valt me op dat je 9 dagen na het brouwen al gebotteld hebt. Dat is mijns inziens erg snel. Mijn ervaring met de S04 is dat het een langzame gist is. Je kunt gerust 4 weken na het brouwen bottelen. Dit geeft de gist de tijd om zijn werk te doen. Gist produceert tijdens zijn werk ook wel eens zwavel- en andere verbindingen en ruimt dat zelf ook weer op. Helemaal vanzelf. Effe geduld dus.
Vuistregel is dat je voor het koken van het wort alles huishoudelijk schoon moet hebben. Kritisch is de fase tijdens en na het afkoelen van het wort. Als er dan iets in valt, groeit dat ook voorspoedig verder. Fruitvliegjes zie je wel, azijnzuur bacteriën niet. Ik dek altijd alles af met gestreken theedoeken want die zijn dan steriel.

Advies: je kunt alle flesjes voorzichtig terug gieten in het gistvat met verse/actieve gist.
Of je voegt wat gist toe aan elk flesje en dan opnieuw de dop er op. Vloeibaar of een paar korreltjes.  Allebei de methodes is een experiment. Zat brouwers die dat al eens deden. Wellicht verbeterd je bier nog. En anders is het een goede geuze.

Ik vind het toch wat vreemd allemaal.
Ten eerste dat je bier echt zuur is. Als je schoon werkt en voldoende (gedroogde) gist ent dan is de kans op verzuring erg klein, zeker als je snel na het einde van de vergisting bottelt.
Wat mij nog meer verbaasd is het feit dat het bier weinig koolzuur heeft. Als je na 9 dagen bottelt dan zweven er in het bier nog veel gistcellen. Voldoende voor een vlotte hergisting op de fles.
Standaard 4 weken wachten voor het bottelen is iets wat ik niet aanraad. Je krijgt dan toch echt wel last van autolyse. Ik proef dat regelmatig bij bieren van kleine Nederlandse commerciële brouwerijen die niet hun gist aflaten tijdens de nagisting.
En ja, de S04 verrast je wel eens door op een later moment verder door te gaan. Maar in dat geval krijg je juist heel veel koolzuur in je bier. Vreemd dus.

Of het opnieuw voorzien van gist de hergisting gaat afronden, is afwachten. Het zou kunnen dat je last hebt van een infectie met een killergist.

Mijn advies is dan ook om alles wat je gebruikt hebt na het koken van wort grondig schoon te maken en te desinfecteren. Hygiëne is heel belangrijk bij het brouwen. Als je daar goed op let, zal je geen onbedoeld zure bieren krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.