Is mijn schrootresultaat goed?

Gestart door Jacques, 22-06-2023 21:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Er is een antwoord geschreven op de vraag "Is mijn schrootresultaat goed?". Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/is-mijn-schrootresultaat-goed/

In dit topic kun je een terugkoppeling geven os suggesties geven ter verbetering.

Broewerke

Voor mij werkt het behandelen van de mout met stoom beter dan nat, klam maken. 2 minuutjes boven zeef in pan al roerend waardoor de stoom opstijgt door de mout.
Het maalt veel mooier met grove gebroken of beschadigde korrel.
Kost minder kracht met malen. Nauwelijks extra werk maar veel resultaat

hansHalberstadt

Het doel van optimaal schroten is om een hoog rendement te halen zonder dat de zaak vastloopt bij het filteren. Dus zodanig fijn schroten dat het nog net goed werkt.

Voor mij werkt een traditionele filterkuip met hevelfilter met sleuven zo regelmatig mogelijk over de hele bodem verdeeld het beste (= fijnste schroot mogelijk met hoogste rendement). Daarbij moet je zorgen dat je filterbed altijd min of meer blijft zweven n de vloeistof, dus niet helemaal droog laten vallen en inkrimpen want dan druk je alle porien dicht.

Voor een brouwautomaat kun je dat benaderen door een takel te gebruiken waarmee je heel rustig kunt filteren en de vloeistofdruk over het filterbed onder controle kunt houden. ook goed roeren tijdens het maischen naast pompen helpt om de omzetting efficienter te doen.

Jacques

Citaat van: Broewerke op 23-06-2023  08:13 uVoor mij werkt het behandelen van de mout met stoom beter dan nat, klam maken. 2 minuutjes boven zeef in pan al roerend waardoor de stoom opstijgt door de mout.
Het maalt veel mooier met grove gebroken of beschadigde korrel.
Kost minder kracht met malen. Nauwelijks extra werk maar veel resultaat

Ik zal de mogelijkheid van stomen vermelden bij het artikel over schroten.
Voor ons hobbybrouwers is dat te doen. Maar bij grotere hoeveelheden wordt het wat lastiger.
Zie mijn aanvulling op de pagina https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/schroten/

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-06-2023  08:53 uVoor mij werkt een traditionele filterkuip met hevelfilter met sleuven zo regelmatig mogelijk over de hele bodem verdeeld het beste (= fijnste schroot mogelijk met hoogste rendement). Daarbij moet je zorgen dat je filterbed altijd min of meer blijft zweven n de vloeistof, dus niet helemaal droog laten vallen en inkrimpen want dan druk je alle porien dicht.

Die artikel gaat over hoe je schroot en niet over het rendement. Als je het leuk vindt, kun je een toegankelijk artikel schrijven hoe je het beste een hoog rendement kunt halen. Daarbij is wel belangrijk rekening te houden dat zo'n 70 tot 80% van alle huidige beginnende brouwers met een brouwautomaat starten.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-06-2023  12:15 uDie artikel gaat over hoe je schroot en niet over het rendement. Als je het leuk vindt, kun je een toegankelijk artikel schrijven hoe je het beste een hoog rendement kunt halen. Daarbij is wel belangrijk rekening te houden dat zo'n 70 tot 80% van alle huidige beginnende brouwers met een brouwautomaat starten.
in het artikel staat:
'In het artikel Schroten is beschreven dat de instelling van je schrootmolen afhankelijk dient te zijn van je het filter dat je gebruikt voor je maisch.'

'Kortom: de mate van schroten in combinatie met je maaswijdte van je maischfilter bepaalt voor een groot deel de opbrengst van de gebruikte mout.'

Dat is dan toch duidelijk een compromis tussen rendement (opbrengst zoals het artikel zegt)  en filtersnelheid als onderwerp van het artikel? Wat is anders de reden om grof of fijn te schroten? 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-06-2023  12:56 uin het artikel staat:
'In het artikel Schroten is beschreven dat de instelling van je schrootmolen afhankelijk dient te zijn van je het filter dat je gebruikt voor je maisch.'

'Kortom: de mate van schroten in combinatie met je maaswijdte van je maischfilter bepaalt voor een groot deel de opbrengst van de gebruikte mout.'

Dat is dan toch duidelijk een compromis tussen rendement (opbrengst zoals het artikel zegt)  en filtersnelheid als onderwerp van het artikel? Wat is anders de reden om grof of fijn te schroten? 

Het artikel gaat primair over vraag hoe je molen ingesteld moet worden. Hoewel er een relatie is, komt er over het behalen van een hoog rendement een apart verhaal. Als je wilt kun je daarvoor een aanzet maken.

Wijbrouwers

De hyperlink naar het artikel over schroten staat niet goed in het begin van het artikel.
Het linkt nu naar het woord schroten i.p.v. een website.

Verder leuke toevoeging op het eerdere artikel.

Jacques

Citaat van: Wijbrouwers op 12-07-2023  14:17 uDe hyperlink naar het artikel over schroten staat niet goed in het begin van het artikel.
Het linkt nu naar het woord schroten i.p.v. een website.

Bedankt voor de feedback. Aangepast.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.