(Dubbel)bock

Gestart door GGB, 21-06-2023 11:26 u

Vorige topic - Volgende topic

GGB

Hallo allemaal,

Zojuist ben ik aan het stoeien gegaan met een naar mijn idee een (dubbel)bock. Nu heb ik nog niet heel veel ervaring met het zelf maken van een recept en ben ik dus benieuwd naar jullie reacties. Het volgen van andermans recepten kennen we ondertussen wel.
Omdat onze gistkast momenteel niet meer koelt heb ik bewust voor een gist gekozen die een wat hogere vergistingstemperatuur aan kan (+-21-26 graden in de de kast met deze temperaturen). Wat betreft de mouten heb ik andere recepten bekeken een soortgelijke EBC's in één brouwwinkel bij elkaar gezocht (want ja, makkelijk in 1 keer bestellen). Zie onderstaand recept. Ik ben benieuwd naar jullie reacties  ;) .

Dubbelbock test
8.0% / 17.6 °P

72% efficiency

Batch Volume: 23 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 26.9 L
Sparge Water: 7.47 L
Total Water: 34.37 L
Boil Volume: 28 L
Pre-Boil Gravity: 1.064
Original Gravity: 1.072

Final Gravity: 1.011
IBU (Tinseth): 18

BU/GU: 0.24
Color: 52 EBC

Mash
Temperature — 65 °C — 60 min
Temperature — 75 °C — 10 min

Malts (7.8 kg)
2.5 kg (32.1%) — Munich malt dark — Grain — 20 EBC — Mash — 70 min
2.5 kg (32.1%) — Pilsner mout — Grain — 3 EBC — Mash — 70 min
2.5 kg (32.1%) — Speltmout — Grain — 6 EBC — Mash — 70 min
300 g (3.9%) — Geroosterde gerstemout chocolat — Grain — 1000 EBC — Mash — 70 min

hops (60 g)
40 g (15 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 4% — Boil — 60 min
20 g (3 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 4% — Boil — 30 min

Yeast
2 pkg — Mangrove Jack's M41 Belgian Ale Yeast 85%
Fermentation
Primary — 23 °C — 14 days

De Hopman

Die voorspelde 52 EBC lijkt me niet te kloppen. Bijna 4% chocolademout is best veel, dat wordt een pak donkerder verwacht ik. Wordt ook vrij stevig qua geroosterde smaak, zal eerder neigen naar een stout dan een dubbelbock.
Ik denk dat je dat aandeel prima kan halveren, dan wordt hij nog stevig qua gebrandheid. 1 à 1,5% is genoeg voor een bock.

GGB

Bij 100 gram (1.3%) chocolademout komt hij volgens brewfather op 30,5 EBC uit

Chris71

Voor een (Dubbel)bock zou ik zeker geen MJ M41 Belgian Ale gist gebruiken. Ik denk dan eerder aan MJ M76 Bavarian Lager.

De Hopman

Citaat van: GGB op 21-06-2023  12:45 uBij 100 gram (1.3%) chocolademout komt hij volgens brewfather op 30,5 EBC uit
Als ik dit recept in BrouwHulp invoer kom ik met 100 gram op een EBC van 57, en met 300 gram op 96.
Vergeleken met andere recepten die ik in BrouwHulp heb staan lijkt dat prima te kloppen  :weetniet:
Een snelle zoektocht naar recepten voor een dubbelbock leert dat de meeste zo rond de 1 of 1,5 % aan chocolademout gebruiken, dus 4% lijkt me echt aan de hoge kant.

GGB

Citaat van: De Hopman op 21-06-2023  13:06 uAls ik dit recept in BrouwHulp invoer kom ik met 100 gram op een EBC van 57, en met 300 gram op 96.
Ik ben het ook zeker eens met de 100 gram hoor. Het lukt me alleen momenteel niet om het in BrouwHulp in te vullen. Straks nog maar een poging doen.

GGB

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptBock
Brouwdatum21-06-2023
BierstijlDubbelbok (licht)
Volume23,0 l
Begin SG1,107 SG
Berekende kleur (Morey)35 EBC
Berekende bitterheid (Rager)21 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
16,30 lWater uit Zutphen
8,25 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,50 kgPilsmoutDingemans3 EBC32,9 %
2,50 kgPale moutWeyermann6 EBC32,9 %
2,50 kgSwaen Munich DarkDe Swaen20 EBC32,9 %
0,10 kgChocolademoutThomas Fawcett and Sons1000 EBC1,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
165,0 °C1 min.60 min.2,1 l/kg
275,0 °C1 min.10 min.3,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
40,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%60 min.16,3 IBU
20,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%30 min.4,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gBelgian Ale (M41)bovengist

Chinook

Ik vind 300 gram chocolademout ook wel erg ruim voor een bock. Dat geeft denk ik teveel smaak af. Ik zou ook voor 100-150 gram gaan en eventueel een versie zonder kaf. Je kan ook overwegen deze pas aan het einde van de maisch toe te voegen. 52 EBC is ook aan de hoge kant trouwens, maar binnen de lijntjes kleuren hoeft niet altijd.

M41 bevat een diastaticus gist, dus dat is zeker geen goed idee. Wordt je bier veel te droog van en de fenolen/esters kloppen niet, hier kleur je misschien iets teveel buiten de lijntjes. M82, W34/70, Lutra, NovaLager, en volgens mij zelfs Diamond en S-23 kunnen tegen redelijk hoge temperaturen. Anders kun je voor US-05 of Nottingham gaan.

Mag ik vragen waarom de spelt? Schuim? Mondgevoel? Voor schuim heb je niet zoveel nodig en tarwe/spelt geeft denk ik niet echt de juiste touch, tenzij je voor een weizenbock gaat. Dan moet je alleen wel iets meer tarwe/spelt gebruiken. Pale mout is een beter idee.
Pilsmout gebruik ik zelf nooit in dit soort stijlen, je wil vooral smaak. Overweeg 50/50 Munich en Vienna of 100% Munich, zeker als je geen karakter toevoegt met iets als melanoidin of caramunich/Vienna. Indien je dat wel doet, kan je eventueel een deel voor pils vervangen als je je zorgen maakt om enzymkracht, al is dat niet nodig denk ik. Je kan ook je pils voor pale vervangen. Je wil hier vooral rijke moutige smaken proeven, dus daar zou ik mijn mout op selecteren. De kleur komt daar eigenlijk alleen maar bovenop, al is deze vaak iets donkerder. Eventueel kun je ook een lange kook doen (2+ uur) om karamelisatie te bevorderen.

Hop maakt niet veel uit hier. Het gaat tenslotte om de mout. Je zal het bier waarschijnlijk een tijdje lageren/rijpen, dus je kan die 30 minuten toevoeging ook weglaten. Misschien dat je het wel nog opmerkt of dat het complexiteit geeft. Je kan ook een goedkoper bitterhop gebruiken als je minder hop in je ketel wilt, maar dat is optioneel.

Juindorper

Mijn laatste bokbier bevatte ook 4% chocolademout en 96% munchener II.
Die is me dusdanig goed bevallen dat ik deze van de zomer weer brouw. :beersmiley:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.