Hoofdvergisting klaar na 1 dag?

Gestart door Jeroen A., 19-06-2023 18:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen A.

Goedenavond

Gisteren dus mijn eerste brouwsel gemaakt en geplaatst in een te warme (niet voorgekoelde koelkast).
Ik heb 4 zakjes BE256 toegevoegd (moest 1080 halen met suikergift na hoofdvergisting, 1065 na koelen voor vergisting).
Het brouwsel heeft de eerste 8 uur tussen 27,5 en 30 graden gezeten, daarna een 10 uur rond de 25 en nu 10 uur rond de 22,5 graden. (Uitlezen Inkbird)
Ik heb 5,5 kg aan mout gebruikt en ik hield 23 liter wort over.
Is mijn brouwsel einde verhaal (denk het niet, want Jacques gaf al aan dat gist bij 30 graden niet kapot hoeft te gaan, maar ik vind een dag vergisting erg weinig) of is door de temperatuur de hoofdvergisting al voorbij? Kan ik dan gewoon de suikergift doen? Ideaal is het niet verlopen, maar leren doe je door fouten te maken.

De Hopman

Pfoe, dat is inderdaad veel te warm, dat worden esterbommetjes  ;D
4 zakjes voor 23 liter is ook aan de forse kant, normaal is 1 zakje genoeg voor 20 liter met SG 1.050. In jouw geval zou je dus prima 2 zakjes kunnen doen, maar 4 is redelijk overkill.
Op zich geen ramp hoor, de vergisting gaat alleen als een trein en je krijgt last van bijsmaken. Zal vast niet je beste bier worden, maar wel leerzaam  ;)

Jeroen A.

Begin SG is aan de lage kant, maar er moet nog suiker worden toegevoegd na de hoofdvergisting. Mijn receptje geeft 1 kg aan, dus daarmee zal het gist weer aan de bak moeten. Gezien de lage SG waarde, moet er volgens BrouwVisie zelfs 2 kg suiker bij. Doel was 1080.
Maar kan ik die suikergift nu doen?

De Hopman

1 dag is wel kort voor een hoofdvergisting, maar als het waterslot is stilgevallen dan kan de suiker er gerust bij denk ik. Ik zou dan wel proberen om de temperatuur laag te houden, een suikergift geeft sowieso veel esters.
Het beste is gewoon even de dichtheid meten, dan weet je zeker waar je zit.

Jacques

Citaat van: Jeroen A. op 19-06-2023  20:01 uBegin SG is aan de lage kant, maar er moet nog suiker worden toegevoegd na de hoofdvergisting. Mijn receptje geeft 1 kg aan, dus daarmee zal het gist weer aan de bak moeten. Gezien de lage SG waarde, moet er volgens BrouwVisie zelfs 2 kg suiker bij. Doel was 1080.
Maar kan ik die suikergift nu doen?

Voeg de suiker opgelost in water toe. Als je droge suiker toevoegt dan krijg je hetzelfde effect als droge suiker in een glas cola.

Om de hoeveelheid esters niet te hoog te laten zijn, is het aan te raden de suikergift beperkt te houden. Je zou zelfs de suiker achterwege kunnen laten. Je bier is dan niet zo zwaar als bedoeld, maar wel wat evenwichtiger.

Jeroen A.

Had al een suikergift gedaan na de opmerking van "De Hopman". Moest 1000 gram toevoegen, maar heb 1500 gram gedaan (Begin SG verhogen). Toen ging deze weer als een malle. Daarvoor heb ik al een blowoff gemaakt, want ik heb het droog toegevoegd (dit omdat ik al iets teveel water als spoel heb gebruikt en daarmee een lage startende SG had).
Nu inmiddels twee dagen later en wederom weinig activiteit in het waterslot en heb ook geen extreme activiteit qua schuimkraag gezien voor- of direct na de suikerstort.

Hij moet sowieso lekker uitgisten, maar is het wijsheid om hem dan lekker over te hevelen naar een schoon vat en dan normaal waterslot erop voor een mooie rustige twee weken uitgisten?
Het gisten is natuurlijk al een malle verlopen, waar ik in de eerste 24uur al een suikerstort heb gedaan wegens inactiviteit van het gist. Teveel gist toegevoegd (4 zakjes) op SG 1051. Daarbij vergist ik nu op 23 graden (gist BE256 Abbaye).

Ook ruikt de vergisting zurig, maar had gelezen dat dit normaal kan zijn of denken jullie daar anders over?
Gezien de lage schuimkraag, zure lucht en versnelde vergisting, dan toch een infectie? Ben wel extreem schoon geweest met StarSan etc.

Kortom. Vele beginnersfouten, maar een goede leerfase. Alle tips neem ik mee in mijn Excelletje om de volgende keer dezelfde fouten niet te maken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jeroen A. op 21-06-2023  22:01 uOok ruikt de vergisting zurig, maar had gelezen dat dit normaal kan zijn of denken jullie daar anders over?

Gewoon koolzuur lijkt mij. dat ruikt ook zurig. Niet iets om je druk over te maken. 4 zakjes gist en hoge temperatuur kan wel een gisting geven die heel snel gaat. Omdat het zo snel gaat krijg je dan veel warmteproductie waardoor het nog sneller gaat. Mooie test om gelijk te kunnen proeven wat het effect daarvan is. zo'n bier proeven zijn ze op een gildeavond blij mee want daar leer je heel veel van.

Jacques

Citaat van: Jeroen A. op 21-06-2023  22:01 uKortom. Vele beginnersfouten, maar een goede leerfase. Alle tips neem ik mee in mijn Excelletje om de volgende keer dezelfde fouten niet te maken.

Een tip van mij was géén suiker toe te voegen...  smile

Je bier zal door de hoge suikergift, de gebruikte gist én de hoge vergistingstemperatuur heel veel esters en hogere alcoholen hebben. Kan lekker zijn, maar je moet er wel van houden...  ;)
Het zurige aroma kan een gevolg zijn van de fruitige esters en de vorming van acetaldehyde (een voorloper van alcohol)
Doordat je een overmaat aan gist gegeven hebt en een hele snelle vergisting hebt gehad, ligt een infectie niet voor de hand.

Dat je geen schuimvorming gezien hebt na de suikertoevoeging is bijzonder. Maar het kan zijn dat alles zo snel is gegaan dat het schuim alweer verdwenen is.

Schanulleke

Citaat van: Jeroen A. op 21-06-2023  22:01 uOok ruikt de vergisting zurig, maar had gelezen dat dit normaal kan zijn of denken jullie daar anders over?
Gezien de lage schuimkraag, zure lucht en versnelde vergisting, dan toch een infectie? Ben wel extreem schoon geweest met StarSan etc.

pH meten?

De pH kan tussen de 3,9 en 4,5 liggen. Laatst zelf een kloon bier gebrouwen met een eind pH van 4,0. Het origineel Fullers ESB zat op 4,1, dus lijkt ok. ik vind zo'n lage eind pH echter toch niet altijd aangenaam, omdat het al gauw toch wrangheid kan geven. Echte zure bieren hebben een nog lagere pH. Enkele metingen van lang geleden: Rodenbach (3,5), Rodenbach Grand Cru (3,2), Rodenbach Alexander (3,2), Boon geuze Malse Lambiek (3,5), Liefmans Goudenband (3,7), Felix Speciaal (3,8), Hanssen Geuze (3,1).

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 22-06-2023  09:21 upH meten?

De pH kan tussen de 3,9 en 4,5 liggen.
Ik zou niet vantevoren al allerlei beren pop de weg gaan zoeken. Het is het eerste brouwsel. bij mijn eerste brouwsel had ik zelf in ieder geval nog geen pH meter. Ga eerst maar een gewoon bottelen en proeven en ga er voorlopig vanuit dat er niets geks gebeurd is alleen wat snelle vergisting en hoge temperatuur maar dat effect is bekend en voorspelbaar.

Jeroen A.

@Hans... ik kan natuurlijk altijd een aantal flesjes doneren ten behoeve van het leren. Geen enkel probleem.

hansHalberstadt

Citaat van: Jeroen A. op 23-06-2023  23:16 u@Hans... ik kan natuurlijk altijd een aantal flesjes doneren ten behoeve van het leren. Geen enkel probleem.
Dat is het mooie van een biergilde. Daar kun je bv wat flesjes meenemen en iedereen laten proeven. Dan leert iedereen ervan. maar ik wil er ook wel eentje proeven hoor.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.