Vergistingskoelkast met Inkbird

Gestart door Jeroen A., 19-06-2023 09:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen A.

Hoi allemaal

Ik heb een Inkbird aangesloten op een oude koelkast, maar krijg de temperatuur niet lager dan 25 graden tijdens de hoofdgisting. Daarom een aantal vraagjes:
- Komt het vaker voor dat een dergelijke opstelling er moeite mee heeft tijdens de hoofdgisting, tijdens deze zomerse temperaturen? Enorm oplopen van gisttemperaturen.
- Kan dit te maken hebben dat mijn brouwsel op een te hoge temperatuur in de koelkast is geplaatst en daarom het proces als een malle verloopt en slecht handelbaar is? (had de koelkast niet voorgekoeld, dus had een begintemp. van 31 graden)
- Tips om de temp. naar beneden te halen (indien dit nog geadviseerd wordt, 16uur na plaatsing in de koelkast.

Hoor graag van jullie.

hb-lot

Controleer in ieder geval of de thermostaat van je koelkast wel op maximaal staat.

Bij mij lukte het ook niet toen hij initieel op een lagere stand stond.

De Hopman

Waar staat de koelkast?
Zolang dit gewoon ergens binnen in een bijkeuken of garage is zou koelen geen punt moeten zijn, maar in een tuinhuisje of schuurtje kan de temperatuur flink oplopen. Onze schuur wordt ook al snel zo'n 40 graden als de zon erop staat..
Heb je de inkbird goed aangesloten? De ene uitgang is voor koelen, de andere voor verwarmen, dus misschien even checken of je de koelkast in de goede aansluiting hebt zitten.
Ik heb een hoog tafelmodel koelkast (120 cm) en vergist daar zo'n 20 liter in. Eigenlijk merk ik ook op het hoogtepunt van de vergisting niet veel van de vrijgekomen warmte. De gist produceert wel zijn eigen warmte, maar lijkt me sterk dat de koelkast dat niet weg zou kunnen kolen onder normale omstandigheden, die van mij blijft keurig op 18 graden, ook met een heftige vergisting.

Gist toevoegen op 31 graden is wel echt te warm overigens, naast een heftige vergisting gaat dit ook voor bijsmaken zorgen.

brouwerwaldonk

Hier staat de gistkast in de kelder. Daar is de temperatuur nu 15°C.
Vorige week een brouwsel vergist zonder koelen of verwarmen. De temperatuur van de gisting bleef mooi op 21 - 22°C. gemeten in het gistende wort.

De Hopman

Citaat van: brouwerwaldonk op 19-06-2023  10:07 uHier staat de gistkast in de kelder. Daar is de temperatuur nu 15°C.
Vorige week een brouwsel vergist zonder koelen of verwarmen. De temperatuur van de gisting bleef mooi op 21 - 22°C. gemeten in het gistende wort.
Mijn koelkast staat ook in de kelder trouwens, inderdaad zo'n 15 graden. Niet in de schuur van 40 graden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.