Lallemand Danstar Farmhouse hybrid Saison ervaringen

Gestart door Lampje, 18-06-2023 06:45 u

Vorige topic - Volgende topic

Lampje

Dag allemaal,

Ik ben bij wijze van experiment een Saison aan het brouwen met de Farmhouse hybrid Saison van Lallemand. Hij is gisteravond de gistkast (alleen verwarming aanwezig) ingegaan met aanvangstemperatuur 20°C. Wat is het beste temperatuurverloop voor deze specifieke gist? Kan het niet direct ergens vinden. Ik heb vanochtend even een vochtige handdoek over het vat gehangen. In het vat is het nu 22°C De temperatuur blijft bij de vergisting dan mooi stabiel. Is dat nodig of mag ik hem, net als de Belle Saison vrij op laten lopen? Hoor het graag...

Snelbier

Citaat van: Lampje op 18-06-2023  06:45 u... Ik ben bij wijze van experiment een Saison aan het brouwen met de Farmhouse hybrid Saison van Lallemand. Hij is gisteravond de gistkast (alleen verwarming aanwezig) ingegaan met aanvangstemperatuur 20°C. Wat is het beste temperatuurverloop voor deze specifieke gist? Kan het niet direct ergens vinden. Ik heb vanochtend even een vochtige handdoek over het vat gehangen. In het vat is het nu 22°C De temperatuur blijft bij de vergisting dan mooi stabiel. Is dat nodig of mag ik hem, net als de Belle Saison vrij op laten lopen? Hoor het graag...
Géén ervaring met deze gist, maar wel wat tips gevonden. Lallemand heeft er ooit een web-seminar aan gewijd, maar lijkt 'verdwenen'.
Link naar US-forum met meer ervaringen: https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=37682.0
Als ik de ervaringen mag geloven komt er het volgende uit:
- Koelere vergisting (<25'C) geeft minder Saison-smaak, neigt dan naar witbier-smaakjes.
Mijn insteek dan: beetje warm (>25'C) vergisten..
- Gist geeft minder Saison-smaken dan echte saisongisten..
Oplossing-1 kan zijn warmer vergisten, maar ook daar zit een grens aan  :weetniet: . Lallemand zegt 30'C, ik zou daar zeker 2 graadjes onder blijven voor de zekerheid.
Oplossing-2: Meer kristalsuiker in de stort. Lallemand-Farmhouse heeft lager SVG dan saisongisten, dus maakt minder vergistingsmaakjes, simpel rekensommetje.
Met wat extra suiker in de stort maak je méér gistsmaken aan (Saison?) én SG-end daalt, droger bier.

Alles op een rij zou ik zelf:
- Zoveel suiker gebruiken dat SG-end op gewenst niveau komt. Mag je zelf invullen.
- Vergistingstemperatuur >25'C. Niet hoger dan de 30'C die Lallemand opgeeft.
Laat je gist dus vrij, desnoods opstoken naar 25-28'C.
Succes, Snelbier.

Lampje

Citaat van: Snelbier op 18-06-2023 &nbsp;15:05 uGéén ervaring met deze gist, maar wel wat tips gevonden. Lallemand heeft er ooit een web-seminar aan gewijd, maar lijkt 'verdwenen'.
Link naar US-forum met meer ervaringen: https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=37682.0
Als ik de ervaringen mag geloven komt er het volgende uit:
- Koelere vergisting (<25'C) geeft minder Saison-smaak, neigt dan naar witbier-smaakjes.
Mijn insteek dan: beetje warm (>25'C) vergisten..
- Gist geeft minder Saison-smaken dan echte saisongisten..
Oplossing-1 kan zijn warmer vergisten, maar ook daar zit een grens aan  :weetniet: . Lallemand zegt 30'C, ik zou daar zeker 2 graadjes onder blijven voor de zekerheid.
Oplossing-2: Meer kristalsuiker in de stort. Lallemand-Farmhouse heeft lager SVG dan saisongisten, dus maakt minder vergisting-smaakjes, simpel rekensommetje.
Met wat extra suiker in de stort maak je méér gistsmaken aan (Saison?) én SG-end daalt, droger bier.

Alles op een rij zou ik zelf:
- Zoveel suiker gebruiken dat SG-end op gewenst niveau komt. Mag je zelf invullen.
- Vergistingstemperatuur >25'C. Niet hoger dan de 30'C die Lallemand opgeeft.
Laat je gist dus vrij, desnoods opstoken naar 25-28'C.
Succes, Snelbier.
Dank voor de tip. Ik heb de handdoek weg gehaald. Hij zal zo wel oplopen. Geschat eind SG is 1.007 met 90% Masterveld vloermout speciaal en 10% rietsuiker. Ik zou nog 5% kunnen bijvoegen na de hoofdvergisting dan landt ie op 1.00 5, is ie nog wat droger. Ik maak de suikerstort liever niet te hoog ivm de schuimhoudbaarheid.

Sigurd

Ik heb vandaag een saison gebrouwen met deze gist. Recept is van David Heeath. Start vergisting is 25°C en na drie dagen iedere dag een graad verhogen tot 30°C.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.