Brewtan B en hergisting op fles

Gestart door Kapau, 16-06-2023 10:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Kapau

Hallo,

Een week of drie terug heb ik een IPA gebrouwen en hierbij Brewtan-B toegevoegd tijdens het maischen en het koken. Het brouwen en de vergisting verliep allemaal goed, maar bij het proeven nu merk ik dat er 0 koolzuur op zit.
Er is geen aparte bottelgist toegevoegd. Het originele recept bevatte 2 zakjes S-04 op een batch van 35 liter. Er is geen cold-crash uitgevoerd en het bottelen is na twee weken gedaan vanaf begin vergisting. Er is gebotteld met 6g suiker per liter in een suikeroplossing die met zo'n vee-doseerpistool van 5ml is aangebracht.

Is het mogelijk dat de Brewtan iets doet waardoor de hergisting niet op gang komt? Iemand hier misschien al ervaring mee? Is opentrekken en paar korreltjes CBC-1 toevoegen misschien nog een optie?

Hopfenfox

Ik gebruik Brewtan-B sinds een jaar in al mijn brouwsels en heb nog geen enkel verschil gemaakt in koolzuur, schuim en de houdbaarheid daarvan.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 16-06-2023  11:32 uIk gebruik Brewtan-B sinds een jaar in al mijn brouwsels en heb nog geen enkel verschil gemaakt in koolzuur, schuim en de houdbaarheid daarvan.

Ik gebruik het nu zo'n 3 jaar en mijn bieren hebben geen last van weinig schuimhoudbaarheid. In tegendeel zelfs!

Spyro

Citaat van: Jacques op 16-06-2023  17:10 uIk gebruik het nu zo'n 3 jaar en mijn bieren hebben geen last van weinig schuimhoudbaarheid. In tegendeel zelfs!

Ik gebruik ook al een tijdje Brewtan-B én in combinatie met (een halve dosis) Antioxin SBT dan, doch ik denk niet dat het schuimbevorderend zal werken, zal wel toeval zijn, denk eerder aan Tetrahop voor schuimhoudbaarheid.... 

Jacques

Citaat van: Spyro op 17-06-2023  00:42 uIk gebruik ook al een tijdje Brewtan-B én in combinatie met (een halve dosis) Antioxin SBT dan, doch ik denk niet dat het schuimbevorderend zal werken,

Wat ik bedoel, is dat het zeker niet schuimnegatief werkt!

Spyro

Citaat van: Jacques op 17-06-2023  21:25 uWat ik bedoel, is dat het zeker niet schuimnegatief werkt!
Ja, misschien niet, maar de poster had het over (geen) CO2/koolzuur, is nog iets anders dan schuim op je bier, het schuim kan wel een gevolg zijn van voldoende of tamelijk veel CO2, maar dat is niet de oorzaak, die ligt dieper....

Jacques

Citaat van: Spyro op 17-06-2023  21:58 uJa, misschien niet, maar de poster had het over (geen) CO2/koolzuur, is nog iets anders dan schuim op je bier, het schuim kan wel een gevolg zijn van voldoende of tamelijk veel CO2, maar dat is niet de oorzaak, die ligt dieper....

Als je geen CO₂ hebt dan heb je geen schuim...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.