" Peated Oat Wine"

Gestart door Beul, 15-06-2023 23:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Beul

Beste medebrouwers,

Ik wil graag voor de geboorte van mijn 2e kind een peated oat wine maken, maar sinds de geboorte van de eerste heb ik totaal geen tijd meer gehad om te brouwen en experimenteren.

Ik heb hierbij een vraag aan jullie en voornamelijk aan de peated/whisky liefhebbers en de octane overlord en hydrogen hero van moersleutel liefhebbers.

Ik wil graag een gerookte oat wine maken

ik heb liggen
1 kg chateau whisky light
1 kg chateau smoked
1 kg havervlokken
2 kg havermout
10 kg pils

Hoeveel van de gerookte kan ik maximaal gebruiken, ik en de kennissen die het drinken zijn liefhebbers van laphroaig dus wel liefhebbers van smoked? Totale stort kan maximaal 13 kg worden. Met 2 keer maischen in een braumeister 20l

Zelf dacht ik aan
9 kg pils
2 kg havermout
1 kg havervlokken
0,4 kg chateau whisky light
0,6 kg chateau smoked

Graag zou ik horen van mensen met ervaring in smoked/peated mouten.

PP

Recent heb ik 10% heavy peated (35-45 ppm phenolen) Chateau malt in een Quadrupel (10 vol% alcohol) gebruikt.
Aroma en smaak zijn duidelijk herkenbaar maar goed in balans met het type bier.
Succes met brouwen.

Groet, Paul

Kapau

Ik heb het volgende recept een aantal keren gebrouwen, met iets meer (heavy) peated mout, bijna 20%: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42123.msg635148.html#msg635148
Was elke keer een knaller, niet te overdreven.

Chinook

Gefeliciteerd!

Als je al een tijdje niet hebt gebrouwen en je die mout mogelijk al een tijd hebt, moet je er wel rekening mee houden dat de rook heel erg kan zijn afgenomen. Ik weet ook niet of je graag twee soorten rook wil mengen, het kan een beetje warrig overkomen in de smaak. Ik moet wel zeggen dat ik met turf nog geen ervaring heb, dus wie weet gaat dit wel. Ik zou als ik jou was al je haver en whiskymout gebruiken, en dat opvullen met negen kilo pils. Als je avontuurlijk wil zijn of de rookmout op wil maken en die mogelijk toch al minder sterk is, kan je een kilo pils vervangen voor de rookmout. Het is ook een bier wat een tijdje mag staan, dus de fenolen nemen ook nog af.

De Hopman

Ik heb laatst een bier gebrouwen met pale ale als basis (70%) en 7% peated mout. De rest was een beetje tarwe en biscuit. Resultaat is een lichtgehopt amberbier van 9,5% met een heel lichte turfsmaak.

Eigenlijk is de turfsmaak nauwelijks waarneembaar, een heel lichte hint van rook, dus de volgende keer ga ik dit aandeel verdubbelen. Kanttekening hierbij is dus wel dat het een lichtgekleurd bier is, dus geen donkere geroosterde mouten, en ook geen rookmout naast de peated mout.
De gebruikte peated mout was van Castle Malting, Peated mout 3,5 EBC 1 kg van Brouwland.

PP

Als ik beide turf smaakindrukken vergelijk en omreken op bierbasis is een concentratie van 0,1-0,2 ppm nog waarneem en 1,1-1,4 ppm goed waarneembaar (bij vergelijkbare vol% alc).

Bokma

Leuk, ik ben van plan deze winter een turfgerookt bier te brouwen, deze tips zijn meer dan welkom!
Ik ben ook zeer benieuwd wat je van het eindresultaat vindt, mocht je hem al hebben gebrouwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.