Open Fermentation w/ John Palmer | BrÜniversity

Gestart door Jan de Graaff, 15-06-2023 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Jan de Graaff

Een uurtje geleden geplaatst op Youtube, erg interessant.
Zeker ook omdat we op dit forum ook net wat discussies over gehad hebben (Weizen volgens Weijermann, o.a.)

Jacques

Altijd leuk als hetgeen hier op het forum geschreven wordt, bevestigd wordt.

WJW

Heel interessant filmpje. Zitten paar mooie pareltjes van wijsheid in.
Ik overweeg bij een volgende Weizen toch eens open vergisting te proberen.
En verder kan ik best wat meer geduld gebruiken en de gist meer tijd geven om op te ruimen, de 'maturation' fase, zoals hij dat benoemt.

Jacques

Citaat van: WJW op 16-06-2023  00:20 uHeel interessant filmpje. Zitten paar mooie pareltjes van wijsheid in.
Ik overweeg bij een volgende Weizen toch eens open vergisting te proberen.
En verder kan ik best wat meer geduld gebruiken en de gist meer tijd geven om op te ruimen, de 'maturation' fase, zoals hij dat benoemt.

Al een hele tijd laat ik het waterslot weg tijdens het begin van de vergisting.

Voor wat betreft de rijpingsfase merk ik op dat deze sterk afhankelijk is van de hoeveelheid gist waarmee geënt is en de vergistingstemperatuur. Als je de temperatuur tegen het einde van de vergisting verhoogd dan verloopt de rijpingsfase snel en hoef je bier niet al te lang laten staan om allerlei stoffen kwijt te raken.
Overigens was ik de afgelopen weken in Denemarken en Zweden en heb daar veel craftbieren gedronken. Het viel mij op dat er veel bieren waren die een wat langere rijpingsfase konden gebruiken. Diverse bieren hadden last van diacetyl, acetaldehyde en zwavelige smaakjes.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.