Gisting mogelijk gestopt

Gestart door felixdegroot, 15-06-2023 12:28 u

Vorige topic - Volgende topic

felixdegroot

Hallo allemaal,

Ik heb een vermoeden dat de vergisting van mijn single hop IPA is gestopt. Er is geen beweging in het waterslot te zien. Wat ik heb gebrouwen:

70 minuten maishen op 66 graden:
- 4,8 kg Pale Ale
- 228 g Crystal Mout
- Cascade Hop
- 20 liter maischwater, +/- 15 liter spoelwater
- Gist: Safale US-05 (geheel zakje van 11,5 gr)

Begin SG hoorde 1058 te zijn, alleen dit is uiteindelijk 1041 geworden. Ik weet niet zo goed waar dit aan ligt (ben nog beginnend in mijn kennis over het hele proces). Ik heb wel gemerkt dat tijdens het maischen de temperatuur op momenten omhoog is gegaan naar +/- 72 graden. Toen heb ik 't weer verlaagd naar de gewenste temperatuur van 66 graden. Ook het koelen ging niet vlot aangezien ik werkte met apparatuur die ik niet eerder heb gebruikt, waardoor het wort iets te lang is blijven "staan".
Inmiddels staat het brouwsel al 12 dagen te vergisten en sinds een aantal dagen zie ik geen beweging in het slot. Ik heb gisteren gemeten en het SG is gedaald naar 1017. Deze zou 1013 moeten worden (met een begin SG van 1058).
Betekent dit dat mijn bier is uitgegist? Ik hoor graag van jullie!

Jacques

Hoe heb je het SG gemeten? Was dat met een hydrometer (dobber) of een refractometer (een optisch instrument).

felixdegroot

Ik heb gemeten met een refracto, het begin SG met een hydrometer

brouwerwaldonk

Waarschijnlijk heb je te weinig gist gebtuikt, of niet genoeg belucht voor de gisting. Met te weinig soldaatjes kan je de oorlog niet winnen.

Jacques

Citaat van: felixdegroot op 15-06-2023  23:56 uIk heb gemeten met een refracto, het begin SG met een hydrometer

En heb je een refractometercalculator gebruikt?

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/gestokte-vergisting/ voor het gebruik van een refractometer en het antwoord op de vraag of je last hebt van het vroegtijdig stoppen van de vergisting.

hansHalberstadt

Als je met een refractometer 1017 hebt gemeten (4.5 Brix) en niet gecorrigeerd dan was het echte SG=1003 en dan is het heel ver doorgegist. Als je wel gecorrigeerd hebt dan was het 6.7 Brix wat je hebt afgelezen en is de vergistingsgraad wel aan de lage kant.   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.