Acaciagom

Gestart door Pieter1954, 14-06-2023 22:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Pieter1954

Ik weet niet dit bericht in deze rubriek thuishoort. Zo niet verplaats het dan maar.

Vanmiddag zat ik op een terras achter een flesje Grolsch Weizen 0.0%. Opzich geen verkeerd biertje maar tot mijn schrik las ik op de lijst met ingrediënten Stabilisator: acaciagom.

Na wat zoekwerk zag ik dat dit hetzelfde is als Arabische gom en als verdikkingsmiddel en/of emulgator wordt gebruikt.

Grote vraag is nu waarom dit in hemelsnaam in bier stoppen? Waarom verdikken en wat valt er te emulgeren? Zijn er meerdere brouwers die zoiets toepassen en waarom? Misschien ook hobbybrouwers die dit doen?

Chinook

Ik denk dat dat gedaan wordt om het mondgevoel en de ervaring van een normaal bier te geven. Alcoholvrije bieren voelen snel nogal dun en zeker met een tarwebier verwacht je geen waterig bier.

Pieter1954

Ja, maar doen andere 0.0 brouwers dat ook dan? Ik vind het dan wel erg gekunstel om 0.0 op de kaart te krijgen.

Chinook

Citaat van: Pieter1954 op 14-06-2023  23:37 uJa, maar doen andere 0.0 brouwers dat ook dan? Ik vind het dan wel erg gekunstel om 0.0 op de kaart te krijgen.

Een kijkje bij de ingrediënten op de website van AH geeft aan dat Amstel en Grolsch Radler, Skuumkoppe en Brand Weizen ook zulke middelen bevatten, de 0.0 versies dan. Niet ieder bier bevat het, maar ik vind dit al een redelijk aantal. Vrijwel alle alcoholvrije bieren bevatten "natuurlijke aroma's", wat dat ook mogen zijn.

hansHalberstadt

Ik zou het eerder gebruiken om de etiketten erop te lijmen.

Jan de Graaff

Ik vermoed dat acaciagom gebruikt wordt om de schuimhoudbaarheid te verhogen, zodat je na het inschenken van je 0.0 een mooie, dikke, blijvende schuimkraag krijgt zoals bij 'echt bier'. Anders slaat het misschien erg snel dood.

Vandaar het gebruik als 'stabilisator'; het stabiliseren van de schuimkraag.

Maar goed, dat is mijn gok.

Gerb

Citaat van: Pieter1954 op 14-06-2023  22:22 uIk weet niet dit bericht in deze rubriek thuishoort.Zo niet verplaats het dan maar.

Vanmiddag zat ik op een terras achter een flesje Grolsch Weizen 0.0%. Opzich geen verkeerd biertje maar totmijn schrik las ik op de lijst met ingrediënten Stabilisator: acaciagom.

Ik vraag me af waarom je daarvan schrikt. Ongeveer ieder product in de supermarkt is een samengesteld product met ook middelen om houdbaarheid, stabiliteit en bijv kleur te verbeteren. Als je hiervan al schrikt zou ik stoppen met etiketten lezen.  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: Gerb op 15-06-2023  08:54 uIk vraag me af waarom je daarvan schrikt. Ongeveer ieder product in de supermarkt is een samengesteld product met ook middelen om houdbaarheid, stabiliteit en bijv kleur te verbeteren. Als je hiervan al schrikt zou ik stoppen met etiketten lezen.  ;D
als je goed bier kunt brouwen dan werkt het prima zonder. dus als brouwers dat gebruiken is het naar mijn idee een gevolg van niet goed kunnen brouwen of een goedkoop compromis om geld te besparen voor de fabrikant. Beiden zit de consument niet op te wachten lijkt mij.

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 15-06-2023  09:01 uals je goed bier kunt brouwen dan werkt het prima zonder.

Bier is een licht alcohol houdende drank gemaakt van uit zetmeel gewonnen suikers. Als je de alcohol er uit haalt is het (m.i.) geen bier meer.

Door de manier waarop het product wordt gemaakt neemt de consument het niet meer als bier waar en al helemaal niet als "lekker". Noem het dan 0.0 ex-bier.

Al dit soort toevoegingen vindt je ook bij de "craft" brouwers om hun barleywines en stouts nog dikker te maken, of de fruitige milkshakes.

ingo

Wijbrouwers

Citaat van: seed7 op 15-06-2023  15:38 uAls je de alcohol er uit haalt is het (m.i.) geen bier meer.

Niet alleen volgens jou maar ook volgens de belastingwet. Omdat het percentage alcohol vrijwel nihil is valt het onder het 9% btw-tarief voor voedingsmiddelen net als limonade i.p.v. de 21% van alcohol.

Het wordt dus gezien als limonade door de belastingdienst. Ik vind zelf dan ook de term tarweranja beter i.p.v. alcoholvrij bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.