brett hergebruiken?

Gestart door jooprules, 13-06-2023 13:50 u

Vorige topic - Volgende topic

jooprules

Hallo,

Ik heb vorig jaar voor het eerst een uitgegist blond bier, in een gallon gistfles gedaan met een bodempje Orval. Het resultaat was mwoh, het basisbier was ook niet super.
Nadat ik het blonde brett-bier gebotteld had, heb ik een uitgegiste donkere saison erop gestort die nog steeds lekkerder wordt. Nadat ik de donkere saison had gebotteld, heb ik er een tripel op gestort. Die is nu bijna klaar om te bottelen en ik denk erover om er weer een (lichte) saison op te storten. Tot nu ben ik redelijk tevreden over deze experimenten. Hoe zouden jullie dit aanvliegen, zou ik de gistcake nu beter kunnen dumpen of gewoon door blijven gaan? Ter verduidelijking, het gaat telkens maar om 3,5-4 liter dus ik val me er geen buil aan. Ik maak de gistfles tussendoor niet schoon, maar stort telkens een nieuw uitgegist bier op de slurry.

Groeten,
Joop

thepsych

Is een leuke manier van gebruiken van een bodempje Orval. Maar ik weet niet/vraag me af of je op deze manier je Brett gist van de Orval wel gebruikt, of dit zo wel werkt. Wat is het effect van drie maal een biertje op het bezinksel te storten. Waar bestaat dit bezinksel op den duur uit? En vergaan de gisten niet waardoor negatieve smaken ontstaan. Ik snap dat je experimenteert, maar smaakt het ook? Zelf ben ik altijd wat angstig dat er een infectie ontstaat.

jooprules

Citaat van: thepsych op 13-06-2023  18:22 uIs een leuke manier van gebruiken van een bodempje Orval. Maar ik weet niet/vraag me af of je op deze manier je Brett gist van de Orval wel gebruikt, of dit zo wel werkt. Wat is het effect van drie maal een biertje op het bezinksel te storten. Waar bestaat dit bezinksel op den duur uit? En vergaan de gisten niet waardoor negatieve smaken ontstaan. Ik snap dat je experimenteert, maar smaakt het ook? Zelf ben ik altijd wat angstig dat er een infectie ontstaat.
In de beide bieren die ik geproefd heb, is Brett duidelijk aanwezig. Het zijn totaal andere bieren geworden dan de basisbieren.
Infectie ben ik ook niet echt bang voor. Het is tenslotte maar vier liter.
Ik vraag me af anderen dit ook zo gedaan hebben en hoeveel keren je dit succesvol kunt doen. Verder vraag ik me ook af of de gisten uit de oorspronkelijke bieren ook een rol spelen.

thepsych

ik begrijp dat Brett helemaal in is. En dit is dan een leuke manier van introduceren van deze gist. Ik hoop dat iemand hier ook iets van vindt. Ben nog niet zo op de hoogte hoe je op een andere manier de brett in je bier krijgt. Maar klinkt allemaal wel interessant, licht zurig....

PP

Je werkwijze lijkt op een zuurdesem starter om brood te bakken.
Daarbij wordt een bacterie- (soms met gist) cultuur ook voortdurend voor een deel verwijderd (lees je jouw situatie via het bier) en krijgt de cultuur verse voeding (lees een nieuwe wort storting).

Zolang je geen vreemde zaken proeft zou ik zeggen: houd je eigen cultuur levend!
Persoonlijk zou ik een deel (ca. 50%) van de "Brett-gistcake" gebruiken voor een nieuw bier.
Vraagje: kun je iets over de pH zeggen?

Groet, Paul.

PDGRRR

Citaat van: thepsych op 13-06-2023  19:21 uBen nog niet zo op de hoogte hoe je op een andere manier de brett in je bier krijgt. maar klinkt allemaal wel interessant, licht zurig....

Fermentis heeft tegenwoordig een korrel-Brett, BR-8, deze is speciaal ontwikkeld voor een tweede fermentatie en zou je dus kunnen gebruiken zoals Jooprules dat doet, maar ook als "bottelgist".

jooprules

Citaat van: PP op 13-06-2023  20:07 uVraagje: kun je iets over de pH zeggen?

Ik meet de pH niet, maar het zijn geen erg zure bieren.

jooprules

Citaat van: PDGRRR op 13-06-2023  22:44 uFermentis heeft tegenwoordig een korrel-Brett, BR-8, deze is speciaal ontwikkeld voor een tweede fermentatie en zou je dus kunnen gebruiken zoals Jooprules dat doet, maar ook als "bottelgist".
Een bodempje Orval doet volgens mij hetzelfde en je krijgt er een heel lekker bier bij ;)

Jan de Graaff

Citaat van: jooprules op 13-06-2023  13:52 uHoe zouden jullie dit aanvliegen, zou ik de gistcake nu beter kunnen dumpen of gewoon door blijven gaan?
Zoals Paul aangaf, lijkt dit op wat je met zuurdesem doet. Zoals hij ook aangeeft, gooi je daar telkens wat weg en voed je het restant; dit houdt, naar verluidt, de bacterie/gist symbiose vitaal.

"Gewoon blijven doorgaan" kan natuurlijk heel makkelijk, alleen zal na verloop van tijd wel een verandering van je resultaat gaan optreden. Zoals je zelf al aangeeft komen er andere gisten bij, maar ook je oorspronkelijke Orval brett zal veranderen (mutatie). Dat is onherroepelijk, naast dat het onherroepelijk is dat de samenstelling van je gistcake veranderd onder invloed van de andere gisten die nog in je 'basisbieren' zit. Uiteindelijk zou je een gistcake kunnen krijgen die niks lekkers meer produceert en dan moet je opnieuw beginnen met een flesje Orval (je basis). Of dit gebeurd niet en blijf je er lang lekkere bieren mee maken. In ieder geval zal het nagenoeg ondoenlijk worden om resultaten te reproduceren als je niet tussentijds een gistbank aanlegt.

seed7

Een theelepeltje slurrie waar ook brett in zit is in principe genoeg voor een volgend brouwsel (10-50l)

ingo

Spyro

Citaat van: seed7 op 14-06-2023  17:32 uEen theelepeltje slurrie waar ook brett in zit is in principe genoeg voor een volgend brouwsel (10-50l)

ingo
Inderdaad, in principe kan je (of moet je) een Brett niet opkweken, gewoon een kleine hoeveelheid pitchen in een bier met nog wat restsuiker en gaan voor een paar maanden.....

jooprules

Citaat van: seed7 op 14-06-2023  17:32 uEen theelepeltje slurrie waar ook brett in zit is in principe genoeg voor een volgend brouwsel (10-50l)

ingo
Goed om te weten!

jooprules

Ik heb vandaag de Wilde Tripel gebotteld. Smaakte op zich al prima, nog niet al te veel brett karakter. Er waren nog wel 7 SG-punten afgesnoept sinds 1 maart door de Brett. De restant gist overgegoten in een steriel potje, de gistfles schoongemaakt en een beetje van de resterende brett weer bij een nieuw bier gedaan, een lichte Saison van +/- 5,5%. Weer een maandje of drie wachten tot bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.