Hoogezandster strong bitter

Gestart door MaartenM, 09-06-2023 19:45 u

Vorige topic - Volgende topic

MaartenM

Ik had al een hele tijd een kg dark crystal liggen die ik maar niet gebruikte, dus nu maar een brouwseltje mee gemaakt. Het is ongeveer een strong bitter of misschien een IPA...  ;D

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHoogezandster (strong) Bitter
Kenmerk
Brouwdatum09.06.2023
BiertypeBitter (Ordinary & Best)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1061 (6,6 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater29,3 liter
Maischdikte3,3 l/kg
Maischwater18,3 liter
Spoelwater11,0 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur71 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid45 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout, Maris otter90,9 %5,000 kg5 EBC
Dark crystal malt9,1 %0,500 kg300 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Northdown7,6 %30 gr60 minuten30 EBU
Challenger5,8 %30 gr10 minuten8 EBU
East Kent Golding5,7 %30 gr10 minuten8 EBU
East Kent Golding5,7 %20 grKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1099 Whitbread Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
165°C60 minuten3,3 l/kg
278°C5 minuten3,3 l/kg

Kwam heel aardig uit als gepland (19.5 L met (warm) 1.058 OG/14.4 Brix). Ik heb voor waterbehandeling alleen een matige dosis gips (4 g op 20L) gedaan. De iSpindel geeft wéér een totaal verkeerde waarde aan (1.037) dus mogelijk heeft de houder bovenin de elektronica weer verschoven. Erg storend, had hem voor vorig brouwsel nog geherkalibreerd...

MaartenM

Gisting verliep al als een malle vanochtend! Effectieve starter!!

MaartenM

Vandaag dode gist afgetapt, ik meet 6,9 brix met refractometer dus dat zou 1.008 moeten zijn. Ik heb de dry hop toegevoegd en overmorgen ga ik hem in stapjes van 1°C per dag naar 24 graden brengen.

tdp

Lekker hoor, blijft een mooie stijl!

Jacques

Citaat van: MaartenM op 13-06-2023  18:10 uVandaag dode gist afgetapt

Ik denk niet dat de gist dood was...
Beter is te spreken van uitgevlokte gist of afgezette gist.

Spyro

Citaat van: Jacques op 15-06-2023  17:33 uIk denk niet dat de gist dood was...
Beter is te spreken van uitgevlokte gist of afgezette gist.

Jawadde, 't moet alweer tot op de mm correct zijn precies, misschien met een microscoop eens kijken welke er nog leeft en die dan hergebruiken, kan ook hé, we moeten hier op de tenen lopen precies tegenwoordig, haha...  ::) 8) >:D

Jacques

Citaat van: Spyro op 15-06-2023  19:28 uJawadde, 't moet alweer tot op de mm correct zijn precies, misschien met een microscoop eens kijken welke er nog leeft en die dan hergebruiken, kan ook hé, we moeten hier op de tenen lopen precies tegenwoordig, haha...  ::) 8) >:D

Doel van mijn opmerking is voorkomen dat sommige leden gaan denken dat de gist die onderin het gistvat zit dood is. Dat is maar voor een heel klein deel het geval. Het merendeel is in staat om zich te vermenigvuldigen als er opnieuw voeding wordt aangeboden. Er is nu eenmaal een groot verschil tussen leven en dood...

Spyro

Citaat van: Jacques op 15-06-2023  21:43 uDoel van mijn opmerking is voorkomen dat sommige leden gaan denken dat de gist die onderin het gistvat zit dood is. Dat is maar voor een heel klein deel het geval. Het merendeel is in staat om zich te vermenigvuldigen als er opnieuw voeding wordt aangeboden. Er is nu eenmaal een groot verschil tussen leven en dood...
Ja, inderdaad, maar velen weten dat wel, doch een nieuw lid die pas begint zal daardoor misschien niet meer durven of willen posten of vragen stellen als het altijd moet "gemeten" zijn, er is een bredere marge dan altijd maar 200% willen aansturen van zulke opmerkingen, op den duur gaan ze zich afschermen van "correct overbodige" opmerkingen en niks meer durven vragen of posten denk ik, maar ja, wie ben ik of wie zijn wij hé.... We zijn tenslotte (bijna allemaal) "hobby"-brouwers, geen pro's, ondervinden en leren uit de fouten hoort daar ook bij. Na een paar jaar weet je wel wat er "te koop" is aan info en lees je daar los over omdat je al veel weet....  :brouwen: :beersmiley:

Jacques

Citaat van: Spyro op 15-06-2023  22:27 udoch een nieuw lid die pas begint zal daardoor misschien niet meer durven of willen posten of vragen stellen als het altijd moet "gemeten" zijn, er is een bredere marge dan altijd maar 200% willen aansturen van zulke opmerkingen, op den duur gaan ze zich afschermen van "correct overbodige" opmerkingen en niks meer durven vragen of posten denk ik

Het is inderdaad de vraag wat beter is. Omdat dit forum ook door beginners wordt bezocht, die misschien het idee kunnen krijgen dat alle gist onderin dood is, heb ik er voor gekozen een opmerking te maken. Mijn redenering daarbij is: beter een keer een opmerking teveel dan dat iemand tijden lang een verkeerd beeld krijgt van de gist onderin het gistvat. Maar het is altijd lastig om een goed antwoord te geven want een gedeelte van de gistcellen is toch wel dood en die wil je kwijt. Deze discussie geeft het dilemma van het schrijven over het brouwen van bier aan.  Het is bijna nooit zwart-wit. Een goede brouwer weet met alle kleuren grijs om te gaan.

MaartenM

Je hebt helemaal gelijk Jacques, dit is naamgeving uit de tijd dat dat ik begon te brouwen (ca 20 jaar geleden), vast uit het boekje van Jan van Schaik  ;D

Spyro

Citaat van: MaartenM op 16-06-2023  23:49 uJe hebt helemaal gelijk Jacques, dit is naamgeving uit de tijd dat dat ik begon te brouwen (ca 20 jaar geleden), vast uit het boekje van Jan van Schaik  ;D
Die "info" uit de tijd van onze Jan en Co. is ondertussen al "eeuwen" oud en eigenlijk geen info meer maar nostalgie en in sommige opzichten ferm achterhaald, maar het waren pioniers, mega respect daarvoor, doch een mens moet mee met zijn tijd hé.....! Wil niet zeggen dat je iedere mm en cm moet aannemen om te "lullen", te "kommaneuken" of meerdere keren hier "haantjesgedrag" te moeten vertonen, daar is een forum niks mee. Veel leden ergeren zich hieraan maar geven geen kik, wel, ik doe dat soms wel, da's ook mijn volste recht, een mening is een mening zeg ik dan altijd, en dat doe je niet zomaar, in je pen kruipen om te "kijven" doe je niet voor je plezier, nu, dit gezegd zijnde, doe maar rustig verder mannen, ik lees wel mee en ga af en toe wel eens mijn mening of wat info over brouwen delen, goed bezig zeg ik dan, toch...? Ik weet zoals hier eerder als antwoord op mijn bericht werd aangehaald eigenlijk wel degelijk met meerdere "kleuren grijs" raad, maar als het te veel wordt, dan wordt het (bvb mij) te veel, en wie er niet af en toe wil voor uitkomen is een watje eigenlijk, ik durf wel mijn mening kwijt hier, dat is een recht zoals geen ander, dus hop naar het volgende bericht zou ik zeggen, brouw ze....!  :brouwen: :beersmiley:
PS: niks tegen u Maarten, maar ik wou het even kwijt..... ;-)

Jacques

Citaat van: Spyro op 17-06-2023  00:19 uWil niet zeggen dat je iedere mm en cm moet aannemen om te "lullen", te "kommaneuken"

Het verschil tussen goed en uitstekend bier zit hem vaak in details, een belangrijke oorzaak waarom soms heftig gediscussieerd kan worden over kleine details.

Spyro

Citaat van: Jacques op 17-06-2023  21:41 uHet verschil tussen goed en uitstekend bier zit hem vaak in details, een belangrijke oorzaak waarom soms heftig gediscussieerd kan worden over kleine details.

Inderdaad, ieder zijn beleving van de hobby, maar het kan er wat over zijn, soms stopt het hier niet....  ::) 8)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.