Eerste bierbrouw recept - tip & tricks?

Gestart door EGorsel, 09-06-2023 12:25 u

Vorige topic - Volgende topic

EGorsel

Beste brouwers,

Gisteren heb ik mijn eerste bierbrouwsetje gekocht. Nu wil ik graag mijn eerste batch bier gaan brouwen met een vriend. Hij geeft namelijk in het weekend van 7-9 juli een festivalletje en wat is nou leuker om dan precies een aantal kratjes van mijn eigen gebottelde bier mee te nemen?  :beersmiley: 

Omdat ik graag wil dat dit bier ook echt lekker te drinken is kwam ik op het idee om mijn receptje hier te delen zodat de wat meer ervaren brouwers mogelijk wat tips en tricks kunnen delen. Na gisteren heel de dag onderzoek te doen naar brouwprocessen en welke hops, gist, mout en andere smaakmakers ik het beste kan gebruiken heb ik besloten een licht blond biertje te maken met een mogelijk fruitige na-smaak. Hiervoor heb ik de volgende ingrediënten gekocht:

- 5 kilo; Weyermann Pale Ale Mout
- 1 kilo; Dingemans Aroma 50 MD Mout
- 100 gram; Hopkorrels Hallertau Tradition
- 11,5 gram; Fermentis biergist gedroogd Saflager S-23
- 5 kilo; Dingemans Organic Pilsen MD Mout

Het Recept wat ik met het gebruiken van deze ingrediënten ga aanhouden voor het maken van 20 liter bier is al volgt:
- 4 kilo Weyermann Pale Ale mout
- 1 kilo Dingemans Organic Pilsen MD mout
- 500 gram Dingemans Aroma 50 MD mout (voor het toevoegen van een vollere smaak en mooie rode kleur)
- 22 gram Hallertau Tradition hops (6.2% AA) - 60 min laten koken
- 22 gram Hallertau Tradition hops (6.2% AA) - 15 min laten koken
- 22 gram Hallertau Tradition hops (6.2% AA) - toevoegen wanneer koken klaar is
- 11.5 gram fermentis saflager W-34/70

Maischschema
20 liter maischwater
8 liter spoelwater
- 5 min op 66 graden (inmaischen)
- 40 min 62 graden (Bèta-amylase)
- 20 min op 72 graden (Alfa-amylase)
- 5 min op 78 graden (uit-maischen)

Wort koken
Totale kooktijd : 60 minuten
- 22 gram Hallertau Tradition hops (6.2% AA) - 60 min laten koken
- 22 gram Hallertau Tradition hops (6.2% AA) - 15 min laten koken
- mogelijk 20 gram sinaasappelschillen - 15 min laten koken (hier twijfel ik nog wel heel erg over)
- mogelijk korianderzaad toevoegen - 15 min laten koken (hier twijfel ik ook nog erg over, ben bang dat dit heel snel te overheersend wordt en geen idee hoeveel ik zou moeten toevoegen)
- 300 gram kristalsuiker - 5 minuten
- 22 gram Hallertau Tradition hops (6.2% AA) - toevoegen wanneer koken klaar is

Denken jullie dat dit inderdaad gaat zorgen voor een lekker fris fruitig blond biertje die goed past bij een zomers festivalletje? Zo niet weten jullie misschien wat ik dan het beste zou kunnen aanpassen. Ook vroeg ik mij af hoe fruit toevoegen aan bier het beste kan. Veel websites hebben het namelijk ook over fruit toevoegen na de eerste gisting echter zal qua tijd mij dit sowieso niet lukken.

Na uren lang research te doen heb ik ook voor mijzelf een brouwschema opgesteld wat volgens mij een verzameling is van de betere methoden die ik tegen kwam. Die zal ik hieronder ook meteen toevoegen voor het geval mensen het leuk lijkt om hier eens naar te kijken.

Brouwschema

Fase 1: Schroten
1. Voeg al roerend 10ml water/kg mout toe aan je mout mengsel
2. blijf 5-10 minuten roeren. Ga door tot je mout mengsel vrijwel niet meer vochtig aanvoelt
3. Moutmengsel 10 minuten laten rusten
3. Walsenmolen op 1-1,1 mm zetten (hiervoor kun je een creditcard gebruiken (=0,78mm)) en de mout schroten

Fase 2: Maischen
1. Water op in-maisch temperatuur brengen
2. Kaasdoek in pan hangen met knijpers. Zorg dat het kaasdoek niet de bodem van de pan raakt (kan scheuren)
3. Mout 1kg per minuut toevoegen tijdens inmaisch fase
  5 min op 66 graden    In-maischen
  40 min 62 graden    Bèta-amylase
  20 min op 72 graden    Alfa-amylase
  5 min op 78 graden    uit-maischen

Fase 3: Filteren/Spoelen
1. spoelwater verwarmen tot 80 graden
2. Kaasdoek uit de pan halen, uitwringen en moutmengsel in zeef leggen
3. spoelwater over moutmengsel met vergiet gieten terwijl je deze boven de pan met wort hangt

Fase 4: Wort koken
1. Wort mengsel tot een temperatuur brengen dat het rollend begint te koken
Bitterhop toevoegen en 60 minuten laten koken
Na 40 minuten aromahop toevoegen en 20 minuten laten koken
Na 40-55 minuten specerijen/gedroogd fruit toevoegen en 5-20 minuten laten koken. Afhankelijk van soort specerij/fruit
Na 55 minuten kristalsuiker toevoegen en 5 min laten meekoken

Fase 5: Wort koelen
1. Gootsteen vullen met water en ijs
2. Pan van het vuur halen en in de gootsteen met ijswater zetten -> Wort moet afkoelen tot 20 graden
3. Wanneer wort 20 graden is. Pan uit de wasbak halen en SG meting doen.

Fase 6: Gisten
1. Desinfecteer de gistemmer
2. Giet via een zeef of vergiet het wort in de schone gistemmer (doe dit vanaf hoog en laat het in de gistemmer kletteren =extra zuurstof)
3. Klop het wortmengsel stevig op met een garde
3. Volg de aanwijzingen op het gistzakje op om de gist op te lossen, en voeg het toe aan het wort
4. Kijk of je de juist hoeveelheid wort hebt. Zo niet? Vul het aan met water uit de kraan en roer nog eens goed door

Fase 7: Bottelen
1. Zorg ervoor dat je genoeg flesjes hebt voor het bottelen
2. spoel de flesjes schoon met kokend water en desinfecteer ze hierna
3. Giet het bier voorzichtig over in een ander gedesinfecteerd gistingsvat  (je wil geen drab in je bier hebben)
5. suiker laten koken in 200ML water voor 5min. Roer het hierna voorzichtig door het bier tot het is opgelost.
6. gebruik het kraantje van vergistingsvat om de flesjes tot zo'n 2 centimeter onder de rand te vullen.
7. Bewaar het bier op een donkere plek, buiten de koelkast. Nu twee weken (minimaal) een maand (perfect) wachten

Jacques

Gebruik voor een fruitige smaak een andere hop die fruitige smaak geeft. Kijk hier https://beermaverick.com/hops/tag/tropical_fruit/ voor welke hopsoorten een fruitige smaak geven. Voor een mooie complexiteit raad ik je aan 2 of 3 hopsoorten te gebruiken.

Miasch in bij 66°C en doe bij die temperatuur ook de eerste maischstap. Anders gezegd laat de temperatuur niet zakken tot 62°C. Door de hete zomers van de laatste jaren is dat beter.

Gebruik een fruitige gist die wat verder doorgist, bijvoorbeeld de Fermentis K-97. Voor een overzicht van beschikbare gisten zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/overzicht-korrelgisten/. Het leuke van dit overzicht is dat je allerlei sorteringen kunt maken en kunt zoeken op smaakomschrijvingen.

Laat het nat maken van de mout voorafgaand aan het schroten achterwege. Dat is iets voor als je wat langer brouwt.

Wring de doek direct na het maischen niet uit, dat is vragen om verbrande handen...

En verder vind je veel tips en trics op https://www.hobbybrouwen.nl/site/praktisch/tips-voor-hobbybrouwers/

Kloppen met een garde van het wort is niet nodig als je korrelgist gebruikt (beginnende brouwers doen er goed aan om altijd korrelgist te gebruiken).
Strooi de korrelgist direct over het wort. Vooraf vochtig maken is niet nodig en kan zelfs negatief werken.

EGorsel

Citaat van: Jacques op 09-06-2023  12:57 uvoor welke hopsoorten een fruitige smaak geven. Voor een mooie complexiteit raad ik je aan 2 of 3 hopsoorten te gebruiken.

Bedankt voor je bericht! Overigens heb ik geen tijd meer om andere hopsoorten te kopen. Zou ik het toevoegen van fruit en koriander dan gewoon helemaal achterwege kunnen laten en gaan voor een minder fruitig blond biertje?

Edwin brouwt

Korianderzaad heeft een mooie fruitige smaak, een beetje kruidig citrus. Dus die zou ik zeker toevoegen. Ergens tussen de 5 en 10 gram per 20 liter. Sinaasappel- of limoen schil kan ook lekker zijn: beetje dezelfde hoeveelheid.
Het is een kwestie van smaak, maar meer kan overheersend zijn.

Zambezi Special

Ik zie dat je via het kraantje van je vat wilt bottelen.
Dat kan, maar is niet de beste manier ivm oxidatie. Het is beter om de flesjes met een slangetje  te vullen, waarbij de slang op de bodem van het flesje ligt.
Dit kan met een afvulpijpje, maar ook met een siphon pijp met een knijper (slangklem)

Lijkt me een goed recept en goede keuze voor een eerste bier. Ik zou wel wat koriander en sinaasappelschil toevoegen, maar het hoeft natuurlijk niet

Jacques

Citaat van: EGorsel op 09-06-2023  13:46 uOverigens heb ik geen tijd meer om andere hopsoorten te kopen.

Nog een tip voor het brouwen van een beter bier: plan je brouwsel op tijd. Neem de tijd voor samenstellen van je recept.

Jan de Graaff

Citaat van: EGorsel op 09-06-2023  12:25 uNu wil ik graag mijn eerste batch bier gaan brouwen met een vriend.
Heel eerlijk: Ik zou mijn eerste batch niet pas na 9 juni brouwen voor een festivalletje in het weekend van 7-9 juli.

Citaat van: Jacques op 09-06-2023  20:12 uNog een tip voor het brouwen van een beter bier: plan je brouwsel op tijd. Neem de tijd voor samenstellen van je recept.
Neem ook de tijd om het brouwen onder de knie te krijgen. Brouwen op zich is misschien niet moeilijk, er goed bier mee te krijgen vergt wel wat meer; meer tijd, meer kennis en meer ervaring.

Het doet mij een beetje denken aan één van mijn kinderen die een gitaar kreeg en erop ging tokkelen. Na een paar weken belande de gitaar in een hoek en uiteindelijk op zolder. Ze wilde namelijk niet gitaar leren spelen maar gitaar kunnen spelen. Het kunnen gaat niet zonder het eerst te leren, helaas.

Citaat van: EGorsel op 09-06-2023  12:25 uwat is nou leuker om dan precies een aantal kratjes van mijn eigen gebottelde bier mee te nemen?
Een aantal kratjes zelf-gebrouwen geweldig bier meenemen..!

Laat je niet uit het veld slaan of ontmoedigen – ga zeker en vooral brouwen; het is zo leuk!! – maar pas je verwachtingspatroon aan. Zorg ervoor dat je vriend volgend jaar weer z'n festivalletje organiseert en tover dan 2 kratten zelfgebrouwen top bier tevoorschijn. En gebruik het komende jaar om je brouwskills op te bouwen, je apparatuur en het brouwproces te leren kennen, en je eigen recept aan te scherpen. Dan gaat het zeker lukken.

brouwerwaldonk

Citaat van: Jan de Graaff op 09-06-2023  22:55 uNeem ook de tijd om het brouwen onder de knie te krijgen. Brouwen op zich is misschien niet moeilijk, er goed bier mee te krijgen vergt wel wat meer; meer tijd, meer kennis en meer ervaring.

Laat je niet uit het veld slaan of ontmoedigen – ga zeker en vooral brouwen; het is zo leuk!! – maar pas je verwachtingspatroon aan. Zorg ervoor dat je vriend volgend jaar weer z'n festivalletje organiseert en tover dan 2 kratten zelfgebrouwen top bier tevoorschijn. En gebruik het komende jaar om je brouwskills op te bouwen, je apparatuur en het brouwproces te leren kennen, en je eigen recept aan te scherpen. Dan gaat het zeker lukken.
Nochtans was mijn eerste brouwsel een schot in de roos. Pas later door overmoed kreeg ik een infectie door niet proper genoeg te werken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.