Eerste (aanpassing) recept, feedback gevraagd

Gestart door hb-lot, 07-06-2023 16:37 u

Vorige topic - Volgende topic

hb-lot

Voor een volgend brouwsel was ik op zoek naar een recept. Na wat bladeren vond ik toch weer wat leuks in Adrie Otte z'n boek. De Duivelse Blonde.

Bijkomend voordeel, kan de Goldings hop die ik overhad van mijn vorige brouwsel opgebruiken.
Toen dacht ik, waarom niet ook de andere? Dus Saaz hop vervangen Hallertau Hersbrucker  en aantallen aangepast naar mijn restjes.

En nu ik toch aan het wijzigen was, de gist. Ik heb tot nu toe enkel met korrelgisten gebrouwen, dus wilde eens kijken wat daar de alternatieven zijn (is toch geen Duvel meer).
Na wat lezen zag ik ergens dat M41 het dichts in de buurt komt. Echter na wat lezen kwam ik ook een bericht tegen waar gezegd is dat M29 op lage temperatuur een Duvel-achtig karakter gaf ( @PDGRRR ). Nu staat in de beschrijving op de site van 't wort wat ook dat deze een licht zurige afdronk geeft, en ook dat sprak me wel aan voor een zomers biertje.

Een plan had zich gevormd.

Alles in Brewfather gegooid. De IBU kwam toevallig op 33, exact wat Duvel volgens mij heeft (oorspronkelijke recept is 26), maar misschien verlaag ik dat nog wel iets.

Alleen het alcohol percentage was ondertussen wel gestegen naar 8.9%, wat hoog voor wat ik in gedachten had, dus de suiker maar gehalveerd.

Dit is het resultaat:
Mijn Duivels blondje

Belgian Blond Ale

7.6% / 15.3 °P

Recept door
Adrie Otte / H.B. Lot

Volmout

Hopcat / Brew Monk 30L

69% efficiëntie

Batchvolume: 20 L

Kooktijd: 75 min

Maischwater: 21.83 L

Spoelwater: 9.38 L @ 78 °C

Totaal water: 31.21 L

Kookvolume: 28.13 L

SG voor koken: 1.043

Kenmerken

Begin SG: 1.055

Totale SG (na bottelen) is start SG + eventuele toegevoegde suikers tijdens of na de vergisting (bijv. bottelsuiker): 1.063

Eind SG: 1.005

IBU (Tinseth): 33

BU/GU: 0.53

Kleur: 6.5 EBC

Maischen

Temperatuur — 62 °C — 30 min

Mash Out — 72 °C — 30 min

Temperatuur — 78 °C — 5 min

Mouten (4.38 kg)

4.38 kg (77.3%) — Castle Malting Chateau Pilsen 2RS — Graan — 3 EBC

Overige (1.29 kg)

790 g (13.9%) — OIO Rolled Oats — Toevoeging — 2.6 EBC

500 g (8.8%) — Candi Sugar, Clear — Suiker — 1 EBC — Navergisting

Hop (98 g)

42 g (18 IBU) — Styrian Goldings (Bloemen) 3.5% — Koken — 75 min

56 g (15 IBU) — Hallertauer Hersbrucker     (Bloemen) 6.2% — Koken — 10 min

Gist

2 pakje — Mangrove Jack's M29 French Saison Ale 87.5%

Vergisten

Hoofdvergisting — 19 °C — 7 dagen

Navergisting — 22 °C — 14 dagen

Carbonisatie: 2.4 CO2-vol

Wat denken jullie? Kan dit wat zijn?

Ik zelf denk dat het vooral iets te hoppig is zo, misschien meer richting de 20-25 IBU brengen?

Als ik nieuwe hop moet kopen omdat deze niet werkt is dat uiteraard geen issue. De mout is ook nog niet besteld, die bestel ik op maat (moutmixer) bij brouwmout, dus de leverancier in het recept heb ik willekeurig gekozen op basis van de EBC waarde.

GvB84

De Fermentis WB-06 is genetisch bijna gelijk aan de WY-1388 (duvelgist).
Ik denk dat je met de WB-06 veel dichter in de buurt komt dan met de saisongist MJ-M29.

https://beer.suregork.com/?p=4112

hb-lot

Citaat van: GvB84 op 07-06-2023  17:09 uDe fermentis wb-06 is genetisch bijna gelijk aan de WY-1388 (duvelgist).
Ik denk dat je met de wb-06 veel dichter in de buurt komt dan met de saisongist MJ-M29.

Het hoeft van mij geen kloon te worden, maar vooral een lekker biertje :-)

Volgens mij kan je voor een kloon (binnen de Mangrove Jack selectie) ook beter de M41 kiezen. Maar ik houd wel van een zuur biertje, dus de M29, zoals hij beschreven wordt, sprak mij vanuit dat opzicht wel aan:
https://www.twortwat.nl/t-n/korrelgisten--4---mangrove-jack-s

Of bedoel je dat het niks wordt met de M29?

Spyro

Ik heb ook al eens de WB-06 gebruikt in een "Duvel"-receptje, mooi gistje hiervoor, lekker biertje geworden en veel Duveltrekjes, maar volgende keer ga ik die WB-06 eens mengen met de BRY-97, moet ook wel interessant zijn om het eens te testen....?

PDGRRR

Ik kreeg bij m'n "Westmalle tripel-recept maar dan met de M29" inderdaad eens sterke Duvel-beleving. Met de M41 mis ik 'n beetje dat scherpe dat Duvel zo kenmerkt, die zou je voor 'n 6.66-kloon kunnen gebruiken. Die vind ik aanzienlijk zachter en neigt naar mijn mening wat richting iets van Chouffe.

GvB84

Als je de M29 gebruikt:

De vergistingstemp voor deze gist is wordt geadviseerd op 26 - 32 °C

De vergistingsgraad komt uit ergens tussen 85 en 95%.
Ik kwam zonder suikerstort op 92% en bij een volgend brouwsel zelfs op 96%

Misschien is het een idee om de suikerstort te verlagen.

hb-lot

Citaat van: GvB84 op 08-06-2023  09:25 uDe vergistingsgraad komt uit ergens tussen 85 en 95%.
Ik kwam zonder suikerstort op 92%

Misschien is het een idee om de suikerstort te verlagen.

Ok, goed om te weten. Volgens BrewFather is dit 87.5% en ik had de suikerstort om die reden al meer dan gehalveerd. Van 1050 naar 500gr.
Als ik de vergistingsgraad verhoog naar 92% ga ik van 7.6% naar 7.9% volgens BrewFather, dus zou ik de suikerstort verder kunnen verlagen tot 300gr. (7.5% alc.). Alhoewel 8% ook nog wel net aan okay is voor wat ik in gedachten heb.

Wat betreft de temperatuur, ik heb in verschillende draadjes gezien dat met deze gist bij 18 graden vergist wordt, dus vandaar in het recept ook een lage temperatuur aangehouden. Zie bijv. deze:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=40745.0 waar zowel @PDGRRR als @wernerthefox dit aangeven.

hb-lot

Kan ik opmaken uit het feit dat tot nu toe iedereen alleen over de gist begint, dat het recept voor de rest prima bier zou moeten opleveren?

Overigens worden ook de opmerkingen over de gist zeer gewaardeerd, dus stop daar vooral niet mee.

@PDGRRR @wernerthefox kunnen jullie aangeven waarom jullie zo'n lage temperatuur kiezen als het advies 26-32 is? Hoe beïnvloed dat het smaak profiel?

PDGRRR

Citaat van: hb-lot op 08-06-2023  14:03 u@PDGRRR @wernerthefox kunnen jullie aangeven waarom jullie zo'n lage temperatuur kiezen als het advies 26-32 is? Hoe beïnvloed dat het smaak profiel?

Die lage temperatuur heb ik aangehouden omdat beide keren de hoofd-batch (tripel) op die temperatuur moest, de "probeersels" met M29 konden dus niet op de optimale temperatuur vergisten. Beide keren was het resultaat een heerlijk droog bier zonder al te veel esters.

Je recept ziet er verder prima uit, lekker simpel met 2 mouten en een suikerstort. Mijn tripels/sterke blondes hebben meestal een EBU tussen de 30 en 35, waarbij de verdeling vaak ook 60% uit de bitterhop en 40% uit de aromahop. Gaat volgens mij wel goed smaken.

hb-lot

Dank. Maar je zou dus wel adviseren dit te vergisten binnen de advies temp, en niet 18 graden?

PDGRRR

Als je 'm tussen de 26-32°C gaat vergisten zal 'ie door meer esters meer als een saison smaken dan als een Duvel-achtige en daar is natuurlijk niets mis mee want ik houd van saisons. De twee keren op 18°C was de vergistinsgraad vergelijkbaar met m'n 2 "echte" saisons die op 28-32°C zijn vergist, dus voor de SVG hoef je het niet te doen.

hb-lot

Het lichte zuurtje dat beschreven wordt, is dat bij beide vergisting temperaturen waarneembaar?

PDGRRR

Voornamelijk bij hogere temperatuur, maar die is echt maar heel licht aanwezig. Het is een beetje een Brett-zuurtje, die zit naar mijn mening ook dicht tegen bitter aan. Als je begrijpt wat ik bedoel.

hb-lot

PDGRRR

Ik zit toevallig net aan het eerste flesje van een blondje van 7,9% dat ik vergist heb met de Lallemand Farmhouse hybrid saison en ik denk dat je daar ook een aardige Duvel-achtige mee kan brouwen. Mooi droog met een subtiel zuurtje. Eind SG zat ergens rond de 1.006, dus niet zo ver als de M29 én geen diastaticus.

hb-lot

De mout is besteld, dus dat zal niet meer veranderen, maar heb bedacht dat ik misschien ook niet te moeilijk moet doen met gisten die ik nog nooit gebruikt heb.
Ik ga de suikerstort verlagen of misschien zelfs weglaten en vergisten met de M29 op de aangeraden temperatuur van 26 graden. Wordt hopelijk een mooie, alleen qua kleur wat lichte, saison.

7/8 g/l bottel suiker.

Wel zit ik nog te spelen met het idee om een klein deel van de batch een korreltje (of twee ivm de al aanwezige saison gist?) BR-08 per flesje te geven.

Omdat beide ver door kunnen gaan zal ik min. 5 dagen geen SG verandering afwachten voor bottelen, hopelijk is dat genoeg. Ook de manometer uiteraard in de gaten houden.
Bij hoeveel bar zou ik moeten overwegen af te laten en nieuwe kroonkurken te gebruiken?

hb-lot

Of zou ik de BR-08 wel eerst moeten hydrateren in dit geval? In dat geval zou ik na de eerste normale batch flesjes bij de bottelsuiker oplossing kunnen voegen. Al weet ik dan niet of en hoeveel ik extra in mijn fles moet toevoegen boven de berekende 5 ml.

hb-lot

Ok, twee zakje gist was waarschijnlijk wat veel. Als ik beter had gelezen had een ook volstaan. Het was 22L wort met een SG van 1.052.

Woensdag, na 3.5 week, was deze eindelijk uitvergist. De hoofdvergisting zelf duurde nog geen 2 dagen. Woensdagavond begonnen met terug koelen voor een coldcrash en zaterdag bottelen. in ieder geval een deel van de batch met Brett, maar ben er nog niet over uit hoeveel precies, misschien wel de gehele batch.

hb-lot

Gisteren gebotteld, 60% met Brett.

Daarbij heb ik wel per ongeluk de verkeerde maatbeker gepakt voor het hydrateren. Hier zat water in dat nog heet was, 47 graden mat ik, dus hopelijk is de Brett niet om zeep.

Had geen tweede zakje, dus maar gewoon toegevoegd. We zullen zien.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.