Verschil in gistvoeding(szout)

Gestart door GGB, 07-06-2023 10:21 u

Vorige topic - Volgende topic

GGB

Hallo allemaal,

Voor de zekerheid stel ik deze vraag. Wat is precies het verschil tussen onderstaande producten? Ik probeer mij te verdiepen in het maken van een giststarter. Is de Nutrisal ook aan te raden voor het brouwen van bier? Of is deze (alleen) geschikt voor de productie van wijn? (zie onderstaande linkjes voor de producten)

Ik lees dat de Wyeast onder andere vitaminen, mineralen en andere stoffen bevat die in de Nutrisal ontbreekt. Maar zijn deze verschillen nu zo groot dat het prijsverschil de moeite waard is? Want dat scheelt nogal ondanks dat de gebruiksverhoudingen anders zijn natuurlijk. Is er überhaupt een verschil in gistvoeding en gistvoedingszout?

Gistvoedingszout Nutrisal 100 g / Gistvoedingszout Nutrisal 1 kg

Wyeast nutrient gistvoeding 42,5 gram

Alvast bedankt!

LAM

Verschil in samenstelling is dus best aanwezig. Ik heb zelf de Wyeast en die bevalt me prima. Vooral ook omdat 'ie in een handig buisje zit. De Nutrisal bevat vooral elementen die in zoutvorm aanwezig kunnen zijn (ammoniumverbindingen en andere zouten). De Wyeast bevat dus ook andere micronutriënten zoals vitaminen etc. Ik zou gewoon voor die van Wyeast gaan. Je hebt ook maar heel weinig nodig he.

seed7

Als gist groeit verbruikt het voedingsstoffen. Die zijn bijna allemaal in het wort aanwezig. Als gist snel groeit of lang moet groeien (zwaar bier) dan is stikstof de eerste voedingsstof die op raakt. Dat is wat je met een voedingszout (ammoniumverbindingen) toevoegt. Eigenlijk gewoon een beetje kunstmest.

Er is een stof die maar zeer mondjesmaat in het wort aanwezig is en dat is zink. Een heel klein beetje zink maakt dat de gisting vlotter verloopt. Op hobbybrouwschaal hebben we het dan echter over microgrammen. Gistvoedingen waar dat in zit worden Cervomyces genoemd en zijn gemaakt van 'verrijkte' dode gist.

ingo

Jacques

Als gistvoeding kun je ook oude gist gebruiken die je mee laat koken met de eerste hopgift. De gistcellen koken kapot en de inhoudsstoffen komen vrij.

Verder verwijs ik naar het artikel over het maken van giststarters hier op de site. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/giststarter/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.