Eikelbier

Gestart door WijnandL, 06-06-2023 09:11 u

Vorige topic - Volgende topic

WijnandL

Onlangs kreeg ik 2 kg eikelmeel met de vraag of daar ook bier mee te brouwen was. Eikelmeel bestaat uit gepelde, gedroogde en gemalen eikels.

Heeft iemand dit wel eens geprobeerd?

Ik stel me voor het meel mee te maischen met gerstemout, maar ik zie wel een paar dingetjes die opgelost moeten worden voor dat kan. Eikelmeel bevat 54% koolhydraten, 30% vet, 7,5% eiwit en 7% tannine.
De tannine is er met koud water grotendeels uit te spoelen, dus dat is niet zo'n punt.
Maar gaat het vet zorgen dat het bier niet wil schuimen?
Zijn de vetten misschien met een enzym om te zetten?

Heeft iemand ervaring, tips of idee├źn?

seed7

Er mee gebrouwen heb ik niet.

Het vet is niet zo'n probleem, je hebt wat minder schuim, maar het is ook afhankelijk van hoeveel je in de stort doet. Uitspoelen is wel belangrijk en best lastig.

Gewoon een klein brouwsel mee maken.

Jacques

Vet tijdens het maischen is inderdaad normaal gesproken geen probleem. Vet is lichter dan water en komt op de bostel te drijven. Je raakt er veel van kwijt tijdens het filteren van de maisch.
En verder verbruikt gist ook vetten. Die zijn nodig voor de opbouw van celmembranen. Gelukkig zitten er in gerst ook vetachtige stoffen.

WijnandL

Bedankt voor de reacties, Jacques en seed7, ik ga een klein brouwsel maken en mijn ervaring delen.

Chinook

Citaat van: Jacques op 06-06-2023  20:55 uVet tijdens het maischen is inderdaad normaal gesproken geen probleem. Vet is lichter dan water en komt op de bostel te drijven. Je raakt er veel van kwijt tijdens het filteren van de maisch.
En verder verbruikt gist ook vetten. Die zijn nodig voor de opbouw van celmembranen. Gelukkig zitten er in gerst ook vetachtige stoffen.

Havermout bevat slechts 7% vet en dat geeft bij >10% in een gemiddelde stort ook al problemen met schuim, dus dan lijkt mij dit toch wel enigszins problematisch.

@WijnandL als ik het internet moet geloven geven eikels niet veel smaak af tijdens het maischen. Als het kan zou ik ook BIAB brouwen want bloem in de maisch kan irritant zijn met spoelen. Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

Jacques

Citaat van: Chinook op 08-06-2023  20:39 uHavermout bevat slechts 7% vet en dat geeft bij >10% in een gemiddelde stort ook al problemen met schuim, dus dan lijkt mij dit toch wel enigszins problematisch.

Mijn ervaring van vettige substanties tijdens het maischen is dat deze minder problematisch zijn dan vaak gedacht. Het effect van vetachtige stoffen na de vergisting is veel dramatischer voor de schuimhoudbaarheid.

Om vetten kwijt te raken doe je er goed aan langzaam te filteren, wat langer koken (verdamping) en niet alle overhevelen naar je gistingsvat.

En verder helpt het als je de beschikking hebt over tetrahop...  smile

seed7

Citaat van: Chinook op 08-06-2023  20:39 uHavermout bevat slechts 7% vet en dat geeft bij >10% in een gemiddelde stort ook al problemen met schuim, dus dan lijkt mij dit toch wel enigszins problematisch

Zonder verwachting geen teleurstelling.

Mag je van een haverbier of een eikelbier wel een super schuim verwachten? Moet je alles vergelijken met Pils of een IPA in dit opzicht? Is het gebrek aan schuim niet inherent aan het biertype? Het "schuim probleem" is geen probleem, net als het geen probleem is bij zuurbier, of zuur in een zuurbier geen probleem is.

Stevig blijvend schuim bij een haverbier is een brouwfout ;)

ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 09-06-2023  11:52 uStevig blijvend schuim bij een haverbier is een brouwfout ;)

Zo zou ik het niet willen benoemen. Meer als dat je een uitdaging hebt overwonnen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.