Waterbehandeling achteraf

Gestart door Bvk1983, 03-06-2023 12:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Ik heb een IPA gebrouwen waar ik niet genoeg brouwzouten tijdens het brouwen heb toegevoegd. Althans, ik denk dat de kleine afwijking die ik proef daar mee te maken zou kunnen hebben.

Probleem is, het bier is klaar en zit in een keg. Zou ik alsnog wat brouwzouten in de keg kunnen toevoegen of werkt dat niet? Bijvoorbeeld even koken in een kleine hoeveelheid water en dat toevoegen. Risico op oxidatie uiteraard, maar dat risico zou ik willen nemen.

Jack126

Ik zou het niet doen. Volgens mij zorgen de samenstelling van het water en de juiste pH ervoor dat tijdens het maischen de juiste stoffen worden onttrokken van de mout. Hier achteraf aanpassingen in doen lijkt me niet werken. Maar dat is gebaseerd op mijn idee en kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen. Dan is ook nog de vraag of het risico op verpest bier het waard is om die kleine afwijking te corrigeren.

Edwin brouwt

Een aantal brouwzouten kun je volgens mij prima achteraf toevoegen. Ze hebben doorgaans geen invloed op de pH: die is nl. wel van belang tijdens maischen.

Calciumsulfaat (gips) en Calciumchloride kunnen volgens mij prima. 

hansHalberstadt

Citaat van: Edwin brouwt op 03-06-2023  23:41 uEen aantal brouwzouten kun je volgens mij prima achteraf toevoegen. Ze hebben doorgaans geen invloed op de pH: die is nl. wel van belang tijdens maischen.

Calciumsulfaat (gips) en Calciumchloride kunnen volgens mij prima.
Doel kan bv zijn pH, maar ook gistvoeding.

Calcium slaat fosfaat neer tijdens het maischen en verlaagt daardoor de pH, dus calcium is een ion van een zout wat je juist toevoegt tijden het maischen. Sulfaat of chloride geeft meer een droge of zoete indruk maar geen pH invloed, dus kun je wel achteraf toevoegen samen met een metaal ion wat geen doel heeft mbt pH bv natrium of Kalium. Probeer maar eens een mespuntje keukenzout (NaCl) in een beetje water opgelost aan een glas bier toe te voegen en vergelijk de smaak met en zonder zout.
Magnesium speelt bv ook een rol tijdens de gisting dus als je dat later toevoegt, heeft het dat doel ook gemist. :
Gist heeft magnesium, kalium, calcium, ijzer, mangaan, en koper-ionen nodig om de verschillende enzymatische reacties goed te laten verlopen. Bovendien is zink van belang voor de alcohol en ester vorming. (https://www.hobbybrouwen.nl/artikel/gent4.html)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.