Vloeibare gist met giststarter

Gestart door Stekel, 01-06-2023 05:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Stekel

Hoi, wil binnenkort een brouwsel brouwen met een vloeibare gist. Wanneer moet je daarbij een giststarter gebruiken of moet dat altijd?

Snelbier

Net als bij droge gist moet aantal actieve gistcellen worden afgestemd op brouwvolume en zwaarte van het wort.
Bij vloeibare gist heb je een extra handicap, kwaliteit loopt veel sneller terug dan bij korrelgisten.
Afhankelijk van ouderdom en bewaarcondities kan een 'smackpack' teruglopen van 100 miljard naar minder dan 30 miljard cellen.
Een kakelvers smackpack is net genoeg voor 20L bier met SG<1040.
Meer bier of hoger SG: starter maken.
Bij twijfel aan de versheid van je gist: mini-starter maken, gist re-activeren.
Kan best een paar dagen vóór brouwdag. Starter bewaren in koeling.
Veel brouwsoftware heeft een optie voor vloeibare gist-starters.
 YeastCalc http://yeastcalculator.com/  vind ik zelf wel lekker werken.
Succes, Snelbier

brouwerwaldonk

Citaat van: Stekel op 01-06-2023 &nbsp;05:59 uHoi, wil binnenkort een brouwsel maken met een vloeibare gist. Wanneer moet je daarbij een giststarter gebruiken of moet dat altijd?
Als je nog nooit een starter gemaakt hebt zijn er enkele basisregels die je moet kennen.
Begin liefst met max een kleine hoeveelheid wort, niet met suikerwater.
Als je de gistbodem van ee flesje bier wil opkweken dan fles langzaam leeggieten tot er nog max enkele druppels bier overblijven, doe daar dan max 5ml wort bij.
Wil je beginnen met een smack-pac dan max 100ml wort toevoegen.
Warm 25°C en donker wegzetten gedurende enkele dagen tot je een laag gist op de bodem kan zien, alvorens te vermeerderen   
.

Stekel

Hoi, bedankt maar is nog wel abracadabra voor mij. Eerst me eigen maar eens goed in gaan lezen.

LAM

Snelbier

Citaat van: Stekel op 01-06-2023 &nbsp;12:47 uHoi, bedankt maar is nog wel abracadabra voor mij. Eerst me eigen maar eens goed in gaan lezen.
Lees je zeker in.. Vloeibaar gist heeft de nodige valkuilen.
Vloeibaar gist (of eigen opkweek) is NIET de 'heilige graal' van het brouwen.
Met korrelgist is veel mogelijk en gebruik is simpeler en zekerder.
Proost, Snelbier.

Stekel

Hoi, mijn bedoeling was om een Duvel kloon te doen en bij de recepten daarvan lees ik dat het met die speciale vloeibare gist moet, dus vandaar.

WJW

Een Duvel kloon zal een hoog start SG hebben. Dan is het opletten om voldoende gistcellen te enten, zoals hierboven al beschreven.
Hoeveel bier wil je brouwen? En welke gist ga je gebruiken?
En verder zou ik ook weer niet teveel terugschrikken van het maken van een giststarter. Ik zag daar aanvankelijk ook tegenop, maar na een beetje research alhier is het heel eenvoudig.

Stekel

Hoi, de tips doorgenomen die gegeven zijn, is wat duidelijker nu. Wat betreft het moutextract, kan ik daar elk willekeurig soort van gebruiken of moet dat weer in de pas lopen met het soort bier dat je wilt gaan brouwen?

Jacques

Citaat van: LAM op 01-06-2023 &nbsp;15:14 uhttps://brouwerijhetmaatje.nl/giststarter-maken/
en
https://hopblog.nl/giststarter-maken/

Zijn prima basis bronnen om je in te lezen.

Waarom verwijs je niet naar de site Hobbybrouwen.nl? Hoe je het beste een giststarter maakt is al heel wat keren gesteld op dit forum. Vandaar dat ik er een artikel over geschreven heb...

Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/giststarter/

LAM

Citaat van: Jacques op 01-06-2023 &nbsp;21:41 uWaarom verwijs je niet naar de site Hobbybrouwen.nl?
Omdat dit de twee sites waren die als eerste omhoog kwamen toen ik het googelde

Spyro

Citaat van: Jacques op 01-06-2023 &nbsp;21:41 uWaarom verwijs je niet naar de site Hobbybrouwen.nl

Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/giststarter/
Omdat niemand dat verplicht is toch, ook LAM niet....?  ::) ;D :beersmiley:

hansHalberstadt

Citaat van: LAM op 02-06-2023 &nbsp;09:52 uOmdat dit de twee sites waren die als eerste omhoog kwamen toen ik het googelde
op die sites zie ik niet het advies om te blijven beluchten of in ieder geval te zorgen dat je steeds lucht houdt boven het oppervlak+ roeren +evt extra voeding. Dat is voor mij wel belangrijk want daarmee krijg je de hoge cel dichtheid die je graag wilt.

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 02-06-2023 &nbsp;17:12 uop die sites zie ik niet het advies om te blijven beluchten of in ieder geval te zorgen dat je steeds lucht houdt boven het oppervlak+ roeren +evt extra voeding. Dat is voor mij wel belangrijk want daarmee krijg je de hoge cel dichtheid die je graag wilt.

Ik belucht 10' om het kwartier, heb die regelbare (elektronische) regeling gekocht van iemand die ermee gestopt was. Schijnt dat blijvend beluchten ook niet OK is, vandaar dat ik het nu zo doe. Mijn starters laat ik steeds uitzakken vooraleer ik naar de 2de opschaal begin, dus giet iedere stap eerst af en dan verse wort erop plus nog een tikkeltje gistvoeding, altijd al mooie bodem beige gistlaag. Ik vind het altijd raar dat mensen klakkeloos alles overnemen wat erop een site staat, heeft niemand dan nog een beetje gezond verstand in zijn hoofd...? Handel zoals je denkt met de verkregen informatie en leer eruit, schrijf alles op en vergelijk de resultaten, dat is wat ik al 15 jaar doe....  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Spyro op 02-06-2023 &nbsp;16:26 uOmdat niemand dat verplicht is toch, ook LAM niet....?  ::) ;D :beersmiley:

Natuurlijk is niemand verplicht om dat te doen, maar met het schrijven van dat artikel heb ik geprobeerd zo volledig te zijn als het gaat om giststarters.
De vraag hoe maak ik een giststarter is namelijk al heel wat keren gesteld op dit forum. Als je zoekfunctie van het forum gebruikt krijg je heel wat topics te zien. De zoekresultaten zijn allemaal gecomprimeerd in het artikel. De komende tijd zal ik vaker artikelen schrijven met een antwoord op veel gestelde vragen. Hopelijk vindt Google deze, want het zo jammer zijn als bij het beantwoorden van een vraag niet hiernaar verwezen wordt...

Spyro

Citaat van: Jacques op 02-06-2023 &nbsp;20:48 uNatuurlijk is niemand verplicht om dat te doen, maar met het schrijven van dat artikel heb ik geprobeerd zo volledig te zijn als het gaat om giststarters.
De vraag hoe maak ik een giststarter is namelijk al heel wat keren gesteld op dit forum. Als je zoekfunctie van het forum gebruikt krijg je heel wat topics te zien. De zoekresultaten zijn allemaal gecomprimeerd in het artikel. De komende tijd zal ik vaker artikelen schrijven met een antwoord op veel gestelde vragen. Hopelijk vindt Google deze, want het zo jammer zijn als bij het beantwoorden van een vraag niet hiernaar verwezen wordt...
Inderdaad, mooi forum met veel info heb je, maar je kan geen enkel lid verplichten om ook dit forum steeds op nr. 1 te zetten en ernaar te verwijzen of te linken. Maar ik begrijp je heel goed, je stopt er heel veel werk en tijd is en je hoopt dat ook dat iedereen er gebruik van maakt en ernaar linkt, doch "eisen" dat je ernaar "moet" linken klopt toch even niet vind ikzelf, en misschien nog een paar anderen, maar daar kan ik me niet direct over uitspreken, het is maar een gissing. Maar zoals reeds geschreven, blij dat je (en wij dus) een mooi forum hebben...  :beersmiley: :brouwen: :proost:

Jacques

Citaat van: Spyro op 02-06-2023 &nbsp;21:39 uInderdaad, mooi forum met veel info heb je, maar je kan geen enkel lid verplichten om ook dit forum steeds op nr. 1 te zetten en ernaar te verwijzen of te linken. Maar ik begrijp je heel goed, je stopt er heel veel werk en tijd is en je hoopt dat ook dat iedereen er gebruik van maakt en ernaar linkt, doch "eisen" dat je ernaar "moet" linken klopt toch even niet vind ikzelf, en misschien nog een paar anderen, maar daar kan ik me niet direct over uitspreken, het is maar een gissing. Maar zoals reeds geschreven, blij dat je (en wij dus) een mooi forum hebben...  :beersmiley: :brouwen: :proost:

Het is zeker geen verplichting om steeds te verwijzen naar de site Hobbybrouwen.nl.
Zo te merken heeft Lam een Google zoekactie uitgevoerd. Dat kan natuurlijk. Jammer dat Google het artikel nog niet hoog plaatst bij de zoekresultaten. Dat wordt hoger als er vaker naar verwezen wordt via links...

Spyro

Citaat van: Jacques op 02-06-2023 &nbsp;22:54 uHet is zeker geen verplichting om steeds te verwijzen naar de site Hobbybrouwen.nl.
Zo te merken heeft Lam een Google zoekactie uitgevoerd. Dat kan natuurlijk. Jammer dat Google het artikel nog niet hoog plaatst bij de zoekresultaten. Dat wordt hoger als er vaker naar verwezen wordt via links...
Wil nog steeds niet zeggen dat je verplicht bent om ernaar te linken als lid, dat was mijn punt, maar we kunnen er blijven over zaniken, wat misschien ook gebeurt zoals zo vaak hier soms, dus bij deze hoor je mij dus niet meer hierover, de rest doet wat hij wil...

LAM

Zucht... hahahaha. Jacques, jouw artikel is uiteraard een heeel stuk vollediger, alleen die kwam even niet boven gepopt! Maar volgensmij heeft Stekel inmiddels genoeg bronnen om een goede giststarter te maken  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.