Help! Beige kleur bier??!

Gestart door ThomasR, 31-05-2023 14:04 u

Vorige topic - Volgende topic

ThomasR

Citaat van: Jacques op 31-05-2023  22:59 uHet lijkt op een eiwitcomplex. Heb het beslag aangezuurd? Welke granen heb je gebruikt? Hoe lang heb je gekookt? Hoe is het beslag gefilterd?

Beetje late reactie, Ik heb inderdaad het aangezuurd tot een pH van 5,3. Ik heb Pilsmout, Tarwemout, gemoute haver, gerstevlokken, havervlokken en tarwevlokken gebruikt. Filtering ging alleen door middel van een (ben de naam kwijt) buis filter die op de tap wordt geschroefd. De pan zat wel een beetje vol  :-X

hansHalberstadt

Citaat van: ThomasR op 21-06-2023  18:31 uhij heeft 1,5 week op 11 graden gestaan en hierna nog 1,5 week op 8 graden (ik wou dat al het sediment naar beneden zakte :P) is het dan nodig om extra gist toe te voegen? 0,5gr per 10 liter?
3 weken bezinken zou nog wel wat zwevende gist moeten geven. en 1075 is niet heel zwaar. dus zou wel moeten lukken zonder verse gist.   

Jacques

Citaat van: ThomasR op 21-06-2023  18:35 uTarwemout, gemoute haver, gerstevlokken, havervlokken en tarwevlokken

Tarwe in combinatie met haver geeft snel veel troebelheid...

ThomasR

Citaat van: Jacques op 21-06-2023  19:46 uTarwe in combinatie met haver geeft snel veel troebelheid...

Aaah kijk, hebben we in ieder geval al 1 reden gevonden haha

ThomasR

Citaat van: hansHalberstadt op 21-06-2023  19:01 u3 weken bezinken zou nog wel wat zwevende gist moeten geven. en 1075 is niet heel zwaar. dus zou wel moeten lukken zonder verse gist.   

Oke thanks, ga ik het zo proberen! ;D

Chinook

Citaat van: ThomasR op 22-06-2023  17:36 uAaah kijk, hebben we in ieder geval al 1 reden gevonden haha

Dat geeft alleen niet deze troebelheid. Dit lijkt vooral op teveel eiwitten, zetmeel en andere troep die niet goed gefilterd is. Heb ik ook wel eens gehad en het zakt gelukkig wel uit, al houd je wel erg veel verlies in het gistvat.

Jacques

Citaat van: Chinook op 22-06-2023  20:10 uDat geeft alleen niet deze troebelheid.

Het draagt er wel aan bij... Voor het brouwen van een "hazy" IPA raad ik iedereen aan om deze beide granen in de storting op te nemen.

Maar met jou ben ik het eens dat dit extreem is en dat er nog een andere oorzaak zal zijn zoals een gebrekkige filtering.

Chinook

Citaat van: Jacques op 22-06-2023  20:41 uHet draagt er wel aan bij... Voor het brouwen van een "hazy" IPA raad ik iedereen aan om deze beide granen in de storting op te nemen.

Maar met jou ben ik het eens dat dit extreem is en dat er nog een andere oorzaak zal zijn zoals een gebrekkige filtering.

Het draagt mogelijk bij aan waas ja, maar een hazy IPA kun je ook maken door flink veel dry hops toe te voegen. Stabiele waas is weer een interactie-effect van hop, eiwitten en pH. Er is niet zo lang geleden nog een onderzoek gepubliceerd over waas en de timing van dry hops, zal ik eens opzoeken. We dwalen wel een klein beetje af zo.

Jacques

Citaat van: Chinook op 22-06-2023  22:37 uHet draagt mogelijk bij aan waas ja, maar een hazy IPA kun je ook maken door flink veel dry hops toe te voegen. Stabiele waas is weer een interactie-effect van hop, eiwitten en pH.

Klopt. Eiwitten en hoptaninen hebben hun effect.
Neemt niet weg dat ik op basis van mijn eigen bieren en die van anderen gemerkt heb dat combinatie haver-tarwe en ook boekweit-haver voor veel blijvende troebelheid zorgt.

Pappa-M

Je zegt ook dat filteren een drama was. Dan kan te fijn schroten ook een oorzaak zijn. Te veel meel en te weinig hele kafjes resulteert in een verstopt filter. Als je dan gaat 'helpen' komt er veel meel doorheen. Met als gevolg een troebel wordt.
En vlokken schroot ik niet. Dat is al gebeurd toen van de korrel een vlok gemaakt is.

Jacques

Citaat van: Pappa-M op 11-08-2023  10:04 uEn vlokken schroot ik niet. Dat is al gebeurd toen van de korrel een vlok gemaakt is.

Toch heb ik gemerkt dat schroten van vlokken zin heeft. Vaak kun je vlokken (en zeker havervlokken) terugvinden in de bostel als geleerde vlokken. Door een verkleining van de vlokken kunnen de enzymen beter inwerken op het zetmeel.

hansHalberstadt

Citaat van: Pappa-M op 11-08-2023  10:04 uJe zegt ook dat filteren een drama was. Dan kan te fijn schroten ook een oorzaak zijn. Te veel meel en te weinig hele kafjes resulteert in een verstopt filter. Als je dan gaat 'helpen' komt er veel meel doorheen. Met als gevolg een troebel wordt.
En vlokken schroot ik niet. Dat is al gebeurd toen van de korrel een vlok gemaakt is.
Het helpt ls je een degelijk filter hebt, bij voorkeur eentje die het hele bodemoppervlak beslaat. En wat ook nog belangrijk is, is dat je heel rustig filtert en altijd een klein laagje water op je filterbed hebt. het filterbed moet eigenlijk altijd een soort papje blijven. Als het in elkaar geperst wordt dan verstopt het en de flow gaat dan naar 0. (volgens de formules gaat de flow naar beneden met de 4e macht van de diameter van de poriën) dat betekent als je diameter van de poriën waar het doorheen moet samengedrukt wordt tot de helft dat je dan nog maar 0.5^4=6% van je doorstroom snelheid overhoudt. Dat heet dan een vastgelopen filterbed.

joenedu

Ik ben stiekem wel benieuwd hoe het nu met dit bier staat...!?  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: joenedu op 30-08-2023  10:41 uIk ben stiekem wel benieuwd hoe het nu met dit bier staat...!?  ;D
Ja, inderdaad. Ik denk dat wel meer mensen benieuwd zijn. Juist van het eindresultaat kun je ook veel leren, maar vaak zijn mensen met hun hoofd dan allang weer bij het volgende brouwsel.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 30-08-2023  10:47 uJa, inderdaad. Ik denk dat wel meer mensen benieuwd zijn. Juist van het eindresultaat kun je ook veel leren, maar vaak zijn mensen met hun hoofd dan allang weer bij het volgende brouwsel.

Het kan helpen als je een apenstaatje voor de naam van het forumlid zet.
Het betreffende lid krijgt dan een attendering.

@ThomasR

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 30-08-2023  21:50 uHet kan helpen als je een apenstaatje voor de naam van het forumlid zet.
Het betreffende lid krijgt dan een attendering.

@ThomasR
Ok dat kende ik nog niet. Je bedoelt dus gewoon in het bericht dit zetten? Krijgt diegene dan een pb?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 30-08-2023  23:22 uOk dat kende ik nog niet. Je bedoelt dus gewoon in het bericht dit zetten? Krijgt diegene dan een pb?
Ja. Ligt ook aan de profielinstellingen.

ThomasR

Ik ben nog niet helemaal gewend om dagelijks (dit geval jaarlijks  :weetniet: ) op het forum te zitten.

Het biertje wat ik heb gebrouwen (kloon Tripel karmeliet) was helaas niet te drinken. Ik heb zoals eerder vermeld het bier nog gelagerd zodat de eiwitten zouden zakken en ik deze in mijn cct kon aftappen. Hiernaast heb ik het ondanks alles  gewoon gebotteld. Na 3 weken heb ik de eerste geproefd, naast dat de smaak niet was wat het had moeten zijn was er ook vrij weinig koolzuur te bekennen. Ik weet niet precies welke stap effect heeft op het koolzuur maar daar is iets mis gegaan. Uiteindelijk de kleur was prima!

Mijn leerpunten voor het gebruik van mijn nieuw apparatuur:
1- Ondanks dat het een 30 liter brouwvat is, niet meer als 25 liter willen brouwen. (ik had een te dik beslag en de pan zat overvol en wat ik uit de opmerkingen kon uitmaken is dat het filterbed niet meer werkte)
2- Ik had 2 maal liquid yeast gebruikt voor 28 liter. (Wyeast) De fermentatie was zo hevig dat mijn waterslot (slang van de stop naar een bak water) helemaal was overgelopen en de stop eruit was geknald. (ik denk te weinig kopruimte en teveel gebruik van Wyeast?)

In mijn brouwsel nu (dunkelweizen) heb ik daarom ook rijsthulzen gebruikt voor een beter filterbed.

CeesM

Citaat van: ThomasR op 21-06-2023  18:31 uKleine side question; hij heeft 1,5 week op 11 graden gestaan en hierna nog 1,5 week op 8 graden (ik wou dat al het sediment naar beneden zakte :P) is het dan nodig om extra gist toe te voegen? 0,5gr per 10 liter?
Als ik het zo bereken heeft jouw wort slechts 4 dagen gegist en 3 weken gekoeld. Heb je voor het bottelen nog je SG gemeten? Want met 11 en 8 graden zal de gist niet echt actief zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.