Help! Beige kleur bier??!

Gestart door ThomasR, 31-05-2023 14:04 u

Vorige topic - Volgende topic

ThomasR

:'( Zojuist bier gebrouwen met een vriend. Dit is het eerste biertje ooit die ik heb gebrouwen waarvan de kleur van mijn bier er echt totaal niet uitziet. Wat is de oorzaak van de kleur die het bier heeft?
Het is een tripel Karmeliet kloon.
Hij zit op het moment in de vergistingskast voor 3 dagen en dit is wat ik heb getapt (zo zag het er ook uit toen we het in het gistvast
0ADAE548-4B9B-4C18-BBB4-BCFEAF8506CA.jpegC5ACB824-D085-4F5E-A059-280A854AB60C.jpeg
 deden)
Kan iemand mij vertellen wat er mogelijk mis is gegaan om het in de toekomst niet meer te doen...

PP

Is het zoet?
Weet je de dichtheid?
Lijkt alsof filtratie na maischen onvoldoende of niet is uitgevoerd.

Arthur B

Ik zou even rustig wachten nog. Ik denk dat je gist het beeld vertroebelt.

Erny

Brouwen is een leerproces en geloof mij je zult nooit uitgeleerd zijn. Er is altijd wel iets waarvan je zult zeggen dat kan beter. Nu lijkt het of jouw bier troebel is maar zoals al is geschreven heb geduld. Als de vergisting voorbij is zul je zien dat er al een hoop vaste delen naar de bodem van jouw gistvat zijn gezakt. Maar ook dan zul je nog steeds geen kraakhelder bier hebben. De tijd en de zwaartekracht zullen ervoor zorgen dat je bier helderder gaat worden. Daarnaast zijn er een hele hoop manieren die ook zullen zorgen voor helderder bier. Zoek maar eens op het forum hier. Op jouw vraag of je iets heb fout gedaan..... ik denk het niet. 

ThomasR

Citaat van: PP op 31-05-2023  14:10 uIs het zoet?
Weet je de dichtheid?
Lijkt alsof filtratie na maischen onvoldoende of niet is uitgevoerd.

Heel eerlijk niet echt twee keer over nagedacht om te drinken  :-[
De dichtheid van het bier is 1.075.
Filtratie is niet heel soepel verlopen inderdaad, pomp zat vol en was niet meer bruikbaar en filtratie systeem dat ik had was behoorlijk verstopt dus erg trage koeling gehad ook. Normaal met een platenkoeler rond de 5 minuten ben er nu rond de 20 minuten mee bezig geweest...

ThomasR

Citaat van: Erny op 31-05-2023  15:33 uBrouwen is een leerproces en geloof mij je zult nooit uitgeleerd zijn. Er is altijd wel iets waarvan je zult zeggen dat kan beter. Nu lijkt het of jouw bier troebel is maar zoals al is geschreven heb geduld. Als de vergisting voorbij is zul je zien dat er al een hoop vaste delen naar de bodem van jouw gistvat zijn gezakt. Maar ook dan zul je nog steeds geen kraakhelder bier hebben. De tijd en de zwaartekracht zullen ervoor zorgen dat je bier helderder gaat worden. Daarnaast zijn er een hele hoop manieren die ook zullen zorgen voor helderder bier. Zoek maar eens op het forum hier. Op jouw vraag of je iets heb fout gedaan..... ik denk het niet. 

Ik hoop dat dit het geval zou zijn, ik heb echter een slecht voorgevoel erbij. ik zal nog wel een foto posten met he resultaat over 8 a 9 dagen. Ben alleen erg benieuwd of het er echt zo slecht uit kan zien alleen door teveel deeltjes in het bier. Het is tot nu toe altijd al vrij dicht bij de EBC kleur geweest wat het uiteindelijk zou moeten worden  :'(

hansHalberstadt

Het ziet er echt een beetje uit als fruit shake. als je het laat staan komt er dan een helder laagje bovenop?

Jacques

Het lijkt op een eiwitcomplex. Heb het beslag aangezuurd? Welke granen heb je gebruikt? Hoe lang heb je gekookt? Hoe is het beslag gefilterd?

Scooby228

Het lijkt wel of er nog zetmeel in zit. Kan als je te weinig diastatische kracht hebt,  te weinig basismout of als de mout niet goed gemodificeerd is.  Heb je een jodiumtest gedaan na je laatste maisch stap?

Hoppybrouwer

Ik weet de oorzaak niet, maar als je nog drinkbaar bier wilt overhouden zou ik zou het bier na de vergisting een paar dagen koud zetten zodat het troebele bezinkt. Dan het bovenste laagje bier aftappen met een hevelfilter. Wel kans dat er een grote laag "smurrie" op de bodem achterblijft.

pivo

Bij mij ziet het er hetzelfde uit ,de eerste paar liter die ik aftap ,hier is het gewoon gist.
zelfde kleur

Zambezi Special

Ik vind het ook een heel normaal plaatje.
Gist is hard aan het werk.
Gewoon wachten en het zakt vanzelf naar de bodem.
Wel voorzichtig zijn met overhevelen over een week of 2-3

hansHalberstadt

maar dan moet het voor toevoegen van de gist toch wel een normale wortkleur gehad hebben.Zoals ik het plaatje zie is er echter meer aan de hand dan alleen zwevende gist.

Arthur B

Andersom zou het wort er dus al zo uitgezien hebben, maar daar wordt niks over gezegd...

De Hopman

Citaat van: ThomasR op 31-05-2023  14:04 uHij zit op het moment in de vergistingskast voor 3 dagen en dit is wat ik heb getapt (zo zag het er ook uit toen we het in het gistvast deden)

Het ziet er inderdaad uit als een typisch gistengsel, maar zo heb ik het na het maischen nog niet gezien. Wel troebel natuurlijk, maar dit is wel erg wit.

Jaap W

eiwitten, gist, mensen het zit nog maar net 3 dagen in het gistvat. Geef het even een 2 weken de tijd en ga dan eens weer kijken. Bierbrouwen is een zaak van geduld en niet van 3 dagen. Geduld, geduld en nog eens geduld. :proost:  :brouwen:  :beersmiley:

hansHalberstadt

Citaat van: Arthur B op 01-06-2023  13:11 uAndersom zou het wort er dus al zo uitgezien hebben, maar daar wordt niks over gezegd...
precies. Dus als de TS daar nog wat info over heeft komen we een heel eind verder.

hansHalberstadt

Citaat van: Jaap W op 01-06-2023  15:31 ueiwitten, gist, mensen het zit nog maar net 3 dagen in het gistvat. Geef het even een 2 weken de tijd en ga dan eens weer kijken. Bierbrouwen is een zaak van geduld en niet van 3 dagen. Geduld, geduld en nog eens geduld. :proost:  :brouwen:  :beersmiley:
met wat geduld zal het wel bezinken, maar dan zul je waarschijnlijk een hele dikke laag drab onderin krijgen als het een brouwfout betreft. Uiteindelijk wil je weten of er een brouwfout is gemaakt en welke. Meerdere waarnemingen combineren kan dan nog helpen, bv hoe het wort eruit zag na het filteren en na het koken en na het koelen. 

De Hopman

Citaat van: Arthur B op 01-06-2023  13:11 uAndersom zou het wort er dus al zo uitgezien hebben, maar daar wordt niks over gezegd...
Citaat van: hansHalberstadt op 01-06-2023  16:39 uprecies. Dus als de TS daar nog wat info over heeft komen we een heel eind verder.

Volgens mij benoemt hij dat het er na het brouwen ook al zo uitzag toen het wort het vat in ging:
Citaat van: ThomasR op 31-05-2023  14:04 uHij zit op het moment in de vergistingskast voor 3 dagen en dit is wat ik heb getapt (zo zag het er ook uit toen we het in het gistvast deden)

Arthur B

Citaat van: De Hopman op 01-06-2023  16:45 uVolgens mij benoemt hij dat het er na het brouwen ook al zo uitzag toen het wort het vat in ging...

Scherp mijn waarde Watson. 😉

Dan zal er na afkoelen inderdaad wel een flinke laag drab overblijven. Maar het bier kan best drinkbaar zijn... 🤞🏼

Jacques

Citaat van: pivo op 01-06-2023  11:18 uBij mij ziet het er hetzelfde uit,de eerste paar liter die ik aftap, hier is het gewoon gist.
Zelfde kleur

Omdat TS schrijft dat het zo ook uitzag voordat het wort in het gistvat ging is het uitgesloten dat het gaat om gist...

beun

Deze kleur heb ik ook al een paar keer gehad na koken en koelen. Dat zijn ook volgens mij voornamelijk eiwitten. Ondanks dat ik aanzuur en pH meet ( met 2 verschillende, gekalibreerde en degelijke pH meters) komt het de laatste tijd weleens voor dat mij wort troebel het vat in gaat. Uiteindelijk komt het goed! als je een cct hebt, kun je na een aantal dagen aftappen en dan heeft het naar mijn ervaringen weinig negatieve invloed op de kwaliteit van je bier.
Als je geen cct hebt, kun je het best overhevelen om het residu zoveel mogelijk kwijt te raken

Jaap W

Citaat van: hansHalberstadt op 01-06-2023  16:42 umet wat geduld zal het wel bezinken, maar dan zul je waarschijnlijk een hele dikke laag drab onderin krijgen als het een brouwfout betreft. Uiteindelijk wil je weten of er een brouwfout is gemaakt en welke. Meerdere waarnemingen combineren kan dan nog helpen, bv hoe het wort eruit zag na het filteren en na het koken en na het koelen. 
Helemaal mee eens, maar je kunt er nu direct toch niks meer aan doen, dan alleen kijken hoe het verder gaat, paniekeren kan altijd nog. Ik wil maar zeggen geef het de tijd om te vergisten en te bezinken. Als je een conisch gistvat hebt zal de meeste gist in de punt zitten, heb je een gistvat met vlakke bodem moet je heel voorzichtig hevelen.  :proost: 

CeesM

Zeker van onderen afgetapt. Met de gisting zakt ook de eiwitten met de gist naar onderen. Neem na de gisting eens een monstertje van de bovenkant.

ThomasR

Hoi allen bedankt voor de reacties. Het was een geruststelling om te horen dat ik gewoon wat geduld moest hebben  ::) Ik heb een cct en heb al 4 maal afgetapt, het is zoveel drap aan de onderkant dat zelfs het aftap kraantje het niet doet  :o  Vandaag gaan bottelen en het bier zag er zo uit (zie afbeelding) dus het is nog redelijk goed gekomen. Kleine side question; hij heeft 1,5 week op 11 graden gestaan en hierna nog 1,5 week op 8 graden (ik wou dat al het sediment naar beneden zakte :P) is het dan nodig om extra gist toe te voegen? 0,5gr per 10 liter?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.