Hopplant met witte vlekken

Gestart door John, 28-05-2023 16:17 u

Vorige topic - Volgende topic

John

Hi,

Ik heb 4 hopplanten. Ze staan ongeveer 10 jaar en doen het telkens erg goed. Ik heb enkele weken geleden gezien dat er witte vlekken op de bladeren zitten. Iemand idee wat dat is en vooral: hoe op te lossen zonder de planten te moeten opgeven.

20230528_154713.jpg

20230528_154731.jpg 

Wolter

Dit kan het begin stadium zijn van meeldauw.

John

En hoe los ik dat op?

tdp

Chinook

Citaat van: tdp op 30-05-2023  08:27 uhttps://www.hovenier.nl/blog/meeldauw-bestrijden

Ik zou schimmel nou niet zo snel omschrijven als een "lagere plantensoort", maar goed.

De melktip heb ik vaker gezien en baksoda met groene zeep schijnt ook te werken. Ik heb het vorig jaar weggesnoeid, maar dat verzwakte mijn plant te erg en die gaf toen bijna geen hop meer. Dit jaar is het nog niet teruggekomen, dus je kan een mindere opbrengst wellicht ook voor lief nemen dit jaar als de rest niet werkt.

Schanulleke

Citaat van: John op 29-05-2023  17:01 uEn hoe los ik dat op?

Volgens mij spuitzwavel.

John

Citaat van: Chinook op 30-05-2023  23:26 u...dus je kan een mindere opbrengst wellicht ook voor lief nemen dit jaar als de rest niet werkt.

Het gaat me niet om de opbrengst (hoewel het Cascade, Challenger, Magnum en Hallertau is). Het gaat me alleen ter decoratie van mijn tuin. Ik heb er nog nooit mee gebrouwen.

Arjen1969

Nou ben ik toevallig een dorpsgenoot van je en ik heb van jou de 4 soorten stekjes ooit mogen ontvangen om zelf mijn Hallertau, Chinook, Cascade en Magnum op te kweken John ;-). Zou het kunnen dat de planten te vochtig zijn geworden met de enorme hoosbui die we 2 weken geleden hadden? Want op internet vind ik het volgende:

Witte schimmel - Witte schimmel, of Sclerotinia verwelkt, laat water doorweekte laesies achter op de stengel onder de grondlijn. Bladeren gele en grijze laesies verschijnen uit het water doorweekte laesies terwijl een witte schimmel op de zieke weefsels verschijnt. Deze ziekte gedijt in omstandigheden van slechte luchtcirculatie en wanneer deze nat en koel is.

John

Hi Arjen, doen ze het een beetje?

Ik lees elders dat de oorzaak zou kunnen zijn dat ze juist te weinig water hebben gekregen en ze een boost/hestelkans te geven door extra water te sproeien.

Geen idee wat juist is.

Chinook

Citaat van: John op 31-05-2023  10:52 uHet gaat me niet om de opbrengst (hoewel het Cascade, Challenger, Magnum en Hallertau is). Het gaat me alleen ter decoratie van mijn tuin. Ik heb er nog nooit mee gebrouwen.
Je zou nog kunnen proberen de strengen terug te snoeien, maar je krijgt er dan denk ik geen weelderige ranken voor terug. Ik zou één of meerdere van de spuiten proberen. Daarna kun je altijd nog extra stappen ondernemen.

LAM

Citaat van: Chinook op 30-05-2023  23:26 uIk zou schimmel nou niet zo snel omschrijven als een "lagere plantensoort", maar goed.
Dit is inderdaad een wel heel pijnlijke omschrijving van een schimmel :'(

Arjen1969

John,

Ze doen het (na verhuizing binnen Nuenen, pijlkruidhof) weer prima. We zijn nu bijna buren dus als je je kindjes een keer wil zien sta ik open  voor een bezoekregeling 🙂

Jan de Graaff

Citaat van: Arjen1969 op 02-06-2023  22:54 uWe zijn nu bijna buren
Pas maar op; ik geloof dat meeldauw best besmettelijk is..

Wijbrouwers

Wij hebben een grote tuin en gaan dus regelmatig naar een kweker als we nieuwe planten kopen (1-jarig spul meerderjarig koop je maar 1 keer). Soms gaan we naar de Intratuin en heel vaak hebben we dan planten met meeldauw (alle hop bij onze Intratuin had sowieso meeldauw).

Ons vaste bestrijdingsmiddel hiertegen (en ook tegen bladluis en andere plantverpestende dingen) lavameel/lavagruis.
Dit hebben we in een poederverstuiver en spuiten dit op al onze planten. Niet alleen tegen meeldauw en luizen maar ook als meststof en bodemverbeteraar.

Zeer effectief en minder schadelijk voor je bodemleven dan melk of azijn.

brouwerwaldonk

Geef jaarlijks een dikke laag rijpe compost, dan heb je een gezonde plant met grote donkergroene bladeren, die geen last heeft van allerlei ziekten of beestjes.

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/e2628254-6426-48ac-b949-8aa74e641be7.jpg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.