Pomp probleem Brewzilla gen4 35l

Gestart door Stekel, 27-05-2023 18:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Stekel

Hoi, vanochtend start gemaakt voor mijn 2e brouwsel van 20 liter. Bij de eerste keer waren er problemen met het leegpompen van het afgekoelde wort. Dat ging toen alleen via de onderste kraan met een heel zwak straaltje, maar toch gelukt toen. Vanochtend eerst 10 liter water erin gedaan om een beetje te spoelen en kijken of hij het deed. Nee dus, pomp draait, maar er komt niks. Gezogen en geblazen aan de draaibare arm. Je hoort dan wel lucht in de ketel komen, maar er gebeurt voor de rest niks. Beetje met de kogelkranen zitten spelen en de pomp een paar keer aan en uit gezet en toen begon hij te pompen met een zwak straaltje dat langzaam beter werd. Voor mekaar dacht ik, dus vers water erin, 22 liter en verwarming aangezet. Ondertussen geschroot en toen het zover was erin gedaan. Liep allemaal toppie. Gekoeld naar 22 graden, slang in het gistingsvat, pomp aan en niks doen, pomp draait wel maar er komt niks. Van alles geprobeerd, maar het ging niet. Toen maar met een steelpannetje het wort in het vergistingsvat gedaan. Heb toen contact gehad met de verkoper en die vroeg om een filmpje dus gedaan. Vanmorgen had ik ook al telefonisch contact gehad over de slechte opstarten bij het doorspoelen en hij dacht dat het kwam door lucht in de pomp en zei dat meerdere ketels daar las van hebben, even doorblazen en het zou opgelost moeten zijn. Niet dus. Na het overbrengen in het gistingsvat de rvs bodemplaat eruit gehaald, zat wat trub op en onder. Ook in het gaatje naar de pomp. Water erin gedaan, gaatje doorgestoken, was bijna niks, pomp aan en nog steeds niks, op beide kranen. Ketel omgedraaid, siliconen verbindingen waren schoon. Ketel weer omgedraaid in normale stand, water erin, pomp aan. Uit de onderste kraan een heel zwak straaltje en als ik die dicht zet en de bovenste openzet kom daar niks uit. Onderste weer open en meteen een flinke straal. Na een minuut of tien kon ik de bovenste kraan weer gebruiken. Wat moet ik hier nu mee?

Jan de Graaff

Heb je de kop van de pomp al losgehaald om te kijken of daar wat in zit of mis gaat?
Er is zojuist een heel draadje geweest over een verstopping van de EB pomp. Dezelfde tips gaan hier ook op.

Er zou, theoretisch, iets vast kunnen zitten tussen een rotorblad van de pompkop en de behuizing waar ie in zit. Omdat het een magnetische pomp is – de rotor wordt aangedreven dmv magneten, niet door een aandrijfas – kan de rotor klem komen te zitten zonder dat de motor daar zelf verder last van heeft. Die ondervind dan nog steeds voldoende weerstand (alsof de pomp gewoon vol vloeistof zit). Maar, er wordt dan verder geen vloeistof rondgepompt, natuurlijk.

Wie weet is dat het? Ik heb zelf nog niet zoiets meegemaakt. Maar om zeker te weten zou je de kop los moeten halen om 'm te controleren/schoon te maken. Overigens is het loshalen van de pompkop geen probleem ivm garantie. Kegland zelf suggereert deze manier van werken voor een geblokkeerde pomp. Zie de handleiding, bladzijde 26.

Citaat van: KeglandPump Cleaning and Maintenance
Generally, the pump does not require disassembly after each brew day, simply recirculating
cleaner and sanitiser through it will break down and dissolve any proteins, minerals or
contaminants present in the pump.

The pump on the Gen 4.0 BrewZilla is easily accessible by simply flipping the brewery over if
you decide you wanted to perform a thorough clean or your pump happens to become stuck.
If you have a blocked pump you may need to disassemble the pump. To Disassemble the
pump, detach all hosing first and then unscrew the pump from the brewery. Then remove the
screws that hold the pump head on and check the pump head for debris and or solids that
could be stuck in the pump head. Remove the impeller and check if for damage or any
blockage that could be stopping it from spinning. Look in the impeller housing and confirm no
blockages are within this housing.

NOTE: Never direct a garden hose down the pump inlet or recirculation arm as this can
result in the silicone hosing rupturing due to the high pressure of mains water.

Stekel

Bedankt voor het meedenken, maar ik denk niet dat er iets tussen zit omdat het ook tijdens de opstart gebeurde met schoon water. Heb de vorige keer de kop van de pomp er al af gehaald maar was brandschoon. Gisteravond nog even geprobeerd met schoon water en toen was er niks aan de hand.

pivo

Hier heb ik heel veel van die MP pompen  van groot tot klein.
En ook ik had hier een vreemde storing net alsof hij niet altijd wilde pompen.
Natuurlijk eerst openen en schoonmaken.
Toen ik later deze pomp eens verder demonteerde ,bleek dat je de magneet rotor ook eenvoudig kon verwijderen.
En net tussen de as en de magneet kop zat een kras door vuil.

Beetje schuurpapier en als nieuw.
Waarschijnlijk gaat er soms iets in de kras zitten en blokkeerd, maar met schoon water niets aan de hand.
misschien helpt dit.

Hopfenfox

En anders toch lucht? Ik had het ook toen ik einde kook wilde rondpompen. Ik moest flink in de slang van de retourarm blazen en toen kwamen er wat luchtbellen onderuit. Daarna liep alles door. Als dat allemaal niet werkt zou je toch aan een mechanisch defect denken.

hansHalberstadt

Als het lucht is dan zou je wat kraanwater kunnen laten lopen tegen de stroomrichting in. maar het systeem zou moeten werken zonder dit soort truckjes.
' Contact gehad over de slechte opstarten bij het doorspoelen en hij dacht dat het kwam door lucht in de pomp en zei dat meerdere ketels daar las van hebben, even doorblazen en het zou opgelost moeten zijn'
Als meerdere ketels daar last van hebben dan is dat een teken dat het design niet goed is. Ik zou dan gewoon het ding terugbrengen, geld terugvragen en een ander merk kopen.

Stekel

Ben nu aant brouwen met hop in een zakken. Kijken wat er straks gebeurt.

hansHalberstadt

Mocht er wat mis gaat misschien handig om dan wat foto's filmpje te maken.

Stekel

Hoi, zojuist pomp aangezet en geen problemen. Denk dat het dus voortaan met hopzakjes wordt.

hansHalberstadt

brewzilla35gen4.gif
Klopt het dat je na het koelen alles aftapt vanuit het midden via de pomp?

Stekel

Ja, dat klopt. Na het schoonmaken nog even de boel via de slang aan de arm doorgespoeld en de onderste kraan dicht gedraaid. Kwamen nog een aantal hopblaadjes van de vorige keer uit terwijl ik het pompje toen wel open heb gehad. Alleen had ik toen de rotor niet verwijderd. Denk dat ze daar onder of tussen hebben gezeten. Net opengemaakt en rotor verwijderd en er zit niks meer tussen. Gaat er vanuit dat het nu opgelost is. Bedankt voor alle input.

Broewerke

Persoonlijk vind ik dat de circulatie van het wort vreemd door het tstuk moet. Misschien maakt t niet uit doch ik zou er voor gekozen hebben om vanuit de pomp rechtdoor het tstuk te recirculeren en de aftakking naar de kraan. Nogmaals misschien maakt t niet uit voor de pomp en heb deze ketel niet en voldoet t gewoon prima.

hansHalberstadt

Het gekke is dat de afvoer in het midden zit. Dat maakt de zaak incompatible met whirlpool.

Jan de Graaff

Citaat van: Broewerke op 28-05-2023  18:49 uPersoonlijk vind ik dat de circulatie van het wort vreemd door het tstuk moet.
Het handige van dit systeem – dat er geen deksel onder de bodem zit die je moet verwijderen om er bij te kunnen – is onder andere dat je snel de boel kunt controleren op verstoppingen of de hele manier van aansluiten kunt veranderen als je dat wil... Daar is dan – vind ik – wel weer best goed over nagedacht.

Citaat van: hansHalberstadt op 28-05-2023  19:34 uHet gekke is dat de afvoer in het midden zit. Dat maakt de zaak incompatible met whirlpool.
Hmmm... op zich schijnt de bodemplaat voldoende tegen te houden dat een whirlpool wel werkt. Net als bij de GF G40, die heeft ook de afvoer in het midden van de conische bodem.
De BrewZilla heeft ook een optie – die later wellicht standaard meegeleverd zal gaan worden – en dat is de 'Heat Exchange Disk' (HED). Dat is een RVS plaat die onder de valse bodem gezet wordt en ervoor zorgt dat het wort, dat door de valse bodem heen komt, niet direct de pompinvoer inloopt maar eerst naar de zijkanten wordt afgevoerd en dan over de verwarmingselementen naar de pompinvoer loopt. Het idee is dat je op die manier het wort maximaal over de elementen laat lopen. Het zal er, denk ik, ook voor zorgen dat een whirlpool nog effectiever is.

Filmpje over de werking van de HED.

Jacques

Citaat van: Jan de Graaff op 28-05-2023  20:49 uHmmm... op zich schijnt de bodemplaat voldoende tegen te houden dat een whirlpool wel werkt. Net als bij de GF G40, die heeft ook de afvoer in het midden van de conische bodem.

Bij de Grainfather G40 heb je geen whirlpool nodig... De filterplaat houdt in voldoende mate trub tegen als de hop(pellets) los gebruikt.

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 28-05-2023  22:28 uBij de Grainfather G40 heb je geen whirlpool nodig... De filterplaat houdt in voldoende mate trub tegen als de hop(pellets) los gebruikt.
Dan bij de BrewZilla Gen4 ook niet; die heeft een vergelijkbare filterplaat.

Zelf nog wel telkens de hopspider die ik erbij kreeg gebruikt; op de een of andere manier voelt dat toch "veiliger". Maar misschien moet ik mij er gewoon maar overheen zetten...

Hopfenfox

De enige keer dat ik met de Brewzilla brouwde tot nu toe, heb ik bijna 80 gram hop los in de ketel gegooid en dat eindigde allemaal netjes op de bodemplaat. Niks de pomp in, niks het gistvat in.

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 29-05-2023  16:20 u80 gram hop los in de ketel gegooid en dat eindigde allemaal netjes op de bodemplaat. Niks de pomp in,
En was dat bloemen of pellets?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 29-05-2023  17:51 uEn was dat bloemen of pellets?

Ik gebruik alleen hoppellets, dat werkt bij een Grainfather G40 prima. Bloemen werkt natuurlijk ook.

Hopfenfox

Citaat van: hansHalberstadt op 29-05-2023  17:51 uEn was dat bloemen of pellets?
Pellets!

CeesM

Het lucht verhaaltje lijkt me bij de brouwautomaten vreemd. Er staat tenslotte een kolom wort boven de inlaat van de pomp. Als het niet pompt is het rad door moutdeeltjes geblokkeerd.

Jacques

Citaat van: CeesM op 06-06-2023  10:56 uHet lucht verhaaltje lijkt me bij de brouwautomaten vreemd. Er staat tenslotte een kolom wort boven de inlaat van de pomp. Als het niet pompt is het rad door moutdeeltjes geblokkeerd.

Bij mijn oude Speidel Braumeister werd eerst automatisch de pomp ontlucht voorafgaand aan het brouwen... Dat doen de jongens en meisjes van Speidel niet voor niets.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.