Pomp Easybrew verstopt

Gestart door GGB, 25-05-2023 12:20 u

Vorige topic - Volgende topic

GGB

Hallo allen,

Misschien is het al eens ergens besproken op het forum maar ik kan het vinden.

Onze pomp van de brouwketel is na het brouwen verstopt geraakt (waarschijnlijk wat mout in de pijp welke is hard geworden). Ondanks pogingen om het los te koken, los te pompen en zelfs los te blazen is het niet gelukt om de verstopping kwijt te raken. Nu ben ik aan het kijken naar opties om de de verstopping op te lossen door middel van een reinigingsborstel die normaal gesproken voor een aquarium is. (bijvoorbeeld: https://www.gdaquarium.nl/a-53481342/slangborstels-schoonmaakborstels/osaka-slangenreiniger-borstel/#description).

Is het verstandig om het op deze manier te proberen? Of zorg ik ervoor dat ik dan juist beschadigen aanricht?

Alvast bedankt!

Goldin

Heb je toevallig iets als enzybrew liggen? Ik zou proberen daar nog een poos mee te weken, met een beetje geluk komt het daarmee los.

GGB

Citaat van: Goldin op 25-05-2023  12:56 uHeb je toevallig iets als enzybrew liggen? Ik zou proberen daar nog een poos mee te weken, met een beetje geluk komt het daarmee los.
Heb ik tijdens het reinigen toegevoegd inderdaad. Geen geluk helaas.

tdp

Kun je de pomp niet voorzichtig openschroeven en dan reinigen? (Heb geen EB en geen idee hoe zo'n pompje eruit ziet)

Hopfenfox

Ik neem inderdaad aan dat de ketel aan de onderkant open kan en er een soort MP-pompje in zit. Die kun je heel eenvoudig openschroeven en schoonmaken. Mijn nieuwe Brewzilla is open aan de onderkant zodat je er snel bij kunt en er zit gewoon een standaard pompje aangesloten.

Edit: vond ook deze nog. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=38589.0

3,14t

Lukt het om via de circulatiepijp waterdruk er op te zetten? Ik spoel zo altijd de boel door na het brouwen. Op de kraan zit een waterdief met een Gardena aansluiting, en aan de andere kant van de slang zit de gebogen pijp. De waterdruk zal vele malen hoger zijn dan je kunt blazen.

Jan de Graaff

Citaat van: 3,14t op 25-05-2023  15:02 uLukt het om via de circulatiepijp waterdruk er op te zetten? [...] De waterdruk zal vele malen hoger zijn dan je kunt blazen.
Wel opletten dat er geen silicone slangen zitten tussen de verschillende aansluitingen tussen pomp en andere onderdelen; dan loop je een zeker risico dat je deze opblaast als je al verstoppingen hebt...

Ik zou doen wat Hopfenfox voorstelt en de pomp voorzichtig openmaken. Is niet heel moeilijk, zeker niet als je gelinkte 'handleiding' volgt.

John

Als het de buis betreft zou ik daar wat hete loog in zetten en laten weken.

Met de pomp zou ik uitkijken met loog; die zou ik uit elkaar schroeven. Ik heb een Grainfather G30 en dat is een eenvoudig klusje. Lijkt me vergelijkbaar bij al dit soort brouwapparaten.

GGB

Allen bedankt voor de antwoorden. Ik ga er mee bezig!

3,14t

Hier nog een afbeelding van de onderkant. Pomp is goed bereikbaar, en misschien zie je de boosdoener al in het silicone bochtje zitten.
Het wel weer even zoeken naar de gaatjes om de deksel weer vast te schroeven.
Groeten en succes

IMG_0743.JPG

hansHalberstadt

Citaat van: 3,14t op 26-05-2023  15:04 uHier nog een afbeelding van de onderkant. Pomp is goed bereikbaar, en misschien zie je de boosdoener al in het silicone bochtje zitten.
Die pomp heeft een roostertje voor de inlaat. Daar kan makkelijk rommel tussen gaan zitten.
Ik zou daar dus eerste een naar kijken en proberen vrij te maken met bv een sateprikker als daar het probleem zit. Dan hoef je de pomp misschien niet open te maken.
mp10_RN-pomp.gif

Broewerke

Siliconenslang los en terugblazen of er wat water opzetten in de tegenovergestelde richting. Moet met weinig druk loskomen anders wordt het pompje demonteren.

GGB

Het viel gelukkig uiteindelijk mee. Van het weekend de ketel nog eens goed door laten koken. Vervolgens met een dun borsteltje een klont mout uit het pijpje los kunnen krijgen.

Het werkt weer naar behoren dus!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.