Bierbrouwen op inductie kookplaatje

Gestart door Kevin Eberson, 23-05-2023 18:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Kevin Eberson

Beste allen,

Afgelopen week woensdag heb ik geprobeerd zelf voor het eerst bier te brouwen met mouten en weg te stappen van de bierkits. Ik heb gekozen om een Weizen te brouwen gezien veel mensen deze stijl aanbevelen voor beginners. Op het moment brouw ik in een elektrische Weck ketel van 30 liter d.m.v. de BIAB methode. Toen de brouwdag erop zat en alles rustig heb kunnen bekijken/ laten bezinken zag ik dat ik een aantal fouten had gemaakt gedurende de brouwdag. Ik denk dat het bier niet heel lekker zal zijn (veel tannines), maar ik zie wel na de vergisting of het alsnog iets drinkbaars is geworden. Ik weet dat ik de volgende fouten heb ik gemaakt:

-te fijn geschroot waardoor veel kafjes in het wort terecht zijn gekomen (het voelt alsof je op een zakje zwarte thee aan het zuigen bent zoals Adrie het omschrijft in zijn boek)
-te heet gespoeld (85 graden, maar zie op diverse fora dat 78 graden de max is)
-te veel gespoeld, mijn brouwsel was maar 10 liter, maar heb 6 liter spoelwater gebruikt. Dit kan vele malen minder zijn

Gedurende de brouwdag ben ik er wel achter gekomen dat de Weck ketel geen ideale brouwketel is (ook dit zie ik vaak terug op dit forum): het was lastig om het beslag te verwarmen tijdens het maischen zonder dat op de bodem de boel begon te komen en de 15 liter vloeistof kreeg de ketel, maar met veel moeite aan de kook. De ketel is ook nog geïsoleerd met radiatorfolie om warmteverlies tegen te gaan.

Gezien ik thuis de enige speciaal bier drinker ben, is 20 liter brouwen voor mij persoonlijk te veel. Alleen als ik een Weizen of Pils zou maken heb ik thuis meer geïnteresseerden (mijn vader). Ik zat eraan te denken om in het vervolg batches van 10 tot 15 liter te maken en de Weck ketel te vervangen door een normale brouwketel die op een losse inductie pit kan. Via dit forum kwam ik de website hobbybrouwshop tegen die RVS brouwpannen verkopen tegen een mooie prijs die ook op inductie kunnen. Ik zat persoonlijk aan een pan van 21 liter te denken als maisch- en kookketel zoals deze brouwketel. Ik ben alleen op zoek naar een inductie kookplaat waar deze pan op zou passen, en eentje die genoeg vermogen heeft. Ik zie dat de Hendi 3500W door veel brouwers gebruikt wordt, maar deze vind ik op het moment aan de wat prijzige kant. Als student kan ik helaas niet al mijn spaargeld in hobby's steken  :-[ . Gezien ik thuis woon, moet ik ook een beetje aan plaats denken en proberen alles zo compact mogelijk te houden.

Wat is jullie mening betreft bier brouwen op inductie en is het een goed idee? Zo ja, weet iemand een goede inductieplaat die niet al te duur is, maar wel duurzaam en krachtig genoeg is? Ik hoor graag jullie mening!  :brouwen: 

De Hopman

Ach, je eerste brouwsel is vrijwel nooit perfect, maar wel zelfgebrouwen en dus smaakt ie des te beter  ;D
Nou moet ik zeggen dat ik een weizen niet als 1e bier aan zou raden, tarwe is niet het meest makkelijk om mee te werken. Over het algemeen is een simpel blond bier of een IPA vaak het makkelijkst, zeker als je gaat voor SMASH (Single Malt And Single Hop). Ik zou pils nog even vermijden als ik jou was, ondergisters zijn een stuk lastiger te maken. Naast het feit dat een goede temperatuurcontrole dan noodzakelijk is zorgt de cleane smaak ook dat eventuele smaakafwijkingen snel opvallen.

Schroten is een hele kunst op zich. Wat voor schrootmolen heb je? Zo'n gietijzeren schijvenmolen gok ik? Het best kun je dan wat foto's van goed schrootsel zoeken (staat wel een topic over schroten hier op het forum) en proberen dat te evenaren. De korrel moet gebroken zijn, maar het kafje nog grotendeels heel.

Te heet spoelwater (80+ graden) zorgt ook voor meer tannine bij het spoelen. Teveel tannine is inderdaad niet lekker, maar is gelukkig wel een heel herkenbare brouwfout met een duidelijke oplossing. Ik zou je bier ook niet te snel wegspoelen als ie niet bevalt, tannine kan iets afnemen in de tijd, dus misschien is je bier na een paar maanden al wat beter te drinken.

Ik kan je niet helpen met een inductieplaat, daar heb ik geen ervaring mee. Ik weet niet of je er al eens naar gekeken hebt, maar misschien is een 'automatische' brouwketel zoals een Brewmonk of Easybrew iets voor je. Qua budget zeker een uitgave, zeker voor een student, maar aan de andere kant ben je met een degelijke pan en inductieplaat ook al aardig wat geld kwijt. Zo'n brouwketel heeft een ingebouwd verwarmingselement, en de temperatuur is in stappen programmeerbaar. Op het prikbord worden regelmatig 2ehands ketels aangeboden, dus houd dat vooral in de gaten.

Ik zou het gewoon nog 1 of 2 keer proberen in je weckketel, puur voor de ervaring. Dan loop je vanzelf tegen zaken aan die je helpen bij het maken van een goede keus qua materiaal. Misschien is er ook wel een hobbybrouwer in je omgeving waar je een dagje mee kan kijken. En veel lezen  ;) Adrie heb je al ontdekt zie ik, dus de brouwbijbel heb je al.

Kapau

Als ik BIAB brouw schroot ik het altijd op de fijnste stand van m'n molen. Maximaal rendement!
Die paar graden warmer spoelen zal niet zoveel bijten, volgens mij is de aangeraden temperatuur 80c, dat doe ik altijd.

Verder sluit ik me bij Hopman aan, een elektrische all-in-1 ketel is misschien nog wel het compactste. Je hebt alleen nog iets nodig voor spoelwater (of spoel gewoon niet, hoeft in principe niet als je BIAB brouwt).

Jan de Graaff

Voor 10 tot 15 liter kun je, in principe, ook wel uit met een 2000 Watt inductieplaat. Daarvan heb je er een heleboel, inclusief bij IKEA (Tilreda) of Lidl (Silvercrest, 2200W). Dat zijn 'draagbare' inductiekookplaten en kun je dus ook makkelijk opbergen.

De reden dat velen voor de Hendi kiezen is voornamelijk ingegeven door het feit dat degene die gebruikt worden een mechanische instelknop (draaiknop) hebben voor de temperatuur. Je kunt 'm dus op een vaste stand zetten en als je de kookplaat uit en weer aan zet, dan gaat ie vrolijk verder op de stand waar ie op stond. Een kookplaat met digitale knoppen is de stand kwijt als ie uitgezet wordt en weer aan. Dan moet je 'm opnieuw instellen.

De reden waarom de mechanische instelling zo handig is, is omdat je dan een externe schakelaar kunt gebruiken om de kookplaat aan te zetten (als je wort te koud wordt) of uit (als ie de juiste temperatuur bereikt heeft). Dat kan veel nauwkeuriger geregeld worden met zo'n externe schakelaar, zoals bijvoorbeeld een Inkbird 308 (eventueel met Wifi). De Inkbird 308 heeft een temperatuursensor die je direct in je wort kunt hangen en zo kun je vrij nauwkeurig de temperatuur van je maisch meten en onder controle houden. De Hendi zelf zet je gewoon op de maximale stand; als je wort te warm wordt zet de Inkbird 'm wel uit.

Super handig, maar dat komt inderdaad wel met een prijskaartje. Die Hendi inductieplaten zijn niet goedkoop. En je moet blijven roeren om de temperatuur onder- en bovenin zo gelijk mogelijk te houden of je moet een pomp gebruiken om de boel bij de maisch rond te pompen.

Op zich kan de weckketel best, maar het kan behelpen zijn. Sowieso is roeren hier ook belangrijk om de temperatuur gelijkelijk te verdelen.
Maar.... als jouw weckketel een mechanische knop heeft om de temperatuur in te stellen, dan zou je kunnen overwegen om zo'n Inkbird 308 te kopen om daarmee de temperatuur te regelen. Precies zoals je bij de Hendi inductiekookplaat zou doen (zie boven). Wel regelmatig blijven roeren!

Op die manier kun je de investeringen spreiden en stap voor stap leren om beter bier te brouwen. Als je dan klaar bent voor de volgende stap, heb je ook beter in de gaten welke kant je op wil met brouwen. Welke soorten bier, welke methode, welke hoeveelheid en ga zo maar door. En heb je beter in de gaten wat je daarvoor nodig hebt – wat bij jou past.

Die Inkbird 308 is sowieso een goede investering omdat je 'm, als je eenmaal zo ver bent, ook kunt gebruiken om de temperatuur van je vergisting te controleren.

hansHalberstadt

Citaat van: Kevin Eberson op 23-05-2023  18:08 u-te fijn geschroot waardoor veel kafjes in het wort terecht zijn gekomen (het voelt alsof je op een zakje zwarte thee aan het zuigen bent zoals Ardie het omschrijft in zijn boek)
-te heet gespoeld (85 graden, maar zie op diverse fora dat 78 graden de max is)
-te veel gespoeld, mijn brouwsel was maar 10 liter, maar heb 6 liter spoelwater gebruikt. Dit kan vele malen minder zijn
-te fijn geschroot is pas een probleem als het filteren daardoor veel slechter gaat, bv als het niet meer doorloopt of kanaalvorming ontstaat (het wort gaat dan maar door een klein deel van het beslag en geeft dan een lager rendement) Als je dat niet hebt dan heb je goed geschroot
-85 °C spoelwater is geen enkel probleem. voordeel is zelfs dat het filteren wat makkelijker gaat
-te veel gespoeld heb je pas als je te veel volume hebt opgevangen waardoor je langer zou moeten koken om op je gewenste volume en begin SG uit te komen. Het doel is dus niet om zo min mogelijk spoelwater e gebruiken, maar om de juiste beslagdikte te kiezen (voor een Weizen is 4 liter maischwater per kg mout een mooie waarde) en dan spoelwater geruiken totdat je je gewenste volume in je kookketel hebt (rekening houdend met ca 2 liter verdamping per uur tijdens het koken)

De Hopman

Citaat van: hansHalberstadt op 23-05-2023  22:26 u-te fijn geschroot is pas een probleem als het filteren daardoor veel slechter gaat, bv als het niet meer doorloopt of kanaalvorming ontstaat (het wort gaat dan maar door een klein deel van het beslag en geeft dan een lager rendement) Als je dat niet hebt dan heb je goed geschroot
-85 °C spoelwater is geen enkel probleem. voordeel is zelfs dat het filteren wat makkelijker gaat

Nou ja, geen enkel probleem...
Als Kevin duidelijk een teveel aan tannine in zijn bier proeft is dat wel degelijk een 'probleem' natuurlijk. De voor de hand liggende oorzaak is dan al snel te fijn schroten en te heet spoelen, dus lijkt me logisch om daar als eerste naar te kijken.
Spoelwater een tikje aanzuren met bijvoorbeeld melkzuur kan ook een stuk schelen.

Kevin: heb je voor ons wat meer informatie over je recept? Dus de ingrediëntenlijst, maischtijden/temperaturen, en een korte beschrijving van je werkwijze? Dan kunnen we iets gerichter advies geven.

hansHalberstadt

Citaat van: De Hopman op 24-05-2023  07:50 uAls Kevin duidelijk een teveel aan tannine in zijn bier proeft is dat wel degelijk een 'probleem' natuurlijk. De voor de hand liggende oorzaak is dan al snel te fijn schroten en te heet spoelen, dus lijkt me logisch om daar als eerste naar te kijken.
Spoelwater een tikje aanzuren met bijvoorbeeld melkzuur kan ook een stuk schelen.

De inzichten zijn in de loop van de tijd gewijzigd mbt de spoelwatertemperatuur. Je mag een hogere temperatuur gebruiken mits je zorgt dat de pH van je spoelwater onder de 6 blijft. Het verband tussen fijn schroten en tannine zie ik nog niet. Heb je daar een  bron voor met onderbouwing waarom? Tannine komt uit de kafjes maar die blijven in principe heel omdat ze geplet worden en niet gemalen (mits je een walsenmolen hebt). Maar als je aanzuurt, heb je ook in dat geval geen last van kafjessmaak normaal gesproken. 

De opmerkingen:'Ik denk dat het bier niet heel lekker zal zijn (veel tannines)' en 'te fijn geschroot waardoor veel kafjes in het wort terecht zijn gekomen (het voelt alsof je op een zakje zwarte thee aan het zuigen bent zoals Adrie het omschrijft in zijn boek)' 
komen dus uit een boek en niet uit het resultaat van het bier, want dat was er nog niet. Dus aannames en geen feiten.

De Hopman

Citaat van: hansHalberstadt op 24-05-2023  08:02 uDe inzichten zijn in de loop van de tijd gewijzigd mbt de spoelwater temperatuur. Je mag een hogere temperatuur gebruiken mits je zorgt dat de pH van je spoelwater onder de 6 blijft.
Ik ga er gemakshalve even vanuit dat Kevin zijn spoelwater niet aanzuurt, dus dan ga je al nat.

Citaat van: hansHalberstadt op 24-05-2023  08:02 uhet verband tussen fijn schroten en tannine zie ik nog niet. Heb je daar een  bron voor met onderbouwing waarom? tannine komt uit de kafjes maar die blijven in principe heel omdat ze geplet worden en niet gemalen (mits je een walsenmolen hebt).
Vandaar dat ik ook vraag wat voor schrootmolen hij heeft. Gezien het studentenbudget lijkt het me aannemelijk dat hij een schijvenmolen heeft, en wanneer je die te fijn afstelt worden de kafjes wel degelijk verpulvert. Het is inderdaad gebaseerd op een aanname, maar lijkt mij wel een reële aanname in deze situatie.

Citaat van: hansHalberstadt op 24-05-2023  08:02 ude opmerkingen:'Ik denk dat het bier niet heel lekker zal zijn (veel tannines)' en 'te fijn geschroot waardoor veel kafjes in het wort terecht zijn gekomen (het voelt alsof je op een zakje zwarte thee aan het zuigen bent zoals Adrie het omschrijft in zijn boek)' 
komen dus uit een boek en niet uit het resultaat van het bier want dat was er nog niet. dus aannames en geen feiten.
Zoals ik het lees heeft hij het wort geproefd, en vergelijkt hij de smaak met de omschrijving van Adrie. Jouw redenering dat Kevin het wort niet heeft geproefd en alleen maar wat gokt is ook een aanname en geen feit  ;)

hansHalberstadt

Lijkt me handiger als Kevin Eberson zelf die vragen beantwoordt om te voorkomen dat wij dat voor hem gaan invullen. Feit blijft wel als je niet je spoelwater aanzuurt dat dan niet de oplossing is om dan maar grover te schroten. De oplossing is dan aanzuren. Net zoiets als dat je auto een defect heeft en alleen maar rechtsaf kan of rechtdoor. Dan ga je denk ik naar de garage om je auto te laten repareren ipv je route aanpassen.

Kevin Eberson

Nou ik heb een hoop gemist sinds gisteren avond, fijn dat jullie meedenken!

Citaat van: De Hopman op 23-05-2023  21:09 uAch, je eerste brouwsel is vrijwel nooit perfect, maar wel zelfgebrouwen en dus smaakt ie des te beter

Dat is zeker waar, ik had me erop ingesteld dat dit meer een grote leerervaring zou worden. Als het bier dan ook nog eens goed smaakt zou een leuke plus zijn! Maar eerst moet je fouten maken voordat je de basis onder de knie hebt. Meesterbrouwer ben je niet al van dag 1 (en inderdaad, de bierbijbel heb ik in mijn bezit  :groots:  (dankje Adrie voor het mooie boek  :D , en is tevens het eerste bier gerelateerd ding dat ik gekocht heb  :brouwen: )

Citaat van: De Hopman op 23-05-2023  21:09 uNou moet ik zeggen dat ik een weizen niet als 1e bier aan zou raden, tarwe is niet het meest makkelijk om mee te werken.

Tarwe is inderdaad een ding opzicht wat zaken wat lastiger maakt. Witbier is inderdaad een goede keuze, misschien dat ik deze stijl moet overwegen voor mijn volgende brouwsel. Er zullen vast genoeg recepten op het forum te vinden zijn. IPA had ik eerlijk gezegd niet verwacht als "bier voor beginners". Vooral omdat deze stijl normaal gesproken veel hop gebruikt (meen ik?) en oxidatie de smaak al snel verpest. Al kan mijn informatie natuurlijk outdated zijn gezien sommige bronnen enkele jaren oud zijn en de hobbybrouw wereld snel vooruit gaat. Ik heb daarom ook een heel simpel weizen recept in BrouwVisie gemaakt (60% tarwe, 40% pilsmout en Hersbrucher voor bitter- en aroma hop (60 minuten en 10 minuten, totaal van 13 IBU). Ondergistende bieren vermijd ik momenteel algeheel gezien ik tot nu toe geen temperatuur controle kan toepassen tijdens de vergisting, dit staat wel op de lijst.

Citaat van: De Hopman op 23-05-2023  21:09 uWat voor schrootmolen heb je
ik heb de gietijzeren schrootmolen met platen vermeden, en ben meteen gegaan voor een schrootmolen met 2 verstelbare rollen zoals de professionals al gebruiken. Deze kwam voor een nette prijs langs op marktplaats en heb deze toentertijd gekocht omdat ik dacht: Dit is een goede investering waar ik vele jaren lol van zal hebben.

Citaat van: De Hopman op 23-05-2023  21:09 uTe heet spoelwater (80+ graden) zorgt ook voor meer tannine bij het spoelen

Zeker waar! Diverse bronnen melden dat de maximale spoeltemperatuur 78 tot 80 graden is, daar zal ik me in het vervolg dan ook op houden. Mogelijk dat dit ook een oorzaak is voor tannine. Ik zag tijdens het koken dat er allemaal bruine vliesjes in het wort zaten (deze zijn door de BIAB zak heen gekomen en in het wort terecht gekomen), deze zijn ook meegekookt gezien ik geen manier had om deze eruit te filteren.

Citaat van: De Hopman op 23-05-2023  21:09 uIk kan je niet helpen met een inductieplaat

Geen probleem hoor, Ik heb al een hoop nuttige dingen opgevangen  smile ! Ik heb inderdaad gekeken naar zo'n alles in een ketel, en dat is misschien een overweging waard. Ik moet vooral niet te voorbarig zijn met dingen kopen, en het inderdaad nog eens een paar keer proberen met de weck ketel. Mocht ik toch iets anders willen zal ik zeker het prikbord in de gaten houden!

Kevin Eberson

Citaat van: Kapau op 23-05-2023  21:26 uAls ik BIAB brouw schroot ik het altijd op de fijnste stand van m'n molen. Maximaal rendement

Dit heb ik vorige keer ook (per ongeluk dan) ook gedaan, al was mijn schrootsel zodanig klein dat vliesjes ook buiten de BIAB zak hun weg hadden gevonden  :-[ . Spoelen is inderdaad eigenlijk niet nodig, misschien dat ik dit volgende keer ook achterwegen laat. Spoelen deed ik namelijk meer uit overweging van efficiëntie.

Kevin Eberson

Citaat van: Jan de Graaff op 23-05-2023  22:21 uVoor 10 tot 15 liter kun je, in principe, ook wel uit met een 2000 Watt inductieplaat. Daarvan heb je er een heleboel, inclusief bij IKEA (Tilreda) of Lidl (Silvercrest, 2200W). Dat zijn 'draagbare' inductiekookplaten en kun je dus ook makkelijk opbergen.

oké, fijn om te weten dat dit een mogelijkheid is!

Citaat van: Jan de Graaff op 23-05-2023  22:21 uMaar.... als jouw weckketel een mechanische knop heeft om de temperatuur in te stellen, dan zou je kunnen overwegen om zo'n Inkbird 308 te kopen om daarmee de temperatuur te regelen.

De weck ketel van mij heeft een knop om de temperatuur in te stellen (al is dit uiteraard meer een suggestie haha  ;) ), een Inkbird is dan inderdaad een goede investering die niet weg is! Ik neem aan dat ik dan de weck ketel gewoon op vol vermogen kan zetten en lekker laten gedurende het maischen en koken(entsaften meen ik dat het was voor vol vermogen?) en dan inderdaad goed blijven roeren. Ik merkte vorige keer met brouwen wel op dat wanneer ik begon te verwarmen dat op de bodem de boel voorzichtig begon te koken. Er was niks aangekoekt of verbrand, maar is dit een probleem, of meer een kwestie van goed roeren dan is het geen probleem? De Hendi plaatjes hebben namelijk de zelfde eigenschap zo te horen.

en het spreiden van investeringen is inderdaad een goede tip. Ik probeer het toe te passen, maar soms wordt je net wat té enthousiast  :brouwen: . Ik zal de Inkbird zeker eens overwegen! Ik denk dat ik dan ook niks hoef te slopen aan de ketel zelf, wat ook fijn is!

Kevin Eberson

Citaat van: hansHalberstadt op 23-05-2023  22:26 ute fijn geschroot is pas een probleem als het filteren daardoor veel slechter gaat, bv als het niet meer doorloopt of kanaalvorming ontstaat

In principe heb ik daar geen last van met de BIAB methode. Spoelen is eigenlijk niet nodig, maar heb dit uit overweging van beter rendement wel gedaan. Ik had wel last gedurende de kook dat delen van de kaftjes door de BIAB zak in het wort terecht waren gekomen. Deze hebben ook meegekookt helaas  :-[ (Ik kon het helaas er niet uit filteren)

Citaat van: hansHalberstadt op 23-05-2023  22:26 u85 °C spoelwater is geen enkel probleem. voordeel is zelfs dat het filteren wat makkelijker gaat

Heb je dan juist niet meer last van extractie van tannine? veel mensen raden normaal gesproken maximaal 80 graden aan.

Citaat van: hansHalberstadt op 23-05-2023  22:26 u-te veel gespoeld heb je pas als je te veel volume hebt opgevangen waardoor je langer zou moeten koken om op je gewenste volume en begin SG uit te komen.

Ik meende ooit ergens gelezen te hebben dat wanneer het SG van het spoelwater beneden 1020 uitkwam je moet stoppen met spoelen. Maar ik zie dat ergens in mijn denkproces zich iets heeft vermengd. Bedankt voor de correctie  ;D !

Kevin Eberson

Om de vragen van Hopman en hansHalberstadt te beantwoorden: Ik zal kort even toelichten wat ik wel/niet heb en zaken die ik wel of nog niet heb gedaan. Ik zal hierna even kijken of ik mijn BrouwVisie recept hier makkelijk en duidelijk kan delen:

De schrootmolen: dit is een walsmodel zoals de professionals ook hebben, geen gietijzeren schijven molen. De schroot molen heb ik 2e-hands voor een nette prijs kunnen overnemen. Deze was alsnog 30 euro duurder dan een schijf model schrootmolen, maar het leek mij een goede langetermijninvestering. Ik geef de schuld aan te fijn schroten omdat ik kaftjes na het filteren in mijn wort zag rond zweven. De moutmolen heb ik met voelermaatjes afgesteld op 1,1 mm (ruimte tussen de 2 walsen), na het aandraaien van de borgmoeren ben ik zo stom geweest om niet een 2e keer na te meten. Na de brouwdag heb ik dit alsnog met voelermaatjes opgemeten. Ik kreeg een voelermaatje van 0,6 a 0,7 met veel moeite erdoor. Laat staan de aangeraden creditcard ruimte of ongeveer 0,9 mm.

Aanzuren met melkzuur heb ik inderdaad niet gedaan. Dit vooral omdat ik het boek: "Verander water in bier van Adrie" aangeraden werd om pH metingen en brouwzouten achterwegen te laten en eerst de basis goed onder de knie te krijgen. Verder heb ik geen pH-meter thuis liggen.

Citaat van: De Hopman op 24-05-2023  08:21 uZoals ik het lees, heeft hij het wort geproefd, en vergelijkt hij de smaak met de omschrijving van Adrie

Gedurende de brouwdag heb ik het wort wel geproefd en geprobeerd eventuele brouwfouten te plaatsen in de omschrijvingen van Adrie. Na de brouwdag heb ik het wort geproefd en dat was aan de wrange kant. Gezien het bier bruin kleurde van de kafjes en na het bezinken er wel een mooie gele kleur tevoorschijn kwam, denk ik dat ik veel te fijn heb geschroot waardoor er dus kaftjes in het wort terecht zijn gekomen. Dit is dan wel een aanname, maar ik denk zelf wel een realistische gezien de afstelling van de moutmolen voor geen cent meer klopte. Dit heb ik ondertussen wel hersteld: de walsen staan 1,0 mm uit elkaar, ook na het aandraaien van de borgmoeren.  smile

Kevin Eberson

Het recept is als volgt:

Basis gegevens

Omschrijving    Waarde
 Naam recept    EigenWeisje
 Kenmerk    troebel en banaanig
 Biertype    Weizen (D)
 Aantal liters    10
 Gewenst begin SG    1048(5,0 Vol% alc.)
 Brouwzaalrendement    65,0 %

Algemeen
 Omschrijving    Waarde
 Totaal water    15,96 liter
 Maischdikte    3,77 l/kg
 Maischwater    9,84 liter
 Spoelwater    6,12 liter
 Kooktijd    60 Min.
 Berekende kleur    9 EBC (BrouwVisie)
 Berekende bitterheid    13 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
 Moutnaam    % Stort    Massa    Kleur
 Pilsmout (TS)    40,00%    1,004 kg    3 EBC
 WhiteSwaen    60,00%    1,506 kg    4 EBC

Hop
 Hopnaam    % Alfazuur    Massa    Kooktijd    Bitterheidsaandeel
 Hersbruker    3,00%    13 gr    60 Min.    10 EBU
 Hersbruker    3,00%    4 gr    20 Min.    2 EBU

Opmerkingen    -
Gist
 Omschrijving    Waarde
 Gistsoort    Fermentis Safbrew WB-06
 Gist toegevoegd als   

Opmerkingen    Vervangende gist -> Danstar Munich Classic: Strain Doemens 479 bron: https://braumagazin.de/article/brewing-bavarian-weissbier-all-you-ever-wanted-to-know/
Maischschema

Stap nr.    Temperatuur    Rusttijd    Maischdikte
 1            45°C            15 Min.    3,8 l/kg
 2            55°C            5 Min.    3,8 l/kg
 3            63°C            45 Min.    3,8 l/kg
 4            72°C            30 Min.    3,8 l/kg
 5            78°C            5 Min.    3,8 l/kg

koken gedurende 60 minuten, waarna het wort zo snel mogelijk is afgekoeld met een RVS koelspiraal (het chill'in 20 model van Brewferm). Verder heb ik niet de fermentis gist gepakt maar de Danstar variant, deze stond niet standaard in BrouwVisie, dus heb ik deze als opmerking toegevoegd. De pitchrate was 6,0 gram gist op ongeveer 10 liter wort. Er zijn vast betere manieren om dit toe te voegen, maar dit was even de snelste die ik kon bedenken (als HTML kopiëren en plakken.

De Hopman

Citaat van: Kevin Eberson op 24-05-2023  09:33 uTarwe is inderdaad een ding opzicht wat zaken wat lastiger maakt. Witbier is inderdaad een goede keuze, misschien dat ik deze stijl moet overwegen voor mijn volgende brouwsel. Er zullen vast genoeg recepten op het forum te vinden zijn. IPA had ik eerlijk gezegd niet verwacht als "bier voor beginners". Vooral omdat deze stijl normaal gesproken veel hop gebruikt (meen ik?) en oxidatie de smaak al snel verpest. 
Tja, zoveel brouwers, zoveel inzichten. Ik ben zelf gewoon met een blond bier begonnen (geen witbier, maar blond). 85% pilsmout, 15% amber. Magnum als bitterhop en Saaz als aromahop, maar één hopsoort gebruiken voor beide kan ook. Het voordeel hiervan is dat je alleen gerstemout hebt, geen tarwe wat nog wel eens filterproblemen geeft. Daarnaast is het maischschema ook lekker eenvoudig (mijn recept had een stap op 62 en een stap op 72 graden, al zijn er nieuwe inzichten dat dit ietsje hoger mag met de huidige mouten). Bij een weizen is het lastig om de voor een weizen typische banaan of kruidnagel in je bier te krijgen. Krijg je weer allemaal moeilijke maischschema's met veel al dan niet overbodige stappen. Kost allemaal ook extra tijd. Je ziet dat jouw maischschema nu al 100 minuten lang is, en dat is nog zonder de opwarmtijd tussen al die stappen.
De reden dat ik een IPA erbij heb gezet is omdat dit in wezen (als je drooghop en zo even weglaat) niet veel anders is dan een blond met extra hop (even kort door de bocht, in detail zijn er natuurlijk wel meer verschillen, voordat Hans weer begint te preken.) De hop zorgt ervoor dat brouwfouten een beetje gemaskeerd worden, waardoor het al snel prima te drinken is. Misschien niet de beste methode om snel van je fouten te leren, maar in het begin is het voor de motivatie ook wel goed als een biertje lekker smaakt. Moet je wel van IPA houden natuurlijk.

Citaat van: Kevin Eberson op 24-05-2023  09:33 uik heb de gietijzeren schrootmolen met platen vermeden, en ben meteen gegaan voor een schrootmolen met 2 verstelbare rollen zoals de professionals al gebruiken. Deze kwam voor een nette prijs langs op marktplaats en heb deze toentertijd gekocht omdat ik dacht: Dit is een goede investering waar ik vele jaren lol van zal hebben.
Top! Dat is inderdaad geen verkeerde investering. In dat geval zou het schroten niet zo'n probleem moeten zijn, mits hij op de juiste dikte staat ingesteld.  ;)
Citaat van: Kevin Eberson op 24-05-2023  10:12 ude mout molen heb ik met voelermaatjes afgesteld op 1,1 mm (ruimte tussen de 2 walsen), na het aandraaien van de borgmoeren ben ik zo stom geweest om niet een 2e keer na te meten. Na de brouwdag heb ik dit alsnog met voelermaatjes opgemeten. ik kreeg een voelermaatje van 0,6 a 0,7 met veel moeite erdoor. Laat staan de aangeraden credit card ruimte of ongeveer 0,9 mm.
0,6mm is inderdaad aan de fijne kant, maar dat heb je zelf dus ook gemerkt. Volgende keer gaat ie dan vast een stuk beter.

Citaat van: Kevin Eberson op 24-05-2023  10:12 ugedurende de brouwdag heb ik het wort wel geproefd en geprobeerd eventuele brouwfouten te plaatsen in de omschrijvingen van Adrie. Na de brouwdag heb ik het wort geproefd en dat was aan de wrange kant. Gezien het bier bruin kleurde van de kafjes en na het bezinken er wel een mooie gele kleur tevoorschijn kwam denk ik dat ik veel te fijn heb geschroot waardoor er dus kaftjes in het wort terecht zijn gekomen. Dit is dan wel een aanname, maar ik denk zelf wel een realistische gezien de afstelling van de moutmolen voor geen cent meer klopte. Dit heb ik ondertussen wel hersteld: de walsen staan 1,0 mm uit elkaar, ook na het aandraaien van de borgmoeren.
Het is op een forum altijd lastig om advies te geven op basis van wat iemand anders proeft, maar gezien jouw verhaal klinkt het wel aannemelijk dat er inderdaad teveel kaf in het wort is gekomen. Als je dat meekookt komt daar inderdaad tannine bij vrij.

Ik zou gewoon nog 1 of 2 keer brouwen met de setup die je nu hebt. Een eenvoudig recept, niet teveel poespas. Dan heb je de basis een paar keer doorlopen, en kun je langzaam gaan uitbreiden. Aanzuren is dan wel een mooie volgende stap. In BrouwHulp kun je je recept invoeren, en daar kun je ook je waterprofiel invullen. Kun je opvragen bij je drinkwaterleverancier (Vitens of wat je dan ook in jouw gemeente hebt) BrouwHulp kan je dan een schatting geven van de hoeveelheid melkzuur die je toe moet voegen aan je water. In principe is het altijd beter om de pH te meten en op basis daarvan te berekenen hoeveel melkzuur je toe moet voegen, maar ik heb gemerkt dat BrouwHulp dit vrij nauwkeurig weet te voorspellen, en hij zit er vrijwel nooit naast. in het begin kun je dus ook prima hierop vertrouwen, zou ik zeggen.

Kevin Eberson

Citaat van: De Hopman op 24-05-2023  11:06 uAanzuren is dan wel een mooie volgende stap

Oké. dat zal ik zeker meenemen. Een pH meter zou mooi zijn, maar in principe kan de brouwsoftware ons dus al heel veel vertellen. Dan probeer ik mogelijk ook eens een simpeler blond recept. Weizen kan inderdaad lastig zijn om de correcte kruidnagel en banaan tonen erin te krijgen. Ik ben wel aan het overwegen om een inkbird in huis te halen om het maischen te vergemakkelijken zoals mensen dat ook met de Hendi plaatjes doe. dan zou ik het zelfde effect moeten hebben, alleen dan indirecte verwarming. Ow ja, en het doel is om de BIAB zak relatief snel te vervangen voor een zelf gemaakt JAVAL filter, maar eerst maar eens zo de basis doorlopen!  :brouwen:

tdp

Kijkend naar je bevindingen, denk ik niet dat je echt fouten gemaakt hebt! Recept ziet er pima uit, gekozen gist is een goede keuze (beter dan de WB-06, vind ik). Na het koken smaakt het wort vaak wel iets bitter vind ik, niet iets om je direct zorgen om te maken.

Zelf spoel ik vaak met water dat net van de kook af is, ergens rond de 90/95 graden. Heb niet het idee dat ik tannines proef.

Ik denk oprecht dat je een prima brouwdag hebt gehad en je je misschien druk maakt om niets!

Voor wat betreft de inductie kookplaat; Ik gebruik Hendi 3500M platen voor de grote opstelling, voor de kleine opstelling gebruik ik die van de Ikea. Ik brouw daarmee erg compact, max 7 liter netto (op fles), maar is juist mooi om e.e.a. mee te proberen! Maischen in een koelbox (waterdispenser van Igloo in deze), koken in een soeppan op inductie, erg compact en flexibel!

hansHalberstadt

Citaat van: Kevin Eberson op 24-05-2023  09:54 uHeb je dan juist niet meer last van extractie van tannine? veel mensen raden normaal gesproken maximaal 80 graden aan.

Ik meende ooit ergens gelezen te hebben dat wanneer het SG van het spoelwater beneden 1020 uitkwam je moet stoppen met spoelen. Maar ik zie dat ergens in mijn denkproces zich iets heeft vermengd. Bedankt voor de correctie  ;D !
Zoals gezegd is die max 80°C een inzicht uit de historie. dat veel mensen dat nog gebruiken komt omdat litertuur uit de historie nog een tijd lang rondzingt in het brouw wereldje. Maar zoals TDP ook al bevestigt kun je rustig wat hogege temperatuur aanhouden zonder daar last van te hebben. kafjes smaak komt inderdaad vooral naar voren als je beslag al bijna is uitgespoeld dus 1010-1020.  proef maar eens een beetje daravan. Maar of temperatuur daar nu zo'n invloed op heeft betrijfel ik. en door je spoelwater aan te zuren heb je daar dan sowieso weer minder last van.

En het blijkt dat een beetje kafjes smaak er ook bij hoort om te voorkomen dat je een te vlak bier krijgt. (Jacques kan dat denk ik bevestigen omdat die een tijd niet heeft gespoeld en daar weer van is teruggekomen)       

Kevin Eberson

Citaat van: tdp op 24-05-2023  11:18 uIk denk oprecht dat je een prima brouwdag hebt gehad en je je misschien druk maakt om niets!

dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn! In de basis gingen de meeste dingen best wel oke voor de eerste keer, de juiste temperatuur krijgen en houden was een beetje lastig, maar daar we je wel aan. De gist heb ik vervangen voor Danstar gezien vele mensen er met lof over spreken. De fermentis gist was prima in de basis, maar produceerde niet de bananen en kruidnagel tonen, vandaar mijn keuze.

Ik heb helaas nog niet kunnen ontdekken hoe ik plaatjes van mijn pc op het forum post zonder link, anders had ik een foto van mijn monster toe kunnen voegen die na de kook is genomen. Het zag een beetje bruin uit van het graan, maar het bezinkt wel naar de bodem waarna er een mooie gele kleur tevoorschijn komt. We zullen het resultaat volgende week ongeveer wel zien!

Kevin Eberson

Ik heb de foto van het maatglas op Google drive gezet, als het goed is kunnen jullie het nu zien met de volgende link.

Kevin Eberson

Citaat van: hansHalberstadt op 24-05-2023  11:34 uZoals gezegd is die max 80°C een inzicht uit de historie.

een gevalletje, oude informatie en de meningen zijn veranderd. Dan kan ik wel al in ieder geval te hoge spoeltemperatuur wegstrepen van gemaakte brouwfouten gedurende de brouwdag  :brouwen:

Sowieso gaat spoelen met de BIAB methode wat lastig en is eigenlijk niet nodig. dit was meer een overweging van een betere efficiëntie/extractie van suikers. Wel goed om te weten dat de 1010 - 1020 richtlijn wel actueel is!

tdp

Wanneer je me toegang geeft, wel ;)

Ik denk dat die bruine trub eiwitresten zijn, als ik het niet mis heb.

Foto's plaatsen; kies voor bestand toevoegen ;), rest wijst zich vanzelf :)

Kevin Eberson

Goed kijken naar alle knoppen is ook eens handig haha  ;). Zo kan iedereen de foto wat makkelijker zien.

IMG_2841.jpg

tdp

RTFM ;) Ziet eruit als heel veel trub; was dit het laatste uit de ketel?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.