Nieuwe gisten bij Brouwland: Brewferm en Angel

Gestart door Jacques, 23-05-2023 16:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Bij het maken van het overzicht van gedroogde gisten https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/overzicht-korrelgisten/ kwam ik er achter dat Brouwland een aantal nieuwe gisten voert.
Het gaat om gisten van Brewferm en Angel. Die van Angel zijn nog niet allemaal al besschikbaar.

Zijn er forumleden die al ervaring hebben opgedaan met deze gisten?

Hopfenfox

Die van Angel kende ik nog niet, wel erg gunstig geprijsd aangezien je maar liefst 100 gram krijgt voor 10 euro.

Arthur B

Nogal ja. 😳

CiteerIt is the leading company in the yeast industry in China and the third largest yeast manufacturer in the world.

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 23-05-2023  16:40 uZijn er forumleden die al ervaring hebben opgedaan met deze gisten?
Misschien zijn ze nog te nieuw voor de Nederlandse markt hiervoor?

In ieder geval is er op het internet wel e.e.a. over te vinden.
Zoals deze:

Kapau

Iemand al een brouwtje met deze gisten geprobeerd? Ik zit te kijken naar een Wheat-wine achtig biertje met de WA-18 en iets met de CS-31 maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik nijg naar een Brut IPA of een hele droge tripel (94% attenuatie!).

Chinook

De beschrijvingen van sommige stammen lijken op die van bekendere gist fabrikanten. Ben benieuwd of ze ook opnieuw verpakt zijn of dat dit originele stammen zijn. BF-16 en S-189 zouden allebei Zwitserse lagergisten zijn bijvoorbeeld. BF-27 lijkt qua beschrijving op S-23. WA-18 vs Munich Classic klinkt ook als een interessante test.

Arthur B

Gezien het feit dat het een van de grootste leveranciers op de bol is denk ik niet dat ze herverpakken.

Jan de Graaff

Citaat van: Chinook op 22-06-2023  23:12 uBF-27 lijkt qua beschrijving op S-23.
Ik zou het filmpje dat ik gelinkt heb nog eens bekijken...

Chinook

Citaat van: Jan de Graaff op 23-06-2023  10:31 uIk zou het filmpje dat ik gelinkt heb nog eens bekijken...

Ik ben nooit zo van de Brulosophy, omdat ik hun methoden vrij zwak vind, maar zij vonden ook geen waarneembaar verschil tussen W34/70 en S-23. Ik vind S-23 zelf ook helemaal niet fruitig, maar het feit dat S-23 en BF-27 allebei als beschrijving fruitig hebben staan vond ik wel opvallend.

hansHalberstadt

Er zijn op dit moment zoveel gisten op de markt dat weer iets nieuw misschien niet veel toevoegt. Vraag is dus of al die moeite wat extra's gaat opleveren. Is er vanuit de fabrikant iets te zeggen daarover? Als die uit China komt heb ik wel wat twijfels. Waar haal je immers een unieke gist vandaan die anderen nog niet hebben? Grote kans dat het dus gewoon een al bestaande gist is. als ze echt iets nieuws hebben hadden ze dat zeker aangegeven.

hansHalberstadt

Living yeast cell: ≥4. 0*109 cfu/g [1]

Wild yeast:≤1. 0*103 cfu /g

Total bacteria: ≤5. 0*103 cfu /g

Lactobacillus: ≤1. 0*103 cfu /g

[1] colony-forming unit per gram

dus om een idee te geven:
in zo'n 100g pak (stel even 150ml) zit dan maximaal 0.1 mm3 bacterien. dat is de grootte van een suikerkorreltje. dat is in mijn ogen nog best veel.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-06-2023  09:02 uEr zijn op dit moment zoveel gisten op de markt dat weer iets nieuw misschien niet veel toevoegt. Vraag is dus of al die moeite wat extra's gaat opleveren. Is er vanuit de fabrikant iets te zeggen daarover? Als die uit China komt heb ik wel wat twijfels. Waar haal je immers een unieke gist vandaan die anderen nog niet hebben? Grote kans dat het dus gewoon een al bestaande gist is. als ze echt iets nieuws hebben hadden ze dat zeker aangegeven.

In de gistbanken wereldwijd zitten nog heel wat (bier)gisten die nog niet commercieel op de markt zijn gezet. Tijdens de webinars van Fermentis werd dit weer een bevestigd.

Of deze gisten iets toevoegen weet je alleen door ze uit te proberen. Het mooiste is dat te doen in vergelijking met andere gisten.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-06-2023  09:25 uLiving yeast cell: ≥4. 0*109 cfu/g [1]

in zo'n 100g pak (stel even 150ml) zit dan maximaal 0.1 mm3 bacterien. dat is de grootte van een suikerkorreltje. dat is in mijn ogen nog best veel.

Wel eens naar de specificaties van andere gistfabrikanten gekeken?
Wat ik begrepen heb, is dat bij de laatste stap van het productieproces niet meer gewerkt wordt met steriele lucht vanwege de enorme hoeveelheid lucht die nodig is. Dat is echter geen probleem omdat de gist de absolute overhand heeft en andere micro-organismen geen kans hebben zich te ontwikkelen. Gelukkig dat het zo werkt, anders zou je nooit gist kunnen opkweken als hobbybrouwer.

Het gaat overigens om maximale concentraties. In de praktijk zal het minder zijn.

Jacques

Citaat van: Jacques op 24-06-2023  11:32 uWel eens naar de specificaties van andere gistfabrikanten gekeken?

Fermentis BE-256

Viable yeast > 1.0 *1010 cfu/g
    Purity : > 99.9 %
        Lactic acid bacteria: < 1 cfu /107 yeast cell
        Acetic acid bacteria: < 1 cfu /107 yeast cell
        Pediococcus: < 1 cfu /107 yeast cell
        Total Bacteria: < 5 cfu /107 yeast cell
        "Wild" Yeast*: < 1 cfu /107 yeast cell
        Pathogenic micro-organisms: in accordance with regulation

*EBC Analytica 4.2.6 – ASBC Microbiological Control-5D

Lallemand Windsor

Percent solids  93% – 97%
    Living Yeast Cells  ≥ 5 x 109 per gram of dry yeast
    Wild Yeast  < 1 per 106 yeast cells
    Diastaticus Negative
    Bacteria  < 1 per 106 yeast cells

hans_nwk

Citaat van: Arthur B op 23-06-2023 &nbsp;09:33 uGezien het feit dat het een van de grootste leveranciers op de bol is denk ik niet dat ze herverpakken.
Een pakje kopen, opkweken en zelf produceren kan natuurlijk ook.
Veel gisten van Wyeast en White Labs zijn ook begonnen met gist uit flesjes.

Chinook

Citaat van: hansHalberstadt op 24-06-2023 &nbsp;09:25 uLiving yeast cell: ≥4. 0*109 cfu/g [1]

Volgens mij heb je een rekenfoutje gemaakt. Het volume van de gemiddelde bacterie komt meer in de buurt van 1-2 um³ volgens mij. Niet dat het volume nou zoveel zegt, absolute getallen zijn belangrijker.

Los daarvan zijn deze getallen alleen maar gebaseerd op de detectielimiet van de uitgevoerde tests. 2 bacteriën op 100 gram zouden hetzelfde getal geven als 100 bacteriën per gram. De getallen die Jacques aanhaalt komen inderdaad op precies hetzelfde uit als je het omrekent.

hansHalberstadt

Citaat van: Chinook op 17-07-2023 &nbsp;23:38 uVolgens mij heb je een rekenfoutje gemaakt. Het volume van de gemiddelde bacterie komt meer in de buurt van 1-2 um³ volgens mij.
Ik was voor het gemak even uitgegaan van het volume van een gistcel. Maar de meeste bacteriën zijn een factor 10 kleiner in diameter, dus een factor 1000 kleiner in volume. Neemt niet weg dat qua aantallen je er nog steeds liever zo min mogelijk wilt hebben.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 20-07-2023 &nbsp;21:04 uIk was voor het gemak even uitgegaan van het volume van een gistcel. Maar de meeste bacteriën zijn een factor 10 kleiner in diameter, dus een factor 1000 kleiner in volume. Neemt niet weg dat qua aantallen je er nog steeds liever zo min mogelijk wilt hebben.

Klopt. Maar bij de Angel gisten is dat op grond van de beschikbare cijfers niet meer dan bij andere gistleveranciers.
Ook de gisten die jij in je gistbank hebt zitten zullen ongetwijfeld ook niet vrij zijn van bacteriën...  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.