Arsegan Vlaams Blond S-23

Gestart door rbrt86, 22-05-2023 08:20 u

Vorige topic - Volgende topic

rbrt86

Hallo mede brouwers,
Ik had nog een moutpakket staan van Arsegan: Vlaams Blond

Brouwen ging goed, maar toen ik alles in het gistvat deed zag ik eigenlijk pas dat er een enkel zakje S-23 bij zat. Deze heb ik op de afgekoelde wort gegooid (24 graden) en pas later las ik hier dat dit eigenlijk een ondergister is die op 12-15 graden moet vergisten.
Vreemd genoeg geeft het recept aan dat de vergisting op 20 graden moet verlopen dus ik heb het gistvat afgekoeld tot 19 graden.

Helaas kan ik nergens achterhalen of dit het juiste gist is voor dit moutpakket. Braumarkt doet geheimzinnig over de inhoud van hun moutpakketten.
Daarnaast is dit zakje eigenlijk geschikt voor 10-15 liter bier, laat ik nou net 24 liter in het vat hebben zitten. Pakket was overigens voor 20 liter.

Nu de vraag: komt dit nog goed? Het gist lijkt te weinig en de temperatuur lijkt ook onjuist? Moet ik gauw koelen naar 15 graden of is dat inmiddels te laat?

Ik heb wel een aantal bovengisters liggen maar geen extra zakjes S-23

Overigens zag ik dezelfde discussie bij de introductie van Dick
, helaas is daar niet te zien of het bier uiteindelijk gelukt is :weetniet:

Arthur B

Lijkt me inderdaad een bijzondere keuze voor de stijl. Dat gezegd hebbende kan er best wat aardigs uitkomen, al heb ik het gevoel dat ze met deze gistkeuze zijn afgeweken van het normale recept (Tekort? Overschot?).

De temperatuur is hoog, je hebt, denk ik kans dat de gist best ver komt. Een tweede (reparatie) gist kan je altijd nog overwegen als het eindresultaat niet bevredigend is.

Jacques

Niet koelen naar 15°C. Als je dat doet, heb je veel te weinig gist.
De hoeveelheid gist die je nodig hebt, is namelijk afhankelijk van de hoeveelheid wort, de zwaarte van het wort en de vergistingstemperatuur. Hoe lager de temperatuur des te langzamer de vergisting verloopt en hoe meer gist je moet toevoegen om dit te compenseren.
Laat het wort staan op 20°C staan. Wat was je begin SG? Want niet alleen het volume, maar ook de zwaarte maakt uit. Als je een hoge SG-waarde hebt dan zijn er meer suikers die vergist moeten worden.

Voor een (Vlaams) vlond is de S-23 een vreemde keuze. De S-33 ligt veel meer voor de hand. Als je die toevallig in huis hebt zou je die nog kunnen toevoegen.

rbrt86

Bedankt voor de snelle reacties,

Begin sg was 1058, doel was 1064 dus op zich nog een geluk dat ik dat niet heb gehaald  ;)

Ik heb in het kader van "goede voornemens" begin dit jaar een 25kg zak swaen pilsenmout en enkele bovengisten gekocht dus ik heb nog wat voorraad, maar mijn aanname was dat boven- en ondergisters niet zomaar gecombineerd kunnen worden in 1 vat?

De voorraad bestaat uit Mangrove M31, M41, M47 en een Safale BE-256, helaas dus geen S-33

Zou ik de bovengist kunnen toevoegen als de s-23 te vroeg stopt? Of al eerder?

Jacques

Citaat van: rbrt86 op 22-05-2023  10:27 uZou ik de bovengist kunnen toevoegen als de s-23 te vroeg stopt? Of al eerder?

Eerder. Als de S-23 zijn alle voedingstoffen die een gist nodig heeft om zich te vermenigvuldigen op. Gist leeft op meer voedingstoffen dan alleen suikers. Ook mineralen, vitamines en aminozuren zijn nodig. Deze worden vrij snel opgenomen door de (eerste)  gist.

rbrt86

Citaat van: Jacques op 22-05-2023  10:37 uEerder. Als de S-23 zijn alle voedingstoffen die een gist nodig heeft om zich te vermenigvuldigen op. Gist leeft op meer voedingstoffen dan alleen suikers. Ook mineralen, vitamines en aminozuren zijn nodig. Deze worden vrij snel opgenomen door de (eerste) gist.

Ik denk dat de mangrove M41 uit mijn voorraad het meeste lijkt op de S-33, de M31 en be-256 zijn meer voor tripel.

Misschien dat Braumarkt nog een passende oplossing gaat bieden met de vragen die ik heb gestuurd over deze gist, maar ik vermoed dat dat niet binnen een week geregeld is.

Volgens mij kan ik dus nu maar beter het zakje M41 toevoegen aan de 24 liter, nu de vergisting nog geen 24 uur bezig is of zie jij dat anders?

Jacques

Citaat van: rbrt86 op 22-05-2023  10:53 uVolgens mij kan ik dus nu maar beter het zakje M41 toevoegen aan de 24 liter, nu de vergisting nog geen 24 uur bezig is of zie jij dat anders?

De M41 is een zogenaamde diastaticus gist. Dat kun je beter niet doen omdat dan de vergisting heel lang kan gaan duren.
Een betere optie zijn de M31 en de BE-256. Gisten die geschikt zijn voor een tripel zijn ook heel goed te gebruiken voor een blond. Blond is qua bierstijl de minder zware variant van een tripel.

Jacques

Nog even gekeken, maar ook de M31 is een diastaticus gist.

Volgens de site van Brouwland niet, maar volgens die van Kettle to keg wel. Gelet op de hoge vergistingsgraad van deze gist mogen we er vanuit gaan dat Kettle to keg gelijk heeft. https://kettletokegtx.com/product/mangrove-jacks-m31-belgian-tripel-dry-yeast/

rbrt86

Bedankt Jacques

Ik heb overigens reactie van Braumarkt omtrent het gist, lijkt allicht een bewuste keuze?

Beste Robert,

Ik heb even navraag gedaan bij mijn collega, zie hieronder zijn antwoord.

S-23 kan zowel als ondergist als bovengist worden gebruikt. Wij gebruiken hem in de Belgian Blond als bovengist. Dan is 1 zakje voldoende.
Zouden we deze gist voor een ondergisten bier gebruiken (vergisten op temp rond de 14°c) dan zou 1 zakje niet voldoende zijn maar zouden we er 2 in het pakket doen.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Misschien toch maar even afwachten?

De Hopman

Wie weet levert dit wel een verrassend lekker bier op.
Ik zou hem zelf misschien gewoon zo houden, kijken wat het wordt. Mocht het niet bevallen kun je hem altijd een volgende keer met een andere gist maken.

Arthur B

Blijkbaar toch een bewuste keuze. Interessant, ben benieuwd naar het resultaat.

CeesM

Belgische blonde bieren zijn toch altijd bovengisters? :-\

Jacques

Citaat van: rbrt86 op 22-05-2023  11:55 uBedankt Jacques

Ik heb overigens reactie van Braumarkt omtrent het gist, lijkt allicht een bewuste keuze?

Beste Robert,

Ik heb even navraag gedaan bij mijn collega, zie hieronder zijn antwoord.

S-23 kan zowel als ondergist als bovengist worden gebruikt. Wij gebruiken hem in de Belgian Blond als bovengist. Dan is 1 zakje voldoende.
Zouden we deze gist voor een ondergisten bier gebruiken (vergisten op temp rond de 14°c) dan zou 1 zakje niet voldoende zijn maar zouden we er 2 in het pakket doen.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Misschien toch maar even afwachten?

Dat je deze gist bij een hogere temperatuur kan gebruiken wil nog niet zeggen dat het een goede gistkeuze is...
Maar het kan natuurlijk wel, je hoeft niet altijd binnen de lijntjes te kleuren.

En 11 gram gist op 20 liter wort met een begin SG van 1058 kan, maar is aan de krappe kant

rbrt86

Citaat van: Jacques op 22-05-2023  15:05 uEn 11 gram gist op 20 liter wort met een begin SG van 1058 kan, maar is aan de krappe kant

Ik had eigenlijk bedacht dat ik 48 uur na start van de vergisting eens zou kijken hoe het ging. Tot nu toe lijkt het goed te gaan.. hopelijk zet het deze lijn door

Screenshot_20230523-152713.png

De dip in temperatuur kwam overigens door mijn paniek bij de realisatie dat het een ondergist was. Na de opmerking van Jacques heb ik hem op 20,5 graden gehouden.

rbrt86

Hier nog de laatste update voor de geïnteresseerde. Na een paar dagen stokte de vergisting van het s-23 gist op 1.011. Dat is ook wel wat het recept aangaf, terwijl Brewfather had berekend dat eind SG wel 1.009 had kunnen worden. Daarmee wordt dit blond 6,2% ipv 7.0%, maar dat komt dus omdat ik teveel had gespoeld.

Screenshot_20230605-103057.png

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.