Brouwfouten proeverij

Gestart door LAM, 20-05-2023 17:19 u

Vorige topic - Volgende topic

LAM

Beste brouwers,

Samen met een maat brouw ik regelmatig biertjes. De ene keer zijn ze lekkerder dan de andere keer, maar welke smaakafwijking we dan proeven weten we niet precies. Ik herinner me dat er ooit een soort proeverij is georganiseerd met biertjes die bijvoorbeeld een oxidatie of diacetylsmaak hadden. Door het proeven van deze "brouwfouten" kun je goed achterhalen wat er bij het brouwen niet volgens plan is gelopen. Staat er nog zo'n proeverij ergens op de planning? Of is er iemand die zoiets (nogmaals) zou willen organiseren? Het lijkt ons erg leerzaam!

beun

Beste LAM,
ik ben zelf lid van brouwvereniging t wort wat. Daar is er bijna iedere clubavond een proeftafel waar je als lid je bier kunt laten beoordelen door een keurmeester samen met andere leden.  Ook organiseren wij een 'verbeter je eigen bier" project met een thema bier, dit jaar een altbier als te brouwen bier. Ook hierbij krijg je nuttige feedback en daarna een 2e keuringsmoment. wellicht zijn er meer brouwverenigingen die zulke initiatieven hebben. Altijd leerzaam wat je brouwcollega's te horen krijgt. Ben je al lid van een vereniging?

Jacques

Beste LAM, in Nijmegen zit een vereniging: Triple W.

Naast mee doen aan de discussies op dit forum kan ik iedere hobbybrouwer aanraden om lid te worden van een vereniging. Persoonlijk contact helpt je bij je ontwikkeling als brouwer.

hansHalberstadt

Citaat van: beun op 20-05-2023  19:26 uAltijd leerzaam wat je brouwcollega's te horen krijgt. Ben je al lid van een vereniging?
Toevallig afgelopen gildeavond van Triple-W Nijmegen hebben we diverse Grand Prestige kloonbiertjes geproefd (pakket) en een 'mislukt' bier van een van onze leden. Dat was heel leerzaam inderdaad.

joenedu

Citaat van: LAM op 20-05-2023  17:19 uDoor het proeven van deze "brouwfouten" kun je goed achterhalen wat er bij het brouwen niet volgens plan is gelopen.
Ik zal nog eens zoeken, maar er staat me bij dat er ook ergens een draadje is over afwijkingen in commerciële bieren. Als je dat bier dan koopt, kan je proeven hoe een (al dan niet bedoelde) afwijking smaakt.

joenedu

Citaat van: joenedu op 22-05-2023  17:21 uIk zal nog eens zoeken, maar er staat me bij dat er ook ergens een draadje is over afwijkingen in commerciële bieren. Als je dat bier dan koopt, kan je proeven hoe een (al dan niet bedoelde) afwijking smaakt.

Misschien wat laat, deze reactie, maar zie het topic https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37432.0.html met als het onderwerp over smaakafwijkingen in commerciële bieren.

jake99

Citaat van: LAM op 20-05-2023  17:19 uBeste brouwers,

Samen met een maat brouw ik regelmatig biertjes. De ene keer zijn ze lekkerder dan de andere keer, maar welke smaakafwijking we dan proeven weten we niet precies. Ik herinner me dat er ooit een soort proeverij is georganiseerd met biertjes die bijvoorbeeld een oxidatie of diacetylsmaak hadden. Door het proeven van deze "brouwfouten" kun je goed achterhalen wat er bij het brouwen niet volgens plan is gelopen. Staat er nog zo'n proeverij ergens op de planning? Of is er iemand die zoiets (nogmaals) zou willen organiseren? Het lijkt ons erg leerzaam!

Bij Brouwland, kijk maar eens bij de workshops.

JacoH

Citaat van: jake99 op 11-09-2024  03:19 uBij Brouwland, kijk maar eens bij de workshops.
Klinkt interessant (en aardig in de buurt) maar helaas: niet beschikbaar.

https://brouwland.com/nl/1250-workshops

Jacques

Het is behoorlijk prijzig, maar ik kan de cursussen die Sietze Wijma aanbevelen.
Binnenkort is er een proeverij in Amsterdam
Zie https://www.cicerone.org/us-en/products/off-flavor-training-course-0?session=3492

JacoH

Dit kan misschien ook een idee zijn, zeker als je het met wat meer brouwers doet. (5 liter aangetast bier is wat veel voor een vrijdagavond, en 100 euro is nog aardig wat om bewust bier mee te verpesten)

https://brouwland.com/nl/varia/20784-siebel-institute-essential-off-flavor-sensory-kit.html

Mochten er wat (beginnende) brouwers zijn die hier interesse in hebben in zuid / midden limburg dan kunnen we hier misschien een proeverijtje voor opzetten.

Zelf zou ik denken aan een wat neutralere pils zoals Bavaria of Jupiler om dit in te mengen.

De Hopman

Citaat van: Jacques op 11-09-2024  21:58 uHet is behoorlijk prijzig, maar ik kan de cursussen die Sietze Wijma aanbevelen.
Binnenkort is er een proeverij in Amsterdam
Zie https://www.cicerone.org/us-en/products/off-flavor-training-course-0?session=3492

In januari heb ik deze cursus/proeverij gevolgd in Amsterdam, en deze is inderdaad erg goed bevallen. 6 smaakafwijkingen geproefd, en de welbekende 'banaan' en 'kruidnagel'.
Duidelijk verhaal, en vooral heel interessant om het in een groep te doen en smaakervaring uit te wisselen.

Josss

Citaat van: De Hopman op 24-09-2024  17:27 uIn januari heb ik deze cursus/proeverij gevolgd in Amsterdam, en deze is inderdaad erg goed bevallen.

Ik wil deze ook een keer doen, helaas kan ik de 17de niet, wordt ff wachten (of naar Sydney vliegen)

alstro

17e ben ik net terug van vakantie. zou het mooi kunnen combineren met dag werken in Amsterdam

thepsych

Citaat van: JacoH op 11-09-2024  17:35 uKlinkt interessant (en aardig in de buurt) maar helaas: niet beschikbaar.

https://brouwland.com/nl/1250-workshops

Ben twee weken geleden naar de Off Flavour workshop geweest van Brouwland. Er komt mogelijk een vervolg. Helaas was er maar 1 van de 5 Off Flavours die ik rook! Er waren er vijf. De kosten waren 49 euro en de cursus duurde een twee/twee en half uur. Wel interessant en ik probeer nu telkens wat beter te proeven en te ruiken, maar gelukkig geen off Flavour in mijn bier geroken. Iemand anders in het verleden wel, een licht infectie.
Maar off flavour ruiken is wel van belang als je veel brouwt....

Jacques

Citaat van: thepsych op 24-09-2024  22:29 uHelaas was er maar 1 van de 5 Off Flavours die ik rook!

Bedoel je dat je maar bij 1 van de 5 bieren de smaakafwijking kon waarnemen?
Dat kan 2 dingen betekenen. Je smaakdrempel voor veel smaakafwijkingen is erg hoog of de toegevoegde hoeveelheid van de smaakstof was te laag.
Normaal wordt bij een dergelijke proeverij een hoeveelheid gedoseerd die voor iedereen te proeven is. Dus een stuk hoger dan de smaakdrempel van de gemiddelde proever. Konden de meeste andere proevers de smaakafwijking wel waarnemen?

Overigens is het een bekend verschijnsel dat je smaakdrempel voor een bepaalde smaakstof lager wordt als je de stof eenmaal kent.

thepsych

Citaat van: Jacques op 24-09-2024  23:20 uBedoel je dat je maar bij 1 van de 5 bieren de smaakafwijking kon waarnemen?
Dat kan 2 dingen betekenen. Je smaakdrempel voor veel smaakafwijkingen is erg hoog of de toegevoegde hoeveelheid van de smaakstof was te laag.
Normaal wordt bij een dergelijke proeverij een hoeveelheid gedoseerd die voor iedereen te proeven is. Dus een stuk hoger dan de smaakdrempel van de gemiddelde proever. Konden de meeste andere proevers de smaakafwijking wel waarnemen?

Overigens is het een bekend verschijnsel dat je smaakdrempel voor een bepaalde smaakstof lager wordt als je de stof eenmaal kent.
Anderen konden de meeste afwijkingen ruiken. De dosering was ruim driemaal de normale smaakdrempel dus dat was niet het probleem. Vermoedelijk was mijn smaakdrempel hoog. Ik weet dat mijn ruiken erg kan wisselen. Met corona ook een periode van een maand of twee geen reuk gehad. Een ramp voor iemand die ook graag kookt. Dus dan maar met zoet, zuur zout en bitter verder gaan. Vriend van me is van wijn naar bier gegaan want daarmee wordt de tong wat meer mee geprikkeld 

Jacques

Citaat van: thepsych op 25-09-2024  19:26 uDe dosering was ruim driemaal de normale smaakdrempel dus dat was niet het probleem.

Dat is voor dit soort proeverijen met minder ervaren proevers gebruikelijk.
Vervelend voor je dat jouw sensorische waarnemingen soms wat minder zijn, want dat betekent dat je geen betrouwbaar gebruik kunt maken van een handig controlemiddel voor de kwaliteit van je bieren.

Maar dat neemt niet weg dat je bij een herhaling van de training meer aroma's gaat waarnemen. Hoe vaker je aan dit soort proeverijen deelneemt des te lager je smaakdrempel wordt is de ervaring van veel proevers.

hb-lot

Citaat van: Jacques op 25-09-2024  21:35 uVervelend voor je dat jouw sensorische waarnemingen soms wat minder zijn

Vervelend?!? @thepsych Prijs je gelukkig! Wat voor @Jacques misschien een mislukt bier is, kan voor jou geweldig zijn.

Tenzij je de ambitie hebt om er beroepsmatig iets mee te doen brouwen we toch voornamelijk omdat we het zelf leuk en lekker vinden?

Jacques

Citaat van: hb-lot op 25-09-2024  23:19 uTenzij je de ambitie hebt om er beroepsmatig mee te doen brouwen we toch voornamelijk omdat we het zelf leuk en lekker vinden?

Dat is natuurlijk zo.
Maar je hebt ook wel visite en geef eens een biertje weg. En soms wil je meedoen met een wedstrijd. Dan is het toch wel handig te weten dat je bier geen echte brouwfouten heeft.

thepsych

Citaat van: Jacques op 25-09-2024  23:24 uDat is natuurlijk zo.
Maar je hebt ook wel visite en geef eens een biertje weg. En soms wil je meedoen met een wedstrijd. Dan is het toch wel handig te weten dat je bier geen echte brouwfouten heeft.

Mijn vrouw is geen bierdrinker maar is alleszins bereid mijn brouwsels te proeven en aan of opmerkingen te maken. Ook vrienden en kennissen proeven mee en zijn tot nu toe heel tevreden over de kwaliteit. Al zegt dat natuurlijk niet alles, sommige bieren met "brouwfouten" worden gewoon gekocht. Ik hoorde dat er wat dit betreft ook iets met een Duvel biertje is, maar dat weet ik niet zeker.

Jacques

Citaat van: thepsych op 27-09-2024  10:19 uIk hoorde dat er wat dit betreft ook iets met een Duvel biertje is, maar dat weet ik niet zeker.

Duvel had in het verleden veel DMS. Het was onderdeel van het smaakprofiel van het bier. Het is weer een tijd geleden dat ik het gedronken heb, maar het had toen veel minder DMS als in het verleden...

Ronny63

Ik ben een absolute nieuweling ivm bierbrouwen, wat is de betekenis van DMS? Een linkje is ok, ik zal me wel verder inlezen.
Ronny

Jacques

Citaat van: Ronny63 op 27-09-2024  19:09 uIk ben een absolute nieuweling ivm bierbrouwen, wat is de betekenis van DMS? Een linkje is ok, ik zal me wel verder inlezen.
Ronny

DMS is een afkorting van dimethylsulfide. Een smaakstof die geassocieerd wordt met gekookte groente. Je krijgt er vooral last van bij lichtgekleurde bieren als je kort kookt.

Meer weten? Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=170
Ook via de zoekfunctie van dit forum kun je veel topics over DMS vinden...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.