Nieuwe gist van Lallemand voor laag alcoholische bieren

Gestart door Jacques, 17-05-2023 23:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Chris71

Citaat van: Kapau op 22-05-2023  08:05 uDe bieren met LA-01 smaken veelal naar rauwe wort (mogelijk die Aldehydes waar die promo sheet van NoLa het over heeft?) en het is erg lastig het bier in balans te krijgen qua bitterheid. De ene keer smaakt het bier slap, waterig en naar wort, de andere keer met ietsie meer hop is het meteen superbitter. Het lijkt wel alsof er een soort chemische, bijna plastic-achtige smaak van de LA-01 af kwam die overal wel aanwezig was.

Je kunt wel degelijk een prima bier brouwen met de LA-01. Maak b.v. gebruik van het feit dat het POF+ is. Ons is het gelukt om hiermee een bier te brouwen met een redelijke body, enige hopbitterheid en -aroma, wat fruitigheid en overduidelijk kruidnagel in de geur en smaak. Het bier was amberkleurig, troebel, maar had wel een fijne, glasplakkende schuimkraag.

Sigurd

Citaat van: Jacques op 21-05-2023  21:45 uIk denk dat je dan een drank krijgt die meer lijkt op onvergistte wort dan op bier. Dat doet mij denken aan de eerste alcoholvrije bieren. Mierzoet en zeer moeilijk doordrinkbaar.

Dat lees ik niet terug in de reacties bij de video. Het gaat natuurlijk om een compleet recept, niet enkel om een maischtemperatuur.

Kapau

Citaat van: Schanulleke op 22-05-2023  11:18 uDie Windsor pakt toch ook maltose? Hoe doe je dat dan: maischen bij hoge temperatuur en dan Windsor er op los laten? Ik snap niet hoe je anders met een wort van laten we zeggen 1035-1045 op een ABV van 1,5-2% uitkomt.

Inderdaad, niet heel dik maischen, half uurtje op 80c en dan is het mooi. Destijds OG van 1040 en FG van 1026.

Kapau

We zijn ondertussen alweer even verder, ik ben benieuwd of iemand deze gist al heeft weten te bemachtigen en hier wat proefbrouwsels mee heeft gedraaid? Als de gisten ergens te koop zijn in kleinere verpakkingen (11 g of 100 g) houd ik me ook aanbevolen.

Jacques

Citaat van: Kapau op 03-10-2023  13:40 uWe zijn ondertussen alweer even verder, ik ben benieuwd of iemand deze gist al heeft weten te bemachtigen en hier wat proefbrouwsels mee heeft gedraaid? Als de gisten ergens te koop zijn in kleinere verpakkingen (11 g of 100 g) houd ik me ook aanbevolen.

Ik heb gezien dat deze gist inmiddels verkrijgbaar is bij SBI (voor craftbrouwers)
De gist vermeld ik daarom bij het overzicht korrelgisten.

Jacques

Citaat van: Jacques op 04-10-2023  22:40 uIk heb gezien dat deze gist inmiddels verkrijgbaar is bij SBI (voor craftbrouwers)
De gist vermeld ik daarom bij het overzicht korrelgisten.

De gist staat erbij in het overzicht. Hij is ook te koop bij Brouwland, maar ook alleen in 500 g verpakkingen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.