Dip tube o-ring vervanging (oude keg)

Gestart door MvdDonk, 17-05-2023 18:15 u

Vorige topic - Volgende topic

MvdDonk

Al een tijd ben ik op zoek naar nieuwe o-ringen voor mijn oude SAFER kegs (ball lock, gebruikt gekocht bij Braumarkt).
keg bovenkant.jpg

Nu heb ik laatst diverse setjes Keg's o-ringen (2 dip tube, 2 post, 1 lid) en een set losse dip tube o-ringen gekocht maar deze blijken een stuk dikker te zijn dan de originele die bij mijn keg zaten.
o-ring vergelijk.jpg
Alle nieuwe o-ringen zijn zwart en van een soort stevig rubber. De originele zijn roze en veel zachter, waarschijnlijk siliconen.
o-ring vergelijk op diptube.jpg

Het grootste probleem van de te grote zwarte o-ringen is dat deze uberhaupt niet in mijn posts (CO2 en vloeistof) passen waardoor de posts niet op de keg te schroeven zijn (alleen met heel veel druk en geweld waardoor vervolgens de hele o-ring aanzienlijk beschadigd).

oude en nieuwe post top.jpg
oude en nieuwe post.jpg
Post vergelijk.jpg
Op de foto's is duidelijk een hoogte verschil tussen de bijhorende posts (met dubbele roze o-ringen) en post van een andere keg te zien. De post met de CO2 indicatie ring kan wel omgaan met de zwarte dikkere o-ringen.
nieuwe post.jpg
oude post met nieuwe o-ring.jpg

Kan iemand mij helpen waar ik dezelfde soort o-ringen kan kopen als de originele of wellicht is het mogelijk om andere posts op de keg te plaatsen zodat de zwarte nieuwe o-ringen wel passen?

Hier nog wat informatie over de keg:
SIBER S.p.A.
ROMA
SAFER S.p.A.
VALMADRERA-CO - MADE IN ITALY

ANNO DI COSTRUZIONE 1990
PRESSIONE MAX ESERCIZIO: 4,9 bar
CERTIFICATO DI CONFORMITA N. 1/84

CeesM

Heb je nooit van Google gehoord? Typ je silleconen o-ringen in en de maat welke je wilt hebben.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 18-05-2023  08:42 uHeb je nooit van Google gehoord?
Sorry, maar beetje een open deur opmerking. Misschien heeft de TS hier meer aan: https://hobbybrouwshop.nl/product/afdichtingsset-cc-r-f/

hansHalberstadt

Ik vraag me af of die roze ringen origineel zijn. Ik heb nog nooit een dubbele ring structuur gezien standaard.
Als het niet past misschien handiger om 2 nieuwe steekkoppelingen te kopen.https://hobbybrouwshop.nl/product/steekkoppeling-nc-bier/
https://hobbybrouwshop.nl/product/steekkoppeling-nc-CO2/

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 18-05-2023  09:47 uIk vraag me af of die roze ringen origineel zijn. Ik heb nog nooit een dubbele ring structuur gezien standaard.

Ik wel. In mijn monsterkraan van mijn CCT zitten ook 2 roze o-ringen.

bravebunny

Citaat van: hansHalberstadt op 18-05-2023  09:47 uIk vraag me af of die roze ringen origineel zijn. Ik heb nog nooit een dubbele ring structuur gezien standaard.
Als het niet past misschien handiger om 2 nieuwe steekkoppelingen te kopen.https://hobbybrouwshop.nl/product/steekkoppeling-nc-bier/

Ja hoor zijn origineel. Heb er zelf ook 6 stuks gehad met van die roze ringen. Wees echter voorzichtig met het zomaar aanraden van twee steekkoppelingen. Ik heb de mijne ook vervangen (die met de dubbele ringen) en dat was schroefdraad 9/16 en niet 19/32 zoals jij deelt.

Voor iedereen met soortgelijke fusten: Heb je een fust met van die dubbele ringen, dan betreft het een voormalig CC vat, ook wel "jolly" vat genoemd. Is het handvat bovenop je vat geheel gesloten dan is dat ook een goede indicatie dat met met een voormalig CC fust van doen hebt en niet met een NC fust (waar het handvat twee onderbrekingen kent ter plaatse van de ballocks).

Cc fust: 9/16 schroefdraad
Nc fust: 19/32 schroefdraad

hansHalberstadt

Het ding is blijkbaar door Braumarkt geleverd en lijkt dus niet compatible met hedendaagse onderdelen. Misschien dan Braumarkt dan maar eens benaderen voor een oplossing?

Schanulleke

Citaat van: bravebunny op 19-05-2023  08:16 uIs het handvat bovenop je vat geheel gesloten dan is dat ook een goede indicatie dat met met een voormalig CC fust van doen hebt en niet met een NC fust (waar het handvat twee onderbrekingen kent ter plaatse van de ballocks).

Dit lijkt me dus niet waar. De NC fusten van Hobbybrouwshop hebben ook een gesloten (rubberen) handvat.

bravebunny

Citaat van: Schanulleke op 19-05-2023  08:47 uDe NC fusten van Hobbybrouwshop hebben ook een gesloten (rubberen) handvat.

Als je goed leest worden de gerefurbishte fusten op de site van hobbybrouwshop geen nc fusten genoemd, maar zie je in de beschrijving staan ze "type nc" koppelingen hebben.

Ik ben aardig zeker van mijn zaak aangezien ik wat gehandeld heb in zowel voormalig cc als nc fusten. Voordat het een en ander in een welles-nietes discussie uitmondt: als de topicstarter enigszins in het noorden van het land woont is hij van harte welkom langs te komen met zijn fust. Ik heb zowel 9/16 als 19/32 koppelingen nieuw op voorraad liggen. Dan is de TS geholpen en kan ik mijn stelling betreffende de schroefdraad op basis van type fust (wederom, maar nu eens op een forum) aantonen met feiten.

MvdDonk

Citaat van: bravebunny op 19-05-2023  12:15 uAls je goed leest worden de gerefurbishte fusten op de site van hobbybrouwshop geen nc fusten genoemd, maar zie je in de beschrijving staan ze "type nc" koppelingen hebben.

Ik ben aardig zeker van mijn zaak aangezien ik wat gehandeld heb in zowel voormalig cc als nc fusten. Voordat het een en ander in een welles-nietes discussie uitmondt: als de topicstarter enigszins in het noorden van het land woont is hij van harte welkom langs te komen met zijn fust. Ik heb zowel 9/16 als 19/32 koppelingen nieuw op voorraad liggen. Dan is de TS geholpen en kan ik mijn stelling betreffende de schroefdraad op basis van type fust (wederom, maar nu eens op een forum) aantonen met feiten.

Bedankt voor alle informatie. Ik had zelf ook al het vermoeden dat het hier om een CC keg gaat die omgevormd is naar een NC. Ook lijkt het te kloppen dat de schroefdraden niet overeenkomen. Als ik de post van mijn nieuwere keg (zie afbeeldingen in mijn originele post) hier op probeer te draaien dan werkt dat niet lekker. Ik woon niet bepaald in het noorden dus even komen passen zit er niet in, toch bedankt voor het aanbod!

Als het niet past misschien handiger om 2 nieuwe steekkoppelingen te kopen. https://hobbybrouwshop.nl/product/steekkoppeling-nc-bier/

Als ik zo tussen de regels doorlees zijn er schijnbaar geen standaard bier o-ringen sets voor deze kleinere o-ringen dus ik zal ze zelf opmeten en ergens bestellen om te zien of dat werkt. Misschien dat ik nog een keer nieuwe post/steekkoppelingen koop om te proberen of dat past op de keg en dan wel werkt met de standaard zwarte o-ringen.

bravebunny

Citaat van: MvdDonk op 24-05-2023  11:55 uBedankt voor alle informatie. Ik had zelf ook al het vermoeden dat het hier om een CC keg gaat die omgevormd is naar een NC. Ook lijkt het te kloppen dat de schroefdraden niet overeenkomen. Als ik de post van mijn nieuwere keg (zie afbeeldingen in mijn originele post) hier op probeer te draaien dan werkt dat niet lekker. Ik woon niet bepaald in het noorden dus even komen passen zit er niet in, toch bedankt voor het aanbod!

Als je mij even een privé-bericht stuurt, dan laat ik je weten waar ik de posts heb besteld, dan kun je ze mooi zelf bestellen, en bedankt voor het bevestigen van die verschillende schroefdraden. Ben er al vaak om voor gek verklaard (en altijd makkelijk, online) maar ik weet dat ik gelijk heb :-)

Schanulleke

Citaat van: bravebunny op 24-05-2023  12:06 uBen er al vaak om voor gek verklaard (en altijd makkelijk, online) maar ik weet dat ik gelijk heb :-)

Goed zo, weten we dat ook weer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.