Brewzilla Gen 4

Gestart door Hopfenfox, 17-05-2023 15:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Hopfenfox

Aangezien er aparte topics lopen over andere populaire brouwketels, leek het me een goed idee er een te starten voor de Brewzilla Gen 4. Ik heb zelf de 35l versie, maar veel zal ook van toepassing zijn op de 65l versie.

Eerst maar eens een testronde met water gedaan en met Oxi gereinigd. Fijn te merken dat de schaalmarkeringen gewoon spot-on zijn. Ik heb er meteen maar de isolatiemantel, de heat-exchange dish (fancy naam voor een RVS plaat om een tekortkoming in het design mee op te lossen) en de externe bluetooth thermometer bij gehaald. Die laatste laat zien dat de probe onderin slechts weinig afwijkt. Zal hem ooit nog kalibreren, maar het ziet er goed uit. Opwarmen gaat razendsnel, het vermogen is met 2400 watt fors hoger dan de 1600 van mijn oude ketel. Ik plan nog steeds 11 liter brouwsels te maken.

De eerste brouwdag was een 20 liter moutpakket voor een blond bier. Ik wilde splitsen en dus 2x 10 liter maken, maar alle mout zat in één zak en door elkaar. Met pils, tarwe en een cara- of aromamout was splitsen dus niet mogelijk. Mijn eerste bevindingen:

- Erg jammer dat je op de ketel zelf alleen een temperatuur kan invoeren en niet de tijd dat ie die moet aanhouden. Handmatig kun je dus alleen een temperatuur en een wattage invoeren, de tijd moet je elders, bijvoorbeeld via Brewfather bijhouden. Dat wist ik, dus geen verrassing. Maar toch jammer.
- Als alternatief kun je een profiel voor je brouwdag aanmaken via een portaal en dat naar de ketel uploaden. k heb zo'n profiel aangemaakt in het Rapt-portaal en naar de ketel gestuurd. Dat werkte.
- Ik kreeg geen alarmsignaal op de ketel bij het bereiken van de starttemperatuur, wat wel had gemoeten. En in plaats van te stoppen op de gewenste 63 graden bleef de ketel maar doorverwarmen
- De tijd begon al ver voor de ingestelde 63 graden te lopen, heel vreemd.
- Aanpassen van een geladen profiel op de ketel kan niet, dus even een stap verlengen met een kwartier is niet mogelijk. Echt een gemiste kans wat mij betreft.
- De temperatuur bleef maar overshooten, tot ik in plaats van 63 op 69 zat. Zelfs met het element uit bleef de temperatuur maar oplopen. Heel gek.
- Ik had de externe Rapt bluetooth thermometer gebruikt en die matchte in het begin met de interne, maar liep steeds verder uit elkaar tot er zelfs een waarschuwing kwam wegens te groot verschil.
- Na enige tijd kwam ik er achter dat het dopje nog op de thermometer zat. Dat zal bij een volgend brouwsel een flink verschil maken. Stom!
- Volgende keer ga ik de PID proberen, als het goed is vindt er dan sowieso minder overshooting plaats.
- De topplaat zakt best ver naar beneden, ik had steeds 10cm of meer wort op het mout. Wellicht daardoor onderin te weinig en dat kan ook problemen met de thermometer (zeker de interne) hebben veroorzaakt? Doorstroming wellicht wat verminderen door de pomp te knijpen. Het liep allemaal wel lekker door de moutkorf heen.
- Spoelen ging traag, het verbaasde me dat de perforatie aan de zijkant helemaal geen water doorlaat bij opgetilde korf. Fijn dat het daardoor niet knoeit!
- Ik heb op 65-75 procent gekookt, en daardoor veel minder verdampt dan het Brewfather profiel voor deze ketel aangeeft. In plaats van 4,5 liter slechts 2,5 verdampt. Mijn SG was daardoor 1050 in plaats van 1059 maar ik had 23 liter in de fermenter in plaats van 21. Toch maar een BZR van 71 en ik had meer verwacht. Zal aan gekloot met temperatuur hebben gelegen. Brewfather profiel geeft 76% aan. Ambitieus.
- De bodemplaat houdt bijna alle trub tegen, zelfs zonder whirlpool gaat er helder wort in de fermenter en een flinke klont hop en trub op de plaat. Ik had de hop er bewust los in gegooid. Zo'n 70 gram.
- Rondpompen einde kook wilde niet, de pomp was verstopt. Waarschijknlijk paar korrels gerst door suckback bij uitzetten pomp. Dat krijg je met 10cm wort op de topplaat. Een keer blazen via de slang op de arm en het was opgelost. Daarna vlekkeloos.
- Door de tegenstroomkoeler pompen gaat traag, zeker van beneden naar boven. Maar sneller zou ook niet moeten omdat dan de uitgaande temperatuur te hoog is. Werkt dus zoals het moet. Zonder TSK is de pomp sterk genoeg en zit er flinke druk op het rond te pompen wort.
- Schoonmaken gaat prima, ideaal dat die uitloop nu onderin zit en echt elke druppel er uitgespoeld/uitgepompt kan worden via de kraan.

Al met al een degelijke en fijne ketel. Mijn foutje met de dop op de thermometer heeft veel van de problemen veroorzaakt. Enige echte minpunt is het geklooi met de profielen en het niet kunnen aanpassen van de maischtijden op de ketel. Handmatig kan het allemaal wel. Benieuwd wat de PID nog gaat brengen, want ook zonder dopje op de thermometer en wisselen naar de ingebouwde thermometer leverde (zelfs op laag vermogen) flinke overshoot op. Tenslotte ga ik het het Brewfather profiel aanpassen naar een boil-off van 2,5 liter per uur. De rest van de instellingen lijkt wel aardig te kloppen.

Reacties en aanvullingen zijn altijd welkom, ik weet dat er meer mensen inmiddels met deze ketel werken.

Jan de Graaff

Gefeliciteerd met je nieuw ketel!

We hebben het er al in PMs over gehad en mijn ervaringen zijn vergelijkbaar, op een paar na:

Citaat van: Hopfenfox op 17-05-2023  15:49 uIk kreeg geen alarmsignaal op de ketel bij het bereiken van de starttemperatuur, wat wel had gemoeten. En in plaats van te stoppen op de gewenste 63 graden bleef de ketel maar doorverwarmen
- De tijd begon al ver voor de ingestelde 63 graden te lopen, heel vreemd.
- De temperatuur bleef maar overshooten, tot ik in plaats van 63 op 69 zat. Zelfs met het element uit bleef de temperatuur maar oplopen. Heel gek.
Dit had ik niet. Ik had wel de PID functionaliteit aangezet om op inmaischtemperatuur te komen, maar dat was geen goed idee. De ketel bleef er steeds 0,5ºC onder en gaf dus nooit een signaal dat ie klaar was voor de volgende stap en ging ook niet verder. Nadat ik 'm van de PID afgehaald had was ie zo op de juiste inmaischtemperatuur en kon ik verder. Bij het maischen wel de PID weer ingeschakeld en dat ging goed. Daarna, bij opwarmen naar spoeltemperatuur en daarna naar koken en koken zelf wederom de PID niet gebruikt en dat ging bij mij goed.

Citaat van: Hopfenfox op 17-05-2023  15:49 u- Ik heb op 65-75 procent gekookt, en daardoor veel minder verdampt dan het Brewfather profiel voor deze ketel aangeeft. In plaats van 4,5 liter slechts 2,5 verdampt. Mijn SG was daardoor 1050 in plaats van 1059 maar ik had 23 liter in de fermenter in plaats van 21. Toch maar een BZR van 71 en ik had meer verwacht. Zal aan gekloot met temperatuur hebben gelegen. Brewfather profiel geeft 76% aan. Ambitieus.
Ik heb jou die 65-75% aangeraden, weet ik nog. Ik kookte met de deksel op de ketel en toen was 65% meer dan genoeg. Bij een hoger Wattage kookte de boel telkens over. Ik kwam ook op 4,5L wegkoken. Zonder deksel koken had de ketel echt wel 85% of hoger nodig om een goeie, rollende kook aan de gang te houden.

Citaat van: Hopfenfox op 17-05-2023  15:49 u- Door de tegenstroomkoeler pompen gaat traag, zeker van beneden naar boven.
Daarom pomp ik ook van boven naar beneden door de TSK. De uitgaande temperatuur van het wort is bij mij dan 16–17ºC

Citaat van: Hopfenfox op 17-05-2023  15:49 u- Ik had de externe Rapt bluetooth thermometer gebruikt en die matchte in het begin met de interne, maar liep steeds verder uit elkaar tot er zelfs een waarschuwing kwam wegens te groot verschil.
Ik heb 'm ook, maar ik ben allerminst overtuigd van de juiste werking ervan. Vooralsnog ga ik bij mijn volgende brouwsessie uit van de ingebouwde thermometer in de bodem (icm met de HED – Heat Exchange Disk)

Citaat van: Hopfenfox op 17-05-2023  15:49 u- Aanpassen van een geladen profiel op de ketel kan niet, dus even een stap verlengen met een kwartier is niet mogelijk. Echt een gemiste kans wat mij betreft.
Hier liep ik ook tegenaan en dit heb ik gemeld bij Kegland. Zij vertelden mij dat dit al vaker naar voren gebracht was en dat ze hoopten het binnen enkele firmware updates op te lossen.
Ik zou zeggen: meldt het ook, want hoe meer meldingen, hoe dringender 't wordt..

Citaat van: Hopfenfox op 17-05-2023  15:49 uwant ook zonder dopje op de thermometer en wisselen naar de ingebouwde thermometer leverde (zelfs op laag vermogen) flinke overshoot op
Heb je de Temp Hysteresis wel lager gezet? Standaard is die 2ºC en dat is een flinke overshoot. 0,5ºC zou beter moeten werken dan.

Citaat van: Hopfenfox op 17-05-2023  15:49 uTenslotte ga ik het het Brewfather profiel aanpassen naar een boil-off van 2,5 liter per uur.
Dat kan, maar ik zou dat eerst nog wel met water proberen om zeker te zijn. Ik kwam ook op 4,5L/uur. Het profiel in BrewFather is aangeleverd door David Heath, ook niet de eerste de beste..

Citaat van: Hopfenfox op 17-05-2023  15:49 uAl met al een degelijke en fijne ketel.
En daar ben ik het helemaal mee eens. Beter dan mijn oude ketel. Ik ben er erg blij mee.

Stekel

Hoi, ik heb deze ook en heb wat vragen over bovenstaande tekst.
Wat bedoel je met op 65-75 procent koken?
Wat is Temp Hysteresis?
Wat is een boil off?
grt, Bouke

Jan de Graaff

Citaat van: Stekel op 18-05-2023  08:16 uHoi, ik heb deze ook en heb wat vragen over bovenstaande tekst.
Wat bedoel je met op 65-75 procent koken?
Het vermogenspercentage waarmee je kookt. Je kunt op 100% koken (2400W), maar ook op een lager vermogen. Mijn ervaring is dat als je met het deksel op de ketel kookt, je voldoende hebt aan 65-75% van het vermogen om een rollende kook aan de gang te houden.

CiteerWat is Temp Hysteresis?
Een soort "overshoot" regeling. Hiermee bepaal je hoeveel graden de ketel over de doeltemperatuur heen mag gaan alvorens het element uitgezet wordt. Of hoeveel de temperatuur mag zakken onder de doeltemperatuur alvorens het element weer aangezet wordt. Standaard staat ie op 2ºC. Als je 'm op 0ºC zet, gaat het element voortdurend aan en uit ('pendelen'); dat wil je ook niet. 0,5ºC of 1ºC is waarschijnlijk beter.
Voorbeeld: Als de doeltemperatuur op 65ºC staat ingesteld en de heating hysteresis op 1ºC, dan gaat het element uit als de temperatuur 66ºC is en weer aan bij 64ºC.

Screenshot 2023-05-18 at 13.35.25.png

CiteerWat is een boil off?
De hoeveelheid water die er per uur verdampt als je kookt.

Stekel

Hoi,
Dank voor de uitleg.

Aeronsje

Heb hem staan maar wacht nog op wat accessoires ervoor. Voor ik m'n eerste brouw ga doen.
De dingen die jullie opnoemen heb ik totaal niet gehoord in andere review op bv reddit of YT. Wel interessant.  Zeker de combi BT thermometer icm PID.

Waar hebben jullie de heat exchange disc gekocht? Deze kon ik nergens vinden.

Als je PID gebruikt,  moet je de ketel dan nog controleren in vermogen? Of regelt hij dan alles zelf

Jan de Graaff

Citaat van: Aeronsje op 19-05-2023  07:51 uHeb hem staan maar wacht nog op wat accessoires ervoor. Voor ik m'n eerste brouw ga doen.
De dingen die jullie opnoemen heb ik totaal niet gehoord in andere review op bv reddit of YT. Wel interessant.  Zeker de combi BT thermometer icm PID.
Gefeliciteerd! Ga je veel plezier van hebben!!
Dat Marijn en ik tegen wat dingetjes aangelopen zijn die niet elders gemeld zijn zegt misschien niet zo heel veel. Wij hebben ook te maken met een 'learning curve' om deze ketel onder de knie te krijgen. Daarom zullen we ook best fouten hebben gemaakt. Maar daar leren we van! En door ze te delen, iedereen.

CiteerWaar hebben jullie de heat exchange disc gekocht? Deze kon ik nergens vinden.
Hier, in de officiële Kegland winkel: https://nl.aliexpress.com/item/1005004966716752.html
(of hier, de webwinkel van de producent zelf: https://nl.aliexpress.com/item/1005004963114680.html. Soms kan hetzelfde product bij de ene winkel in een aanbieding zijn en dus stukken goedkoper. Maar vaak is de prijs hetzelfde. Ook is iets soms wel bij de ene leverbaar, maar bij de andere niet.. Beiden checken kan dus lonen.)

Filmpje over de voorloper van de HED.

CiteerAls je PID gebruikt,  moet je de ketel dan nog controleren in vermogen? Of regelt hij dan alles zelf
Nee, dan regelt ie alles zelf.

Maar, let op met de PID regeling. Het luistert best nauw nog en je zou zelf de juiste instellingen voor jou moeten opzoeken. David Heath heeft er een goed YT filmpje over gemaakt. Dat heb ik gevolgd, maar dan nog liep het niet echt lekker bij mij.

Om het water op inmaischtemperatuur (69ºC) te krijgen heb ik uiteindelijk de PID uitgezet. Het bleef maar steken op circa 68,5ºC en dan gaat het programma gewoon niet verder. Daarvoor moet de 69ºC gehaald zijn als je dat erin hebt gezet. Toen ik, na zo'n 20 minuten wachten tot ie op 69ºC was, de PID uitgezet had, was het binnen 30 seconden gepiept en kon ik verder. De maisch zelf heb ik toen wel met de PID aan gedaan. Dat is, volgens mij, prima gegaan. Na de maisch heb ik de PID weer uitgezet toen ie naar uitmaisch/spoeltemperatuur (78ºC) moest en 'm daarna ook niet meer aangezet. Koken moet je sowieso niet doen met PID aan.

Koken deed ik door de ketel 102ºC als doeltemperatuur te geven en toen ik een rollende kook had het vermogen terug te schakelen van 100% (2400W) naar 65–75% met het deksel erop. Als ik het deksel eraf liet had ie minstens 85% vermogen nodig om een beetje rollende kook aan de gang te houden, maar hoger was beter.

Hopfenfox

Citaat van: Jan de Graaff op 17-05-2023  20:48 uDit had ik niet.

Hier liep ik ook tegenaan en dit heb ik gemeld bij Kegland. Zij vertelden mij dat dit al vaker naar voren gebracht was en dat ze hoopten het binnen enkele firmware updates op te lossen.

Heb je de Temp Hysteresis wel lager gezet? Standaard is die 2ºC en dat is een flinke overshoot. 0,5ºC zou beter moeten werken dan.

Dat kan, maar ik zou dat eerst nog wel met water proberen om zeker te zijn. Ik kwam ook op 4,5L/uur. Het profiel in BrewFather is aangeleverd door David Heath, ook niet de eerste de beste..

Even op volgorde:

Krijg jij een alarm op je telefoon of op je ketel? Ik heb het profiel via mijn laptop naar de ketel gestuurd en gebruik de telefoon niet. De ketel zou dan toch een alarm moeten geven?

Mooi, ga ik melden, want dit zou echt winst zijn.

Ja, hysteresis staat bij mij op 0,5.

Ik ga die boil-off me water nog eens proberen, maar inmiddels ook in de diverse Facebook-groepen heel wat bijval gehad dat die 4,5 liter erg veel is. Toch gek, je zou denken dat (in elk geval bij gelijk voltage) het nagenoeg identiek zou moeten zijn.

En verder is dit topic inderdaad bedoeld als naslagwerk, om te kijken welke fouten mensen al hebben gemaakt en hoe ze die hebben opgelost, welke tekortkomingen de ketel nog heeft en hoe je die kan tackelen. Bij de Easybrew is het een beetje ui de hand gelopen en lastig terugzoeken, maar elke vraag over die ketel is al zo'n beetje gesteld en beantwoord. Dus, at your service  :D

Aeronsje

De pomp maakt een vibrerend geluid. Is dit bij jullie ook?

Het opwarmen van het water met de PID gaat echt supersnel

Hopfenfox

Die vibrerende pomp herken ik niet, ik vind hem zelfs vrij stilletjes.

Welke instellingen voor de PID heb je gehanteerd, voor welke versie van de ketel en hoe groot was je brouwsel?

Aeronsje

Zag dat de low volume cip spray rotor te verkrijgen is!

Aeronsje

Net een eerste brouwpoging gedaan, en helaas ook moeten staken.

Had medium fijn geschroot, dacht laat ik niet beginnen met een slechte doorspoeling.
Ook gebruik gemaakt van de Bluetooth thermometer.

Nu gaf de BT thermometer 64 graden aan terwijl de built in thermometer op 72 zat. Hierdoor stopt het systeem met verwarmen tot deze binnen 2 graden van elkaar liggen. Als de ketel eenmaal weer op 66 zat en begon te verwarmen, schoot deze terug door naar 72 op enkele seconden. terwijl de BT thermometer op 64 bleef (deze geeft de temperatuur aan van binnenin de mash). Erg vreemd dacht ik al.

Alsook de doorspoeling trok op niets. bij het minste dat ik de pomp open deed schoot deze naar boven.

Dit loopt dus allemaal niet erg lekker dus besloot om maar te staken met de brouw. Nieuwe ketel is ook een nieuw leerproces echter heb ik met de brew monk nooit een enkel probleem gehad. achja

Heb fotos genomen van de volgende dingen toen ik hem had geledigd: bovenop de bovenste filterplaat lag een dikke dikke moutlaag, net pindakaas. dit verklaart dat het niet doorspoelde. Erg raar aangezien je wort door 2 filterplaten moet.

Op de onderste filterplaat lag ook een hoopje mout, deze is dus door de eerste filterbodem geraakt.

Dan op de ketelbodem en dus ook op de thermometer lag ook een hoop mout.. dit verklaart dus dat de temperatuur steeds de lucht in ging aangezien deze bedwelmd werd door warme mout.

Erg vreemd allemaal dat hier relatief grof geschrote mout allemaal doorheen sijpelde? (1,4mm pale ale)

De bovenste filterplaat had de moutpijp ook flink aangedrukt naar mijn idee, ben normaal geen voorstander van deze top plaat maar aangezien je de pomp van bovenaan met een siliconen slangetje aanvoert, zie ik niet hoe je anders een mooie whirlpool als het ware boveninkrijg en dus geen kanaalvorming. iemand een idee?

Heb wat fotos erbij gestoken. had een filmpje waarbij mijn idee is dat de onderste filterplaat niet echt heel strak zit, maar kan ik dus niet uploaden :p

Hoor graag van ervaren brewzilla brouwers

probleem 1.jpegprobleem 5.jpegprobleem 4.jpegprobleem 3.jpeg   

Hopfenfox

Vervelend zo'n ervaring. Ik denk inderdaad dat je bodemplaat in de korf niet goed zat en er daardoor zoveel troep doorheen is gegaan. Ik had nul mout onder de valse bodem. Na koelen lag er een flinke laag hop en eiwitten op, maar zeker geen mout. Verder kun je het toegestane verschil tussen de thermometers instellen. Ik meen dat ik die op 10 heb gezet in plaats van twee, want die BT moet wel zijn werk kunnen doen natuurlijk. Hopelijk reageert Jan ook nog, die heeft al meer ervaring met de ketel dan ik en kan vast iets zeggen over de instelling voor die thermometer.

Ging het laden van je profiel wel goed en gaf de ketel alarmpjes?

Aeronsje

Ja profiel opladen ging wel goed. Echter is de rapt io site nog aan flinke verbetering toe moet ik zeggen.
Kreeg alarmen via de ketel en via de mail dus dit was goed.

Aeronsje

zijn dit ook ongeveer de ruimte marges die jij hebt? als ik bij andere users lees krijgen ze de bodemplaat boven de pomp er zelfs bijna niet uit zonder scheef te trekken.

WhatsApp Image 2023-06-02 at 11.55.19 (1).jpegWhatsApp Image 2023-06-02 at 11.55.19.jpeg 

Hopfenfox

Ja dat ziet er wel redelijk herkenbaar uit.

Hopfenfox

Wat de mout op je ketelbodem betreft, kan het zijn dat bij het uitzetten van de pomp tussendoor, er een suck-back heeft plaatsgevonden en de pomp dus mout van bovenin je moutkorf heeft aangezogen die vervolgens op je bodem is beland?

Aeronsje

Ohja dit zou wel eens kunnen. een suckback. Maar als je de pomp schakelt bijv op 80 procent dan gaat hij toch steeds aan en uit? dus heb je dan hele tijd suckback?

Heb hem af en toe manueel uitgezet omdat ik dacht dat hij ging overlopen.

Hopfenfox

In de handleiding adviseren ze om die reden de topplaat, zodat de siliconenslang niet in het moutbed eindigt. Maar als er op de topplaat al wat moutresten belanden, worden die ook de pomp in gezogen elke keer als die uit gaat (vanzelf of handmatig).

Aeronsje

Ga denk ik morgen een 2e poging wagen. Groffer schroten, mss niet te intensief roeren bij het in maischen, toch zeker niet tot de bodem. de pomp niet aan uit laten gaan, BT thermometer diff op 10graden celcius.

Jan de Graaff

Inderdaad een hele vervelende ervaring! Die heb ik gelukkig niet gehad.
De bodem-filterplaat zit bij mij zo strak in de ketel, dat ik 'm bijna moet verbuigen om uit de ketel te krijgen. Zelfs met de twee ringen waaraan je moet trekken.

Wat ik wel heb gemerkt is dat als je de ketel vult met water (als je gaat beginnen) en je de moutpijp er te snel in laat zakken, dat de bodemfilterplaat van de moutpijp makkelijk omhoog komt en scheef terug kan zakken. Dan hou je een opening tussen je moutkorf en de ketel en kan er makkelijk mout uitlopen. Maar dat moet nog steeds niet op de ketelbodem terecht moeten kunnen komen. Een terugslag is dan aannemelijker.

Citaat van: Aeronsje op 02-06-2023  12:53 uMaar als je de pomp schakelt bijv op 80 procent dan gaat hij toch steeds aan en uit?
Klopt, en daarom ga ik dat dus ook nooit gebruiken. Ik knijp liever het debiet met het kraantje, dat is veel makkelijker. Plus dat als je de pomp op 80% zet, dat gaat ie van de 5 minuten 4 minuten op 100% en 1 minuut uit. Dat noem ik geen 80% vermogen maar 80% aan. Daar heb je dus niet heel veel aan. Het is leuk bedacht, maar met het krantje krijg je het debiet op 80% en daar heb je meer aan.

De BT thermometer ben ik zelf (nog) niet zo kapot van. Ik heb de ingebouwde sensor gekalibreerd op 20ºC en 100ºC en die werkt, zoals het zich doet aanzien, best nauwkeurig. Toch schoot de RAPT BT thermometer soms meer dan 2ºC uit de bocht, terwijl de ingebouwde sensor het beter leek te doen. Ik heb nu de 'Heat Exchange Disk' en ik ben benieuwd wat dat gaat doen voor de ingebouwde sensor. Ik vermoed dat die daardoor veel nauwkeuriger wordt. Maar het feit dat de BT thermometer in de moutpijp kan meten zou toch veel beter moeten zijn. Ik moet er nog wat meer gevoel bij krijgen..

Citaat van: Aeronsje op 02-06-2023  14:22 uGa denk ik morgen een 2e poging wagen. Groffer schroten, mss niet te intensief roeren bij het in maischen, toch zeker niet tot de bodem. de pomp niet aan uit laten gaan, BT thermometer diff op 10graden celcius.
Succes! Roeren moet, in principe, geen probleem zijn. Er zijn twee filters; de onderplaat in de moutpijp en de bodemplaat in de ketel – dat moet toch echt voldoende zijn als ze goed geplaatst zijn. De pomp knijpen met het kraantje, niet met het 'vermogen'.

Aeronsje

Dat die bodemplaat megastrak zit heb ik althans niet. Zal de volgende sessie moeten afwachten op deze niet goed is.

Heb net de temp sonde gekalibreerd, zat anderhalve graad er naast bij 20 graden en 1 graad bij 100 graden.

Zat te denken om de bovenste filterplaat te laten zweven boven het graanbed mbv de 2 punten die er aanzitten en dan met een visdraadje of zo nog 2 andere punten dat hij mooi recht blijft. Deze zou ik dan aan met een knijpertje aan de dekselhandaten vastmaken of zo.

Op een Engels forum is het toch ook 50/50 van tevreden en ontevreden mensen.
https://www.homebrewtalk.com/threads/brewzilla-gen4-discussion-tips-talk.702436/

Heb alvast de HED besteld, dit is duidelijk een noodzaak met dit systeem.

Jan de Graaff

Citaat van: Aeronsje op 02-06-2023  19:52 uOp een Engels forum is het toch ook 50/50 van tevreden en ontevreden mensen.
De meeste van die "ontevreden" mensen op HBT zijn, in mijn optiek, vooral brouwers met vragen die vaak van hele andere systemen afkomen. Ik moet ook nog flink wat leren hoe deze ketel precies werkt.

Het was alweer even geleden dat ik dat draadje gelezen heb. Ik heb met interesse gelezen over de BT Thermometer. Wat er feitelijk gezegd wordt – en dat heeft Kegland daar ook bevestigd – is dat je het toegelaten verschil tussen sensor en BT Thermometer op 10ºC moet zetten en niet meer naar de temperatuur van de bodemsensor kijken. De temperatuur van de BT Thermometer in de moutpijp is verder leidend. Dat betekent dat het wort onderin tijdelijk wat te heet kan worden, maar dat is in principe geen probleem. De nieuwe low-Watt-density elementen voorkomen aanbranden.
Door de temperatuur in de moutpijp leidend te maken krijg je een veel efficiëntere maisch omdat anders de temperatuur in de moutpijp eigenlijk onvoldoende hoog is voor een goede maisch.
Interessant wel, en logisch ook. Ik denk dat ik toch nog een keer met die BT Thermometer aan de gang moet.

Stekel

Hoi, hier mijn ervaringen,2x gebrouwen. Geen mout op op de onderste filterplaat, wel veel hopsmurrie de eerste keer, tweede keer in een zakje gedaan en toen was het minder. Ook smurrie eronder. Bovenste filterplaat heb ik beide keren niet gebruikt en ik roer tijdens het maischen om het kwartier even. Onderste filterplaat zit stevig vast en moeilijk te verwijderen.

Aeronsje

https://www.veed.io/view/4759f407-dbc7-4296-b070-554a4edfdc81?panel=showcase

Kunnen jullie nog even kijken of dit bij jullie ook zoiets is? Sorry voor de vragen hoor wil gewoon alles uitsluiten na een Rotte brouwdag

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.