Vossaol

Gestart door tdp, 16-05-2023 23:00 u

Vorige topic - Volgende topic

oneman

Citaat van: tdp op 27-07-2023  14:45 uIk heb de gist meegekregen van Kjetil Dale.

Mooi, dan doop ik het Kjetil Kveik want dat allitereert zo lekker. ;) 

Met jouw moutstort en de jeverbes was de kveik wat minder helder waar te nemen lijkt me, maar sluit jouw ervaring met het gistkarakter een beetje aan bij die van mij? Dat was immers de vraag van Jacques.

oneman

tdp

Dat citrusachtige, frisse, herken ik inderdaad wel. Kjetil gaf zelf aan dat hij in commerciële kveik vaak de 'funk' miste, net of dat er toch een soort van reinstrijk van gemaakt is.

thepsych

Vraagje 1: welke deel van de Kveik droog je? Wat onder afgelaten kan worden of wat ik ook lees het deel wat bovendrijft?
Vraagje 2: als die Kveik uit meerdere gisten bestaat krijg je dan niet bij het maken van een giststarter, bewaren van de gist van een brouwsel, een andere verhouding van die gisten. Zeker als je dat een paar keer herhaalt, zul je toch een andere verhouding krijgen?

oneman

Citaat van: thepsych op 28-07-2023  17:23 uVraagje 1: welke deel van de Kveik droog je? Wat onder afgelaten kan worden of wat ik ook lees het deel wat bovendrijft?
Kan allebei, als je maar levende gist hebt. Zelf gebruik ik gewoon een deel van de bezonken gist onderin het gistvat. Dat werkt voor mij goed. Ik probeer het bovenste deel van de gistkoek of laatste afgelaten gist te gebruiken zodat er zo min mogelijk eiwit en hop bezinksel inzit.
CiteerVraagje 2: als die Kveik uit meerdere gisten bestaat krijg je dan niet bij het maken van een giststarter, bewaren van de gist van een brouwsel, een andere verhouding van die gisten. Zeker als je dat een paar keer herhaalt, zul je toch een andere verhouding krijgen?
Dat is precies de essentie van kveik, deze natuurlijke 'veredeling'. Uit de anekdotes blijkt dat dat ook fout kan gaan, al zal het eerder besmetting met een vervelende bacterie zijn dan de gisten zelf vermoed ik. Ik las over een Noorse brouwer die altijd een kleine starter maakt aan het begin van de brouwdag, zodat 'ie kan ruiken of er niks mis is met de gist. Zodra een gist de verkeerde kant opgaat, haalde men gewoon gist bij een andere brouwende boer in de buurt. Ik verwacht dat er in de loop van de decennia (of volgens de mythe, eeuwen) wel een balans is ontstaan in het gist / bacterie mengsel en het dus redelijk stabiel is.

Heel veel generaties na elkaar heb je trouwens niet nodig. Met een ovenplaat vol slurrie heb ik genoeg gedroogde gist voor jaren. Ik ben eerder benieuwd hoe lang ik het goed kan houden in de vriezer.

Online is er veel te vinden over dit soort 'boeren-gist'. Voor mij is de conclusie dat het gewoon werkt, hoe bizar dat soms lijkt gezien onze gewoontes. Tot nu toe vind ik kveik een geweldige vondst.

oneman

thepsych

Interessant spul. Heb nu 18 liter met een Ebbegaard n0 9 geënt. Ben benieuwd of het echt zo goed smaakt!

oneman

Citaat van: oneman op 27-07-2023  13:37 uZodra 'ie op fles zit en het eerste glas gedronken is zal ik mijn finale impressie hier laten weten.
Het is zover; eerste flesje geopend en geproefd. Maar nog geen 'finale' impressie. Want, ten eerste, de hergisting is nog niet klaar na 10 dagen. Dat had ik niet verwacht. Er is wel wat 'prik' maar nog zeker niet wat het moet zijn. Misschien passend voor Vossaol, maar niet voor een blondje. Tevens is het bier, hoewel het redelijk helder in de fles ging nu erg troebel. Heel vreemd.

Maar, los van dat alles is de smaak en geur al heel in orde. Een lekkere combinatie van moutige Belgisch Blond met die eerder al genoemde frisse wat kruidige en citrusachtige geur. Fijne combinatie.

Ik laat het spul nu maar een maandje rustig staan. Hopelijk verdwijnt de troebelheid en komt er voldoende 'prik'.

oneman

oneman

Citaat van: oneman op 09-08-2023  17:56 uIk laat het spul nu maar een maandje rustig staan.
We zijn nu ruim 'een maandje' verder en ik heb maar weer eens een flesje geopend:
  • Om te beginnen, een lekker bier!
  • De carbonatie is nu goed
  • Het is een lekkere combinatie van een wat Leffe achtig moutige blond met een sterke kruidige citrus geur die echt van de gist moet komen gezien de gebruikte hoppen
  • Er zit ook een 'funk' in en iets licht wrangs dat je ook in je mond voelt. Doet wat denken aan de funk van vlaams bruin, maar dan zonder het zuur.
  • Het bier is nog steeds zeer troebel en het lijkt ook niet echt uit te zakken. Het oogt als een wat koperkleurig witbier. Vreemd gezien de stort.
Kortom, ik ben zeer content. Zou het zo weer brouwen.  :brouwen:

Blondie.jpeg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.