Vossaol

Gestart door tdp, 16-05-2023 23:00 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

Vorig jaar een traditionele Noorse brouwerij mogen bezoeken, en gist meegekregen voor thuis! Nu staat dit bier voor aanstaande zondag op de planning.

Infusie maken van 55 liter water  met een beste hoeveelheid jeneverbestakken. Dit water ga ik gebruiken om in te maischen en mee te spoelen. Recept is vrij naar een paar recepten welke ik uit een boek heb. De rookmout gekozen om het brouwen op open houtvuur te simuleren. Mochten er mensen zijn die vaker dergelijke recepten hebben gebrouwen, houd ik me warm aanbevolen!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkSS037
Naam receptVossaol
Brouwdatum21-05-2023
BierstijlMärzen en Oktoberfest
Volume35,0 l
Begin SG1,076 SG
Eind SG1,015 SG
Schijnbare vergistingsgraad80,3%
Alcoholgehalte8,0 vol.%
Berekende kleur (Morey)23 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)18 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
35,00 lWater uit Rossum 2020 Q1 t/m Q4
19,97 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l7 mg/l55 mg/l109 mg/l26 mg/l83 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,00 kgPale Ale moutCastle Malting7 EBC50,0 %
5,00 kgMunich Mout LichtViking Malt18 EBC41,7 %
1,00 kgRookmoutWeyermann6 EBC8,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
1 stap69,0 °C2 min.60 min.2,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,0 gTettnanger 2022 (Tuin)bellen4,0%90 min.12,5 IBU
50,0 gTettnanger 2022 (Tuin)bellen4,0%15 min.5,8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
1000,00 gJeneverbestakkensmaakstofmaischen

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l starterKveik ()ondergist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting35,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting35,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting35,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,015 SG
Schijnbare vergistingsgraad80,3%

Jan de Graaff

Spannend! Ben erg benieuwd naar je (smaak)bevindingen!

Uit nieuwsgierigheid: Ben je de Veluwe op geweest of heb je de jeneverbestakken ergens anders vandaan weten te halen? En, misschien wel belangrijker, ga je ze, naar Noors voorbeeld, zelf ook gebruiken om de gist weer te oogsten?

tdp

Hoi Jan,

gelukkig groeit er niet alleen op de Veluwe Jeneverbes ;).

Gist ga ik denk ik gewoon aflaten en in een jampotje bewaren. Eventueel kan ik het nog drogen, wellicht ook wel leuk om te doen!

Jacques

Citaat van: tdp op 17-05-2023  11:18 uEventueel kan ik het nog drogen, wellicht ook wel leuk om te doen!

Gino Baart zei een aantal weken geleden op de clubavond van De Roerstok dat dit goed gaat. Je zou het met schone theedoeken kunnen doen die je in een eenvoudig frame spant. Laten drogen en daarna de vlokken verzamelen.

oneman

Citaat van: Jacques op 17-05-2023  17:11 uGino Baart zei een aantal weken geleden op de clubavond van De Roerstok dat dit goed gaat. Je zou het met schone theedoeken kunnen doen die je in een eenvoudig frame spant. Laten drogen en daarna de vlokken verzamelen.
Ik doe het in de oven. Laten uitzakken, afgieten en dan uitsmeren op bakpapier. Oven aan op laagste stand of alleen de fan aan. Nachtje laten drogen en klaar. Ik vries het daarna in, maar vraag me af of dat wel nodig is.

oneman

tdp

Citaat van: Jacques op 17-05-2023  17:11 uGino Baart zei een aantal weken geleden op de clubavond van De Roerstok dat dit goed gaat. Je zou het met schone theedoeken kunnen doen die je in een eenvoudig frame spant. Laten drogen en daarna de vlokken verzamelen.

Zat te denken om de voedseldroger te gebruiken, de slurry uitsmeren op bakpapier

thepsych

Citaat van: tdp op 17-05-2023  18:54 uZat te denken om de voedseldroger te gebruiken, de slurry uitsmeren op bakpapier
Ik was natuurlijk niet op de bewuste avond, maar hoe staat het met het mee drogen van andere gisten en bacterien?

oneman

Citaat van: thepsych op 18-05-2023  22:57 uIk was natuurlijk niet op de bewuste avond, maar hoe staat het met het mee drogen van andere gisten en bacterien?
Dit is een Viking-gist, die bacteriën hebben geen kans... kopje kleiner, huis in brand en vrouwen geroofd. ::)

oneman

Arthur B

Citaat van: tdp op 17-05-2023  18:54 uZat te denken om de voedseldroger te gebruiken, de slurry uitsmeren op bakpapier

Of gewoon old school op je roerstok laten zitten. 😉

joenedu

Of een toffe kveikstokker maken...  8)
20200526_084107-scaled[1].jpg

tdp

De jeneverbestakken voor de infusie, uurtje op +/- 90 graden
Jeneverbes.jpeg

tdp

Prima brouwdag gehad. Geprobeerd het een beetje in de stijl te doen, zoals Kjetil mij vertelde vorig jaar. Stiekem heb ik natuurlijk wel wat metingen gedaan en een paar aanpassingen op boventaand recept.

De gist de dag ervoor al op een liter wort gezet en begon na het toevoegen direct te gisten! Of zou dit komen door de yeast scream ;)?

Aangezien ik nog 1 flesje Vossaol had, deze lekker gisteren opgedronken. Mijn brouwmaat gister vond dit ook een erg lekker bier, welke niet met een ander biersoort te vergelijken is. Een samenspel van zuur, fuit, rook, een wat hogere viscositeit, erg lekker!

Al met al een hele mooie brouwdag gehad! Wat ik wel merkte aan mijzelf was dat ik dit proces van brouwen best moeilijk kon rijmen met wat voor ons 'normaal' is.

Jeneverbesinfusie.jpeg
Maischwater.jpeg
Maischhoppen.jpeg
Vossaol.jpeg   

tdp

Deze kveik doet het verhoudingsgewijs rustig aan! Zit nu op 1.018, komend van 1.070. Verwacht nog een paar SG punten

Hoe doen jullie dat verder; uitvergist is direct bottelen/afvullen op fust?

tdp

Smaak is overigens veelbelovend, erg veel gelijkenissen met het bier wat ik meegekregen had uit Noorwegen!

Jacques

Citaat van: tdp op 25-05-2023  20:51 uDeze kveik doet het verhoudingsgewijs rustig aan! Zit nu op 1.018, komend van 1.070. Verwacht nog een paar SG punten

Dat is een vergistingsgraad van 74%, veel verder zal het denk niet gaan als ik kijk naar de vergistingsgraden van de commerciële Voss gisten (77 tot 80%).

Tegenwoordig wacht ik standaard een week na einde vergisting, maar ik tap wel gist af.

tdp

Citaat van: Jacques op 25-05-2023  23:47 uDat is een vergistingsgraad van 74%, veel verder zal het denk niet gaan als ik kijk naar de vergistingsgraden van de commerciële Voss gisten (77 tot 80%).

Tegenwoordig wacht ik standaard een week na einde vergisting, maar ik tap wel gist af.

Wat ik begreep van Kjetil, is dat de Kveik gisten die commercieel verkrijgbaar zijn, volgens hem het echte Kveik karakter missen!

Jacques

Citaat van: tdp op 26-05-2023  00:09 uWat ik begreep van Kjetil, is dat de Kveik gisten die commercieel verkrijgbaar zijn, volgens hem het echte Kveik karakter missen!

Ik ben benieuwd of jij dat ook vindt.

tdp

Heb nog geen bieren op welke met 'commerciële" Kveik gisten gebrouwen zijn, dus kan geen vergelijk geven. Zal wel eens wat Kveik meebestellen, ter lering ende vermeack!

Jacques

Citaat van: tdp op 26-05-2023  20:30 uHeb nog geen bieren op welke met 'commerciële" Kveik gisten gebrouwen zijn, dus kan geen vergelijk geven. Zal wel eens wat Kveik meebestellen, ter lering ende vermeack!

Ik heb met Voss en Lutra bieren gebrouwen en die zijn mij goed bevallen, maar ik heb weer geen ervaring met de kveik gist waar jij nu mee gebrouwen hebt.

tdp

Gisterochtend het bier op fust gezet, en 's middags getapt. Ik moet zeggen dat het goed gelukt is, in de stijl van het bier wat ik in Noorwegen geproefd heb. Erg leuk om een keer zulk bier te brouwen!

Wanneer er overigens liefhebbers zijn voor deze gist, geef maar een seintje. Heb de gist afgetapt, en ik zou het nog kunnen drogen eventueel.

tdp

Gisteren de kveik op de droger gezet, vanochtend was deze meest klaar, waren nog een paar vochtige plekjes. Vanavond 'oogsten' dus!

Toch bijzonder dit; het gaat tegen heel veel logica in, die wij normaal gezien toepassen.

kveik drogen.jpg

tdp

Het resultaat van het drogen;
IMG_3682.jpeg

Jacques

Citaat van: tdp op 02-06-2023  09:45 uHet resultaat van het drogen

Ziet er interessant uit. Ik ben benieuwd of deze gist hetzelfde resultaat geeft als de gist die je hebt gebruikt.

oneman

Citaat van: Jacques op 02-06-2023  20:42 uZiet er interessant uit. Ik ben benieuwd of deze gist hetzelfde resultaat geeft als de gist die je hebt gebruikt.
Ik heb van Teun een sample gekregen van deze gist en er een Belgisch Blond (77% pils, 15% munich en 8% witte kandij) mee vergist op 38°C (sonde op wand gistvat). Bier is nu zo goed als uitgegist een eerste impressie is positief.

Het is in ieder geval een echte fel gistende kveik. De kleine giststarter die ik had gemaakt om even te bezien of de gist tot leven zou komen en geen rare geurtjes gaf startte zo snel en vrat zo snel door de suikers heen dat ik eerst dacht dat er niks gebeurd was. Pas na schudden van de pot merkte ik aan de vrijkomende CO2 dat 'ie echt wel actief was. Na bezinken had ik een mooi wit laagje verse gist.

De geur was toen anders dan ik van de Voss gewend ben: niet de sterke wat zoetige sinaasappelgeur maar een wat licht kruidige frisse citrus-achtige geur. Moeilijk exact te duiden maar zeer aangenaam.

Eenmaal bij het wort startte de boel direct op en zakte het SG in drie dagen van 1.062 naar 1.010. Vergistingsgraad is 84% (volgens Brewfather), da's behoorlijk en hoger dan ik met Voss kveik bereik, al zal de suikergift ook wel wat geholpen hebben.

Ik heb een beetje uit het vat gehaald en na koelen geproefd. Weer die frisse wat kruidige en citrusachtige geur. Het geeft ook een frisse smaakimpressie. Veelbelovend en een mooie aanvulling op de Voss.

Zodra 'ie op fles zit en het eerste glas gedronken is zal ik mijn finale impressie hier laten weten.

Het enige wat ik me nu nog afvraag is hoe ik de gist moet noemen? @Teun: van wie is deze gist afkomstig? Traditioneel moet je de kveik noemen naar de brouwer waar 'ie vandaan komt meen ik. Ere wie ere toekomt toch?  :groots: 

oneman

tdp

Mooi dat je hem al gebruikt hebt, en het zo'n beest schijnt te zijn!

Ik heb de gist meegekregen van Kjetil Dale. Echt een aanrader om daar te overnachten, zie https://eldhuset-dale.no/en/?

Hij heeft deze gist ook weer van een collegabrouwer gekregen. Hij had nog wel pogingen gedaan om te kijken of hij de oude giststam van het huis kon cultiveren, maar dat was hem helaas niet gelukt. Ik weet niet meer van wie hij deze heeft ontvangen, maar gelukkig heeft hij hem er niet een bedankje voor gedaan ;)

"One should never say thank's for the kveik if a fresh sample had to be borrowed from a neighbour. That might jinx the beer."

Dit waren ook de woorden die ik meekreeg toen ik een pot met gist meekreeg van hem!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.