Brouwland complete tapinstallatie

Gestart door Michiel8012, 16-05-2023 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Michiel8012

Ik zit al langer te denken om mijn bieren ook op fust af te vullen. Tot op heden weinig tot geen tijd gehad om mij in te lezen maar zag toevallig vanochtend onderstaande voorbij komen. Ben even benieuwd naar jullie gedachten over deze set:

https://brouwland.com/nl/tapinstallaties/20411-Brewferm-beerstream-starter-kit-met-soda-keg-19l.html?#ins_sr=eyJwcm9kdWN0SWQiOiIwNTguMzI5LjQifQ==

Erny

Hoi Michiel,

Met deze set kun je prima werken. Ik gebruik al jaren sodakegs voor mijn bier. Het heeft mijn inziens veel voordelen tov flesjes. Het hele gedoe rondom het vullen van flesjes en schoonmaken of de risico's van exploderende flesjes of gushers bij te vroeg bottelen liggen achter je met het gebruik van kegs.

Ik denk dat wanneer jij deze onderdelen los weet te kopen je goedkoper uit kunt zijn. Bijvoorbeeld een CO2 fles van de blokker en een refurbished sodakeg (waar ik goede ervaringen mee heb) kopen. Wel zou ik kiezen voor een andere kraan. Ik zou gaan voor een tapkraan waarbij je de snelheid van je bier kunt regelen zonder de druk van jouw keg te halen. Compensatorkranen heten deze geloof ik. Ook zou ik een flowstopper aanschaffen. Hiermee kun je probleemloos jouw sodakeg vullen. De 19 liter keg gebruik ik voor opslag onderdruk. Als ik wil drinken transporteer ik het bier over naar een 5 liter keg hierop plaats ik de kraan en tap ik uit.

Als cadeau bottel ik nog af en toe een mooie fles maar dat is echt uitzondering.

Erny

De Hopman

Citaat van: Erny op 16-05-2023  13:35 uWel zou ik kiezen voor een andere kraan. Ik zou gaan voor een tapkraan waarbij je de snelheid van je bier kunt regelen zonder de druk van jouw keg te halen. Compensatorkranen heten deze geloof ik.

Dit. Zo'n compensatorkraan werkt echt 10 keer fijner dan zo'n kraan die hier bij zit.

Jan de Graaff

Interessant! Ik ben ook al een tijdje informatie aan het verzamelen om te kijken of dit wat is voor mij.

Citaat van: Erny op 16-05-2023  13:35 uAls ik wil drinken transporteer ik het bier over naar een 5 liter keg
Hoe doe je dit precies? Doe je dat onder druk? Hoe werkt dat? Voor mij is overhevelen naar een kleinere keg wel van belang omdat mijn koeling niet groot genoeg is voor een 19L keg.

Erny

Hoi Jan,
Hierbij 2 foto's. In de tweede foto gaat het bier van de sodakeg naar een 9 liter vat. Die van 5 liter zijn hetzelfde alleen kleiner ;D Hier sluit ik de slang aan op het "palletje" waar je normaal de tapkraan op aansluit bij de sodakeg. Op het andere "palletje" is een CO2 fles met slang aangesloten voor de CO2 druk in de sodakeg. Op het vat van 9 liter zit ook een regelbaar drukventiel aangesloten zodat ik langzaam de druk die opgebouwd wordt in het 9 liter vat kwijt kan. Er komt immers bier in het 9 liter vat en de daardoor opgebouwde druk moet eruit.
Op de eerste foto zie je mijn vergistingsvat. Ook in dit geval aangesloten op het 9 liter vat. Normaliter zou dit de sodakeg zijn geweest. Dit brouwsel is onder de druk van de gist vergist. Deze druk gebruik ik nu om mijn sodakeg te vullen. Ook hier weer regelbare drukventiel met daaraan de in mijn eerder genoemde bericht, de flowstopper. Zodat ik er niet bij hoeft te blijven staan tijdens het overtanken. Uhmm dit laatste met wisselend suc6 in alle eerlijkheid 
Zoals je ziet, kun je hier spreken over een behoorlijk goed gesloten systeem dat zuurstofinslag buiten de deur houdt.
Er zijn nog allerlei handigheidjes en trucjes om e.e.a. makkelijker te laten verlopen. Zo kun je ook zonder regelbaar drukventiel werken. Dan trek je handmatig het ventieltje dat op de deksel van het vaatje zit omhoog zodat iedere keer wat druk ontsnapt. Andere trucje is om het ontvangende vaatje extreem koud te hebben zodat de schuimkraag minimaal blijft. Dit kun je overigens ook doen door de CO2 druk in het vat dat bier ontvangt gelijk te hebben aan het vat waar het bier nog in zit. Door iedere keer kleine beetjes druk te laten ontsnappen loopt het bier rustig van het ene vat over in het andere vat.

IMG20220319151336.jpgIMG20230407172239.jpg 

Jan de Graaff

Dankje @Erny , heel duidelijk!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.