Verwijder je de batterij uit je drijvende elektronische SG-meter?

Gestart door rbrt86, 15-05-2023 08:52 u

Vorige topic - Volgende topic

rbrt86

Beste rapt/tilt/ispindel/brewbrain eigenaren. Excuses als dit niet het juiste topic is, maar..

Verwijderen jullie de batterij van de digitale hydrometer na het brouwen?

Bij mij zit er vaak meer dan een maand tussen brouwsessies. Dan schijnt mijn rapt wel in een soort slaap modus te gaan:

RAPT Pill Hydrometer & Thermometer
SLEEP MODE

The RAPT Pill Hydrometer will enter sleep mode when the device is in a horizontal orientation. It will automatically wake up when its orientation is changed indicated by the illumination of a green lighton the circuit board

Ik ben toch geneigd om de batterij er uit te halen, maar ik weet niet of bijvoorbeeld kalibratie dan verloren gaat?

Hoor graag hoe jullie dit doen

Broewerke

Lijkt me nergens voor nodig.
Ik zet de iSpindle uit, laad hem op en leg hem in de kast. Er zit een goede batterij in en wellicht zijn er systemen die je zelfs niet los kunt halen.

Erny

Ik heb een tilt en haal de batterij er ook nooit uit. Onlangs na ik denk 3 jaar de batterij vervangen om dat deze leeg. Eenvoudig klusje.

Goldin

Ik heb sinds kort een Rapt en ik kan bevestigen dat deze in sleep modus gaat als deze horizontaal stil ligt.

Citaat van: rbrt86 op 15-05-2023  08:52 uIk ben toch geneigd om de batterij er uit te halen, maar ik weet niet of bijvoorbeeld kalibratie dan verloren gaat?

Zodra je het systeem opent zou je deze sowieso opnieuw moeten kalibreren.

Hopfenfox

Moest hem er enkel uithalen bij de iSpindel omdat ik hem niet gekoppeld kreeg aan Wifi. Na batterij er uit en er in en een nieuwe rest werkte dat wel. Verder gaat ie er nooit uit. Bij de iSpindel moet je dan sowieso elke keer de printplaat uit de behuizing trekken. Waarom zou ik. Bij de oude versies kon dat niet eens omdat deze met epoxy vast zat aan de bodem.

Jan de Graaff

Citaat van: Goldin op 15-05-2023  13:14 uZodra je het systeem opent zou je deze sowieso opnieuw moeten kalibreren.
Dat begrijp ik niet helemaal. Zoals @Broewerke als aangaf zet je een iSpindel uit met de schakelaar die erin zit. Maar ik hoef hem echt niet opnieuw te kalibreren als ik hem weer open om hem aan te zetten. De elektronica zit in een slede klemvast in de petling en daar verandert niks aan, noch aan de gewichtsverdeling. Zelfs als de inhoud van de petling zou verdraaien hoef je niet opnieuw te kalibreren omdat de gewichtsverdeling gelijk blijft.
Ik kan mij toch niet voorstellen dat andere meters wel een systeem hebben waarbij wel een nieuwe kalibratie nodig is na het openen ervan??

Pas als de inhoud naar onder of boven zou verschuiven veranderd de gewichtsverdeling. Of wellicht als je een nieuwe batterij plaats of iets toevoegt dan wel verwijderd. Pas als de gewichtsverdeling over de lengteas van de petling veranderd moet je, mijns inziens, de meter opnieuw kalibreren.

Overigens wordt de kalibratie van de iSpindel opgeslagen in het flash-geheugen van de D1-mini en zal dus niet verloren gaan als de batterij verwijderd wordt. Ik kan niet zeggen hoe dat precies zit bij andere meters.

Goldin

Ik heb zelf een Rapt pill, en volgens de instructies is het aan te raden om deze opnieuw te kalibreren als deze open is geweest.

Het sluiten van de pill is ellendig, het "sluitpunt" zit in het midden met een halfbakken schroefdraad welke over 2 rubberen ringen heen gaat. Ik kan mij voorstellen dat deze niet elke keer even ver over de ringen sluit en hierdoor de balans van de pill iets ander is. Om deze reden heeft Kegland nu ook een draadloos opladen setje uitgebracht zodat de pill niet uit elkaar hoeft.

Naamloos.png

Wellicht ben ik te voorbarig door aan te nemen dat dit invloed heeft op elke digitale hydrometer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.