Moet melkzuur echt gekoeld bewaard worden?

Gestart door iLikePizzas, 14-05-2023 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

iLikePizzas

Op de verpakking van melkzuur 80% staat duidelijk dat je het moet koelen. Wat als je dat niet doet? Wat is het ergste dat er kan gebeuren? En is 15 graden koel genoeg?

iLikePizzas

Dus eigenlijk klopt het labeltje niet? Zijn er anderen die het op kamertemperatuur bewaren?

Bvk1983

Citaat van: iLikePizzas op 14-05-2023  21:30 uDus eigenlijk klopt het labeltje niet? Zijn er anderen die het op kamertemperatuur bewaren?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit op heb gelet. Het staat hier gewoon op een plank in de garage.

hansHalberstadt

Bij mij ook gewoon kamertemperatuur

Goldin

Staat hier ook op garagetemperatuur.

Jacques

Als zo'n 40 jaar bewaar ik melkzuur bij (Nederlandse) kamertemperatuur...

Waar is de melkzuur gekocht? En stond het daar in een koeling?

iLikePizzas

Citaat van: Jacques op 14-05-2023  23:40 uWaar is de melkzuur gekocht? En stond het daar in een koeling?
Dit staat op een oud flesje van de Braumarkt die ik nog nooit heb gebruikt.

Ook staat het in de beschrijving op de website: https://braumarkt.com/nl/Melkzuur-80-E270-100-ml
Dit plaatje hier komt overigens niet overeen met degene die ik heb

PP

Volgens msds melkzuur 80%: bij voorkeur bewaren bij 15-25 °CC.

Arthur B

Ik heb het ook niet koel staan, maar net even gekeken en bij mij staat er inderdaad '< 7C' bewaren op...

Arthur B

Het vreemde is dat het op mijn label wel staat, maar in de uitgebreide specs kan ik het niet terugvinden. Daar hebben ze het alleen over koel bewaren. 🤔

https://brouwland.com/nl/zuren/10155-melkzuur-80-vinoferm-lactol-250ml.html

BenG

Wat ik wel heb meegemaakt: ik liet melkzuur staan in mijn schuur. Flesje van Braumarkt. Dopje van het flesje is meerdere keren kapot gesprongen. Vermoedelijk door temperatuurschommelingen in de schuur die mogelijk leiden tot overdruk in het flesje. Sindsdien staat ie in de koelkast.

hansHalberstadt

Citaat van: BenG op 22-05-2023 &nbsp;12:55 utemperatuurschommelingen in de schuur die mogelijk leiden tot overdruk in het flesje.
Melkzuur kookt bij een hogere temperatuur dan water en heeft bij kamertemperatuur een verwaarloosbare bijdrage aan de druk. (net zoals water) dus verhoogde druk tgv temperatuurschommelingen lijkt me onlogisch.

hansHalberstadt

Ik denk dat het gewoon een fout in het etiket is van Braumarkt.

De Hopman

Citaat van: BenG op 22-05-2023 &nbsp;12:55 uWat ik wel heb meegemaakt: ik liet melkzuur staan in mijn schuur. Flesje van Braumarkt. Dopje van het flesje is meerdere keren kapot gesprongen. Vermoedelijk door temperatuurschommelingen in de schuur die mogelijk leiden tot overdruk in het flesje. Sindsdien staat ie in de koelkast.

Bij mijn flesje melkzuur is de bovenkant van het dopje ook opengebarsten. Ik weet het eerst aan te strak aandraaien, maar door te hoge druk is ook een mogelijkheid. Zou de druk door een hoge temperatuur zo hoog op kunnen lopen dat het dopje klapt? Mijn flesje heeft gewoon binnen gestaan, dus niet warmer dan een graad of 30 tijdens een forse hittegolf. Daar kan zo'n dopje toch wel tegen?

hansHalberstadt

Citaat van: De Hopman op 22-05-2023 &nbsp;13:08 uBij mijn flesje melkzuur is de bovenkant van het dopje ook opengebarsten. Ik weet het eerst aan te strak aandraaien, maar door te hoge druk is ook een mogelijkheid. Zou de druk door een hoge temperatuur zo hoog op kunnen lopen dat het dopje klapt? Mijn flesje heeft gewoon binnen gestaan, dus niet warmer dan een graad of 30 tijdens een forse hittegolf. Daar kan zo'n dopje toch wel tegen?
Misschien kan het dopje niet tegen de hoge zuurgraad waardoor het plastic chemisch gaat degraderen? Hoge druk lijkt me hoogst onwaarschijnlijk zoals ik in vorig bericht had aangegeven.

De Hopman

Citaat van: hansHalberstadt op 22-05-2023 &nbsp;14:52 uMisschien kan het dopje niet tegen de hoge zuurgraad waardoor het plastic chemisch gaat degraderen? Hoge druk lijkt me hoogst onwaarschijnlijk zoals ik in vorig bericht had aangegeven.

Lijkt mij ook, zo warm is het niet geworden bij mij in huis. Misschien gewoon goedkoop, dun plastic?

BenG

Citaat van: De Hopman op 22-05-2023 &nbsp;13:08 uBij mijn flesje melkzuur is de bovenkant van het dopje ook opengebarsten. Ik weet het eerst aan te strak aandraaien, maar door te hoge druk is ook een mogelijkheid. Zou de druk door een hoge temperatuur zo hoog op kunnen lopen dat het dopje klapt? Mijn flesje heeft gewoon binnen gestaan, dus niet warmer dan een graad of 30 tijdens een forse hittegolf. Daar kan zo'n dopje toch wel tegen?

Precies dit is inderdaad bij mij ook gebeurt. Of het nu door druk of door plastic degradatie komt: sinds ik m in de koelkast zet is het probleem niet meer voorgekomen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.