Batch kleiner maken

Gestart door Stekel, 12-05-2023 21:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Stekel

Hoi,
Heb bij de recepten gekeken en heb daar genoeg zien staan wat ik wil gaan proberen. Aangezien ik nog vrij nieuw ben in dit wereldje wil ik nog geen batches van 20 liter of meer gaan doen. Als het mislukt vind ik dat zonde. Als er een recept staat voor bijvoorbeeld 20 liter en ik wil 10 liter gaan doen volstaat dan om van alles de helft te nemen of werkt dat niet zo?

Theo Mol

Ja en nee.
Van 20 naar 10 liter betekent in principe van alles de helft nemen en dan kom je in de buurt. Helemaal gelijk wordt het waarschijnlijk niet omdat je rendement en de verliezen van je installatie, brouwproces enzovoorts een beetje zullen afwijken van het origineel.
Brouwsoftware kan daar rekening mee houden. Het is aan te raden het oorspronkelijke recept - en je eigen brouwinstallatie! - in te voeren en het recept te laten schalen. Vergelijk dat met de oorspronkelijke rekensom.
En sommige dingen zoals pakjes gist gaan per stuk, daar is het altijd een beetje schipperen. Je kunt niet naar de winkel voor een half zakje.

Als ik ga brouwen neem ik vaak een recept als voorbeeld (of een combinatie van recepten) en ik kijk naar wat ik op de plank heb liggen, met hulp van de software maak ik dan een "eigen" recept en daar komt meestal een lekker bier uit. Niet altijd wat ik verwacht, maar als ik iets voorspelbaars wil is de buurtsuper niet ver  smile

brouwerwaldonk

Eeigenlijk kan je gewoon alles halveren, behalve de tijden en temperaturen. Een beetje te veel gist is beter dan te weinig gist.

Stekel

Ok, bedankt voor de info.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.