Temperatuur lageren

Gestart door Firematch, 12-05-2023 20:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Firematch

Hoi,

Ik heb de Tripel van het 50-jarig bestaan van Brouwland gebrouwen. Hoofdgisting (bij 24 graden) is nagenoeg klaar en ik wil komende zondag overhevelen en lageren.

In de handleiding lees ik:
Bij keldertemperatuur een tiental dagen, bij 7 graden een drietal weken.

Ik had zelf dit andersom verwacht. Doorzoeken van het forum lees ik dat bij hogere temperaturen een korte tijd hoort dan bij lagere temperaturen... dus daar heb ik al iets van geleerd.

Wat ik nog niet kan vinden is welke soort beter is... of beter is voor deze biersoort.... of waar ik dan naar moet kijken.

Kan iemand mij de goede weg op wijzen?

HS65

Waarom niet gewoon rustig uit laten gisten zo rond de 22 graden (duurt bij de meeste korrelgisten nog 1 à 2 weken na de hoofdgisting) en dan bottelen met 7 à 8 gram suiker per liter (doe ik bij een tripel), 2 weken hergisting op fles (nog steeds 22 graden) en daarna donker wegzetten op kelder temperatuur?

Jacques

Citaat van: Firematch op 12-05-2023  20:32 uHoi,

Ik heb de Tripel van het 50-jarig bestaan van Brouwland gebrouwen. Hoofdgisting (bij 24 graden) is nagenoeg klaar en ik wil komende zondag overhevelen en lageren.

In de handleiding lees ik:
Bij keldertemperatuur een tiental dagen, bij 7 graden een drietal weken.

Ik had zelf dit andersom verwacht. Doorzoeken van het forum lees ik dat bij hogere temperaturen een korte tijd hoort dan bij lagere temperaturen... dus daar heb ik al iets van geleerd.

Wat ik nog niet kan vinden is welke soort beter is... of beter is voor deze biersoort.... of waar ik dan naar moet kijken.

Kan iemand mij de goede weg op wijzen?

Laat het lageren bij een lage temperatauur achterwege. Het is niet nodig. Zelf verhoog ik zelfs de temperatuur 2 à 3°C voor een kleine week om te zorgen dat het bier helemaal uitgist. Ondertussen heb je eerste rijping van je bier en wordt je bier helderder. Daarna bottel ik het bier. Doordat er geen weken zitten tussen het einde van de vergisting en het bottelen komt de hergisting op fles vlot op gang zonder toevoeging van bottelgist. Na het bottelen zet je het bier warm weg voor 1 `a 2 weken. Controleer of je bier voldoende koolzuurdruk heeft. Als dat het geval is kun je bier koud gaan wegzetten om te zorgen dat je bier een frisse smaak blijft houden.

Firematch

Citaat van: HS65 op 13-05-2023  20:29 uWaarom niet gewoon rustig uit laten gisten zo rond de 22 graden (duurt bij de meeste korrelgisten nog 1 à 2 weken na de hoofdgisting) en dan bottelen met 7 à 8 gram suiker per liter (doe ik bij een tripel), 2 weken hergisting op fles (nog steeds 22 graden) en daarna donker wegzetten op kelder temperatuur?

Ik heb eigenlijk geen idee. In het recept staat dat het moet... ik heb het met al mijn bieren gedaan maar nu stond er een keuze van temperatuur en tijd.

Firematch

Citaat van: Jacques op 13-05-2023  22:31 uLaat het lageren bij een lage temperatauur achterwege. Het is niet nodig. Zelf verhoog ik zelfs de temperatuur 2 à 3°C voor een kleine week om te zorgen dat het bier helemaal uitgist. Ondertussen heb je eerste rijping van je bier en wordt je bier helderder. Daarna bottel ik het bier. Doordat er geen weken zitten tussen het einde van de vergisting en het bottelen komt de hergisting op fles vlot op gang zonder toevoeging van bottelgist. Na het bottelen zet je het bier warm weg voor 1 `a 2 weken. Controleer of je bier voldoende koolzuurdruk heeft. Als dat het geval is kun je bier koud gaan wegzetten om te zorgen dat je bier een frisse smaak blijft houden.

Dat klinkt als een goed idee. Ik ga dit proberen. Doe je het dan nog wel oveehevelen of laat je dat ook zitten?

Jacques

Citaat van: Firematch op 14-05-2023  11:56 uDat klinkt als een goed idee. Ik ga dit proberen. Doe je het dan nog wel overhevelen of laat je dat ook zitten?

Overhevelen doe je om minder actieve gist kwijt te raken. Deze gist sterft af en zorgen voor een mindere schuimhoudbaarheid, minder body en voor een vleesachtige smaakafwijking. Door niet te lang te wachten met bottelen nadat de vergisting is beëindigd beperk je dit proces.
Een goed alternatief voor overhevelen is het aftappen van gist. Je hebt dan wel een gistvat nodig met een conische punt aan de onderkant. Een CCT wordt een dergelijk gistvat genoemd. Ik heb dergelijke CCT's en tap zeer regelmatig de gist af.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.