Troebel worden in de koelkast

Gestart door oranjeboombiertje, 15-07-2006 18:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

hallo,

Nu heb ik al 2 brouwsels na elkaar gehad die na de (warme) hergisting helder waren maar na een dag in de (uiteraard koude) koelkast werden deze weer helemaal troebel. Heeft iemand ook dit probleem en heeft iemand misschien een verklaring hiervoor?

Hopmans


http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4579.msg44394.html#msg44394

Resume':

1.) Filteren is voor ons geen optie.
2.) Koud lageren.
3.) Bier lang in koelkast (1-4 weken).
4.) Snel koelen na koken met speciale koeler.

 :degroeten:

MO

En de troebeling wordt veroorzaakt door eiwitten. Op zich er is nauwelijks effect op de smaak behalve dat we ook zien wat we proeven en dat we denken dat het anders smaakt (denk aan kleurloze cola).

Stijn

Citaat van: oranjeboombiertje op 15-07-2006  18:44 uhallo,

Nu heb ik al 2 brouwsels na elkaar gehad die na de (warme) hergisting helder waren maar na een dag in de (uiteraard koude) koelkast werden deze weer helemaal troebel. Heeft iemand ook dit probleem en heeft iemand misschien een verklaring hiervoor?

Hallo,

Ik had/heb met hetzelfde probleem te kampen,  ik heb ondertussen een tegestroomkoeler gebouwd van 12m koperen buis om sneller te koelen, vroeger deed ik dit met een koelspiraal van Brouwland, dit nam toch al gauw een 45min. in beslag nu gebeurt dit op een kleine 10 min. voor 50L bier.
Ik heb mij ook een wijn/koelkast aangeschaft waar ik mij bier na de hoofdvergisting in plaats op ongeveer +/- 3° en dit voor ongeveer 2 weken. Als je je bier koud wegzet tijdens de lagering zal je zien dat er veel meer gist en eiwitten? bezinken dan dat je dit zou doen op kamertemperatuur.

Ik heb daarstraks een biertje opengetrokken (dat maar 1 weekje koud gelagerd had en daarna gebotteld heb) en dit was zogoed als helder, dit was nogmaar een paar dagen op fles dus volledig ok is het nog belange niet, maar het verschil is "groot"!!

Ik zou zeggen, bouw een tegenstroomkoeler, of koop een platenkoeler/warmtewisselaar en als het haalbaar is koop je een grote koelkast (je vindt er zeker eentje 2dehands), moest je nog een beetje geld over hebben, bij Brouwland heb je een semi-prof. platenfilter voor +/- 700€ (blijkbaar wordt het bier in de proffesionele brouwerijen eerst gekoeld tot 1°C en dan onmiddelijk gefilterd)

Groetjes en succes (geen zorgen alles komt op zijn pootjes terrecht..; :hoera:)


 :proost:

Stijn

oranjeboombiertje

Dank voor alle reacties. Ik zal  denk ik een koelkast gaan aanschaffen om koud te kunnen gisten/lageren. Maar de koelspiraal die ik heb werkt redelijk goed vind ik. Mijn brouwsels van ± 20 liter heb ik binnen 15-30 minuten gekoeld en daarmee ben ik wel tevreden. misschien dat ik in de toekomst nog eens een tegenstroom koeler zal bouwen.

groeten, wesley

Stijn

Hallo,

Ik heb mijn wijkoelkast nu een paar weken in gebruik...

Wat mij vandaag opviel is dat de koude troebel optreedt rond 7/8°C , misschien is dit verschillend van bier tot bier. Ik koel mijn bier nu tot 0°C tijdens de lagering . Om het dan te kunnen drinken rond 5°C

 :degroeten:

Stijn

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.