Keuzestress

Gestart door Petersluk, 12-05-2023 14:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Petersluk

Na wat brouwen met een brew monkey starterset wil ik graag voor een automatische oplossing gaan.
Daarbij twijfel ik tussen 3 opties:
Een Grainfather G30, gezien de prijs wellicht een knap uitziende 2de hands omdat ik er dan nog wat benodigdheden bij moet sprokkelen.
De brewmonk alles in 1 set omdat ik dan in een keer klaar ben.
En ik heb de mogelijkheid om een Braueule 1 voor een leuk prijsje op de kop te tikken.

Aangezien ik ontzettend slecht ben ik keuzes maken hoop ik op wat advies, want ik word knettergek van de afwegingen op basis van alle reviews en filmpjes.

Ik verwacht dat de Grainfather van wat robuuster is dan de brewmonk.
De Braueule ziet er voor z'n leeftijd zeker nog goed uit en ik het ziet er best gelikt uit. Plus dat ik de werking best bijzonder vind.

Kan iemand me alsjeblieft een beetje rust in mijn hoofd geven en me adviseren wat wel en wat absoluut niet te doen

Erny

Hoi Petersluk,
de Grainfather is inderdaad wat robuster dan de Brewmonk en als je er een weet te vinden met blue tooth dan heb je echt een plus tov de Brewmonk. Echter met de Brewmonk kun jij je geen buil vallen hoor. Hele hordes brouwers zijn je voorgegaan met dit apparaat.De Brauele moest ik googlen.Hier kan ik echt niets over zeggen behalve dat ik het een gaaf ding vind.

Ik zou voor de Brewmonk gaan. Daar ervaring mee op doen om je toekomstige wensen te gaan ontdekken.
Mooi instapmodel, makkelijk in gebruik en onderhoud zodat jij je voornamelijk druk hoeft te maken om het brouwen zelf. De Brewmonk maakt net zo goed of slecht bier als ieder ander apparaat want dat ligt immers aan de brouwer en niet aan zijn spullen.

Jacques

Citaat van: Erny op 12-05-2023  15:28 uDe Brewmonk maakt net zo goed of slecht bier als ieder ander apparaat, want dat ligt immers aan de brouwer en niet aan zijn spullen.

Klopt helemaal.

Goldin

Ik heb zelf een Brewmonk 30 en hiermee nu ongeveer 20 batches mee gebrouwen. Voor een instapper is dit een prima ketel. En zoals gezegd is het mogelijk om hier hele goeie biertjes en slechte biertjes mee te brouwen.
Geen seconde spijt van gehad.

Tevens kan je met de euro's die je over houdt een gistkast maken. Daar heb meer aan dan brouwen met een grainfather zonder gist kast.

Arthur B

Citaat van: Goldin op 13-05-2023  23:03 uTevens kan je met de euro's die je over houdt een gistkast maken. Daar heb meer aan dan brouwen met een grainfather zonder gist kast.

Gouden tip.

Petersluk

Citaat van: Goldin op 13-05-2023  23:03 uIk heb zelf een Brewmonk 30 en hiermee nu ongeveer 20 batches mee gebrouwen. Voor een instapper is dit een prima ketel. En zoals gezegd is het mogelijk om hier hele goeie biertjes en slechte biertjes mee te brouwen.
Geen seconde spijt van gehad.

Tevens kan je met de euro's die je over houdt een gistkast maken. Daar heb meer aan dan brouwen met een grainfather zonder gist kast.

Goeie tip, de gistkast had ik ook op mijn lijstje staan ;)

Goldin

Ik heb geen aandelen en wil je niet nog verder in verwarring brengen, maar dit is volgens mij echt een goede deal. https://www.unibrew-nederland.nl/grainfather-s40.html

Petersluk

Citaat van: Goldin op 14-05-2023  23:15 uIk heb geen aandelen en wil je niet nog verder in verwarring brengen, maar dit is volgens mij echt een goede deal. https://www.unibrew-nederland.nl/grainfather-s40.html

Ja bedankt, ik geloof dat je de essentie niet helemaal hebt begrepen van m'n topic ;) leuk geprijsd inderdaad, voor deze prijs kan ik wel nieuw kopen en blijft er budget over voor een spoelwater verwarmer, fermenter en andere accessoires.

tdp

Ik weet niet wat je budget is, advies is dan wat lastiger.

Maar wat goed is om te doen, is van achter naar voren redeneren.

Hoeveel liter wil je per keer gaan bottelen en hoe vaak per jaar? Hoe wil je dit afvullen? Fust? Flesjes? Zo ja, welke flesjes; beugels of kroonkurk (welk kroonkurkapparaat voldoet aan jouw wensen).

Wil je vergisten in RVS, glas, plastic, al dan niet gecontroleerd? Wil je meer dan 1 brouwsel per keer kunnen vergisten?

Welke bieren wil je brouwen? Zware bieren, of juist lichte bieren? Niet elke ketel kan elke moutstort aan.

Waar ga je brouwen? In de keuken, buiten of in de schuur? Wanneer je binnen brouwt, heb je dan wel een spoelwaterketel nodig?

Er is in geen van deze vragen een "goed of fout" antwoord, alleen ben jij degene die ze kan beantwoorden. Zo heb ik in ieder geval mijn installatie de laatste keer ook samengesteld. Tot op de dag van vandaag erg tevreden mee, al heb ik ook soms nog wensen, haha!

Veel wijsheid!

Petersluk

Budget: rond de 1000 euro
Hoeveel? Een paar keer per jaar rond de 20/30 liter
Hoe afvullen? Flesjes met kroonkurk, ik heb al een knijper die bij het starterspakket van Brewmonk zat
Wil je vergisten in rvs, glas, plastic, al dan niet gecontroleerd? Wil je meer dan 1 brouwsel per keer kunnen vergisten? In rvs vind ik het mooiste, maar dat past wellicht niet in de halve koelkast (vergistingskast) Dus om te beginnen plastic.
Welke bieren? Blond en IPA
Waar ga je brouwen? Buiten in de schuur en waarschijnlijk wel een spoelwater verwarmer nodig, want de quooker levert te weinig in 1 keer.

De Hopman

Citaat van: Petersluk op 17-05-2023  12:57 uHoe afvullen? Flesjes met kroonkurk, ik heb al een knijper die bij het starterspakket van Brewmonk zat
Tip 1: weggooien en een kroonkurkapparaat op een statief kopen  ;D

Theo Mol

Citaat van: De Hopman op 17-05-2023  13:40 uTip 1: weggooien en een kroonkurkapparaat op een statief kopen  ;D
Eensch.

Tip 2, spoelwater kun je in je keuken verwarmen. Om het te vervoeren neem je een curver-emmer van 10 liter.
Die kan er tegen, kost maar een paar duiten en doordat je hem laag draagt (aan het hengsel) gaat er niets over de rand.
Een spoelwaterketel kun je altijd nog kopen.

Goldin

Citeerwant de quooker levert te weinig in 1 keer.
Hoeveel liter geeft die van jou? Die van mij ongeveer 9 liter kokend water. Dat is voor mij meer dan voldoende voor 20 liter.

Petersluk

Citaat van: Goldin op 17-05-2023  23:39 uHoeveel liter geeft die van jou? Die van mij ongeveer 9 liter kokend water. Dat is voor mij meer dan voldoende voor 20 liter.

Ik kom net aan 3.

Goldin

Citaat van: Petersluk op 18-05-2023  16:53 uIk kom net aan 3.

Dat is inderdaad niet veel. Ik vind het advies van @Theo Mol dan wel een goede, als je een keuken dichtbij hebt kan je daar flink op besparen.

Petersluk

Bedankt voor alle tips. Ik neig nu toch naar de Braueule, 18l per batch vind ik wel voldoende, plus het spoelwater verwarm je gelijk met het apparaat. Ik denk dat het een mooi systeem is om mee te starten en te experimenteren met recepten.

CeesM

Citaat van: Petersluk op 19-05-2023  17:23 uBedankt voor alle tips. Ik neig nu toch naar de Braueule, 18l per batch vind ik wel voldoende, plus het spoelwater verwarm je gelijk met het apparaat. Ik denk dat het een mooi systeem is om mee te starten en te experimenteren met recepten.

Citaat van: Petersluk op 17-05-2023  12:57 uBudget: rond de 1000 euro

Zo'n € 3000 meer dan je budget. ;)

Petersluk

Citaat van: CeesM op 06-06-2023  09:58 uZo'n € 3000 meer dan je budget. ;)

Haha niet voor een tweedehandsje ;)

Petersluk

Dit is de opstelling geworden, aan de spullen kan het niet meer liggen  smile
opstelling.jpeg

Ron H

Ziet er prima uit. Mooie opstelling.
Vergeet niet de folie van de Schrootmolen te halen. smile  ;)

Veel succes met brouwen

Broewerke

Citaat van: Petersluk op 06-06-2023  10:42 uDit is de opstelling geworden, aan de spullen kan het niet meer liggen  smile
opstelling.jpeg
Das een mooie opstelling. Krijg je geen spijt van.
Degelijk tafeltje onder rvsketel.😉
Ik vraag me af of deze ketel hoger moet staan dan de rest?
Succes

Petersluk

Citaat van: Broewerke op 06-06-2023  17:44 uDas een mooie opstelling. Krijg je geen spijt van.
Degelijk tafeltje onder rvsketel.😉
Ik vraag me af of deze ketel hoger moet staan dan de rest?
Succes

Ja ik had even niks anders bij de hand 😄
De maischpan moet wel hoger om het wort na het maischen in de ketel te krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.