White Labs korrel

Gestart door Arthur B, 12-05-2023 10:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Arthur B

Dit is onder mijn radar doorgeslopen. De eerste uit een hopelijk lange rij...

WLP001 Dry California Ale Yeast: https://www.whitelabs.com/news-update-detail?id=94

Jacques

Bedankt voor het delen van dit nieuwtje.

Ook ik ben benieuwd of er meer gisten van White Labs gaan volgen en of die hier in Nederland te koop aangeboden worden door onze leveranciers.

hansHalberstadt

Mogelijk komen ze erachter dat vloeibare gisten te duur zijn en niet reproduceerbaar opstarten qua tijdsduur.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-05-2023  17:30 uMogelijk komen ze erachter dat vloeibare gisten te duur zijn en niet reproduceerbaar opstarten qua tijdsduur.

Ik denk dat ze zien dat korrelgisten steeds meer aan populariteit winnen. Dat komt vooral door het gebruikersgemak. Je hebt geen laborant nodig voor de gistmangement. Dat is een grote kostenpost bij commerciële brouwerijen. In ieder geval zie ik bij steeds meer dat bij kleine tot middelgrote commerciële brouwerijen dat er korrelgisten worden gebruikt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-05-2023  19:16 uIk denk dat ze zien dat korrelgisten steeds meer aan populariteit winnen. Dat komt vooral door het gebruikersgemak. Je hebt geen laborant nodig voor de gistmangement. Dat is een grote kostenpost bij commerciële brouwerijen. In ieder geval zie ik bij steeds meer dat bij kleine tot middelgrote commerciële brouwerijen dat er korrelgisten worden gebruikt.
Dat zijn de voordelen van korrelgist. Maar wat zijn dan de voordelen van vloeibare gist. Immers als je een keuze maakt is dat afwegen van de voor en nadelen. Maar dan moet je wel eerst een voordeel hebben.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-05-2023  01:49 uDat zijn de voordelen van korrelgist. Maar wat zijn dan de voordelen van vloeibare gist. Immers als je een keuze maakt is dat afwegen van de voor en nadelen. Maar dan moet je wel eerst een voordeel hebben.

Vloeibare gisten hebben in mijn beleving geen voordeel ten opzichte van korrelgist. De enige reden waarom ik soms nog een vloeibare gist koop is dat een bepaalde gist wel vloeibaar beschikbaar is en niet als korrelgist. De ontwikkeling dat steeds meer vloeibare gist als korrelgist te koop is, is daarom een hele mooie.

Overigens weet ik dat sommige brouwers zweren bij vloeibare gist en daar de voorkeur aan geven omdat de gist meteen gebruiksklaar is en de gistcellen zich niet hoeven uit te vouwen na water te hebben opgenomen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-05-2023  17:30 usommige brouwers zweren bij vloeibare gist en daar de voorkeur aan geven omdat de gist meteen gebruiksklaar is en de gistcellen zich niet hoeven uit te vouwen na water te hebben opgenomen.
Gebruiksklaar zou ik dat niet willen noemen. Als je een smackpack eerst moet laten opbollen en je niet eens precies van tevoren weet hoe lang dat gaat duren dan noem ik dat niet 'gebruiksklaar'

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-05-2023  19:27 uGebruiksklaar zou ik dat niet willen noemen. Als je een smackpack eerst moet laten opbollen en je niet eens precies van tevoren weet hoe lang dat gaat duren dan noem ik dat niet 'gebruiksklaar'
Het opkweken van gist is inderdaad extra werk. Dat heb je bij korrelgist niet.

Waar ik op doel is dat als je voldoende vloeibare gist hebt opgekweekt deze gist meteen in de startblokken staat. Bij korrelgist moeten de cellen zich eerst vullen met water en moeten de celwanden zich ontvouwen voordat de gistcellen actief kunnen zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-05-2023  21:18 uHet opkweken van gist is inderdaad extra werk. Dat heb je bij korrelgist niet.

Waar ik op doel is dat als je voldoende vloeibare gist hebt opgekweekt deze gist meteen in de startblokken staat. Bij korrelgist moeten de cellen zich eerst vullen met water en moeten de celwanden zich ontvouwen voordat de gistcellen actief kunnen zijn.
Ik snap wat je bedoeld, maar ik was op zoek naar redenen om vloeibare gist te gebruiken om het nadeel van de extra kosten en onvoorspelbaarheid met opkweken te compenseren. Die redenen zie ik nog niet.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-05-2023  21:58 uIk snap wat je bedoeld, maar ik was op zoek naar redenen om vloeibare gist te gebruiken om het nadeel van de extra kosten en onvoorspelbaarheid met opkweken te compenseren. Die redenen zie ik nog niet.

De reden zou volgens de aanhangers van vloeibare gist de kwaliteit van het bier zijn omdat deze gist superieur zou zijn boven gedroogde gist.
Mijn ervaring is echter dat je met gedroogde gist bieren kunt brouwen die niet voor vloeibare gist onder doen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-05-2023  22:37 uDe reden zou volgens de aanhangers van vloeibare gist de kwaliteit van het bier zijn omdat deze gist superieur zou zijn boven gedroogde gist.
Mijn ervaring is echter dat je met gedroogde gist bieren kunt brouwen die niet voor vloeibare gist onder doen.
Mee eens. Ik zou ook niet weten wat de verklaring is dat gedroogde gist slechtere smaak zou geven.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-05-2023  22:49 uIk zou ook niet weten wat de verklaring is dat gedroogde gist slechtere smaak zou geven.
Zie mijn eerdere reactie.

Citaat van: Jacques op 13-05-2023  17:30 uOverigens weet ik dat sommige brouwers zweren bij vloeibare gist en daar de voorkeur aan geven omdat de gist meteen gebruiksklaar is en de gistcellen zich niet hoeven uit te vouwen na water te hebben opgenomen.

hansHalberstadt

Dus volgens die redenatie is 'de gistcellen zich niet hoeven uit te vouwen na water te hebben opgenomen.' een reden voor een slechtere smaak?
Dat lijkt me wel een te kort door de bocht conclusie.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-05-2023  10:55 uDus volgens die redenatie is 'de gistcellen zich niet hoeven uit te vouwen na water te hebben opgenomen.' een reden voor een slechtere smaak?
Dat lijkt me wel een te kort door de bocht conclusie.

Volgens mij begrijp je mij niet. Vloeibare gist hoeft zich niet uit te vouwen, gedroogde gist wel.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 14-05-2023  21:24 uVolgens mij begrijp je mij niet. Vloeibare gist hoeft zich niet uit te vouwen, gedroogde gist wel.
Dan snap ik jouw bericht #11 niet.
De vraag was of iemand kan verklaren waarom gedroogde gist een slechtere smaak zou kunnen geven.

Jacques

Laat ik maar ophouden met reageren...

tdp

Heren, het is jullie weer gelukt...

Jacques

Citaat van: tdp op 15-05-2023  10:32 uHeren, het is jullie weer gelukt...

Het is niet voor niets dat ik gestopt ben met reageren...

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 15-05-2023  10:32 uHeren, het is jullie weer gelukt...
Ik snap gewoon niet wat de redenatie is waarom korrelgist slechtere smaak zou geven. Niet reageren lost dat niet op. Blijkbaar gaat het om 'uitvouwen van droge gist als verklaring' maar wat uitvouwen met smaak te maken heeft, snap ik dan nog steeds niet. Lijkt me niets mis mee om de oorzaak van een slechtere smaak helder te krijgen. Volgens mij zijn we het vanaf het begin al met elkaar eens dat korrelgist geen slechtere smaak geeft dan vloeibare gist. Wat ik dus van Jacques begrijp is dat hij dan aangeeft wat anderen denken als oorzaak. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-05-2023  15:43 uWat ik dus van Jacques begrijp is dat hij dan aangeeft wat anderen denken als oorzaak.

Klopt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.