Wegwerp brewbag bevalt beter dan verwacht

Gestart door iLikePizzas, 11-05-2023 23:04 u

Vorige topic - Volgende topic

iLikePizzas

Ik brouw met een grainfather met bijbehorende moutkorf. Het schoonmaken daarvan is nooit een pretje. Het idee van een brew bag (BIAB) had ik al wel eens voorbij zien komen, maar vond 10-30 euro voor zo'n zak toch wel prijzig, en die zak moet je immers ook schoonmaken dus zoveel schiet je er dan ook niet mee op qua gemak.

Toen kwam ik er toevallig een tegen op AliExpress, waren maar iets van 3 euro per stuk. Als die goed werkt kan ik die als wegwerp brew bag gebruiken, dacht ik. Vandaag heb ik hem uitgetest en de brew bag van Ali deed precies wat het moest doen! Met een rendement van 70%. Toch minder dan met de uitgebreide moutkorf, maar wel super makkelijk. De zak en de mout kon ik zo in een keer weggooien zonder schoon te maken.

Ik heb er meteen nog een paar besteld. Raad het zeker aan voor de luie brouwer die voor 3 euro per batch een stuk minder afwas wil.

link:  https://nl.aliexpress.com/item/1005001890743181.html?spm=a2g0o.store_pc_groupList.0.0.1f831ef515BVY8&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000030790504680%22%2C%22ship_from%22%3A%22%22%7D&gps-id=pcStoreJustForYou&scm=1007.23125.137358.0&scm_id=1007.23125.137358.0&scm-url=1007.23125.137358.0&pvid=74fd679b-4170-45de-a1dc-c1ef1cb958d3&gatewayAdapt=glo2nld

Jan de Graaff

Ik ben zelf al niet zo van de "wegwerp-economie", maar dit is ronduit zonde. Het is een nylon zak; die kan makkelijk tien, twintig, dertig keer gebruikt worden. Kwestie van binnenstebuiten keren boven de groenbak en uitspoelen. Makkelijker kan niet... En van al het schoonmaken dat je bij bierbrouwen moet doen is het leegkieperen en uitspoelen van je moutkorf zo'n beetje het minste klusje.

Uit nieuwsgierigheid: Gooi jij je lege flesjes in de glasbak en als je gaat bottelen koop je een paar dozen nieuwe flessen?

Johan123

Met de hogedrukspuit is in 5 minuten alles weer schoon.

De Hopman

Citaat van: Jan de Graaff op 12-05-2023  09:03 uIk ben zelf al niet zo van de "wegwerp-economie", maar dit is ronduit zonde.

Moet zeggen dat ik het hier wel mee eens ben. Op allerlei plekken proberen we minder wegwerpplastic te gebruiken, en de laatste jaren is er toch een hoop om te doen. Plastic tasjes gaan in de ban, en in plaats daarvan loopt iedereen met een herbruikbare katoenen tas. Om dan elke brouwsessie een kunststof brouwzak in de kliko te kieperen, die ook nog eens vanuit China de halve wereld heeft afgereisd, vind ik toch een beetje scheef.
Nou ben ik ook heus niet heilig, en de hoeveelheid plastic de we (onnodig) met zijn allen verbruiken is vele malen groter dan die paar brouwzakken, maar ff uitspoelen is wel heel erg simpel natuurlijk.

iLikePizzas

Los van het punt of het zonde is of niet; het is in ieder geval een prima brew bag voor een paar euro. Zeker een aanrader. Je kunt deze natuurlijk zo vaak gebruiken als je zelf wilt (voor zover de chinese kwaliteit dit toe laat).

De grainfather korf schoonmaken is voor mij niet een kwestie van 'even schoonspuiten'. Deze bestaat uit meerdere onderdelen die je stuk voor stuk schoon moet maken. Het is niet bepaald de leukste klus om dat zonder hogedrukspuit en met een klein gootsteentje te doen zonder granen en water te morsen. Het scheelt mij met deze brewbag in ieder geval een hoop tijd, moeite, water en schoonmaakmiddel; ook als ik deze zak zou hergebruiken. :beersmiley:

De Hopman

Daar kan ik inkomen ja. Ik maak de moutkorf (van een brewmonk) altijd schoon met het opgewarmde koelwater, maar dat is toch wel even een klusje. Op zich niet vervelend, en ik moet toch wachten tot de boel is gekoeld, maar een zak is dan wel een stuk handzamer.

Je zegt dat je een lager rendement had dan met de korf? Ik heb wel eens zitten denken om BIAB toe te passen in de brewmonk in plaats van de korf, maar als het rendement tegenvalt is dat wel jammer natuurlijk. Aan de andere kant zit je niet met de beperkingen van de korf (en de 'dode' ruimte eronder) dus ruimte zat voor een beetje extra mout.

Jan de Graaff

Citaat van: iLikePizzas op 12-05-2023  17:56 uHet scheelt mij met deze brewbag in ieder geval een hoop tijd, moeite, water en schoonmaakmiddel; ook als ik deze zak zou hergebruiken.
In dat geval is mijn nadrukkelijk advies om de zak vooral opnieuw te gebruiken.

Citaat van: De Hopman op 12-05-2023  20:50 uAan de andere kant zit je niet met de beperkingen van de korf (en de 'dode' ruimte eronder) dus ruimte zat voor een beetje extra mout.
Ik zou de zak niet zonder korf gebruiken. De korf is de makkelijkste manier om te voorkomen dat de bodem de zak verbrand. Je houdt dan ook dezelfde 'deadspace'.

iLikePizzas

Ook daarvoor kwam ik iets tegen op AliExpress: https://nl.aliexpress.com/item/1005005110794524.html?algo_pvid=ce0ab56a-982b-4c1f-9ec5-dd39e32ea5b7&algo_exp_id=ce0ab56a-982b-4c1f-9ec5-dd39e32ea5b7-0&pdp_npi=3%40dis%21EUR%216.74%213.36%21%21%21%21%21%40211bd93f16839297510276368d0814%2112000031697247457%21sea%21NL%214273554772&curPageLogUid=KHbluVETAh9U

Kwam dit tegen op een ander forum. Heb dit rekje in huis maar nog niet uitgeprobeerd. Er zijn vast nog 1000 andere manieren om zo'n deadspace te implementeren maar het idee van een rekje is natuurlijk heel simpel.

iLikePizzas

Citaat van: De Hopman op 12-05-2023  20:50 uJe zegt dat je een lager rendement had dan met de korf? Ik heb wel eens zitten denken om BIAB toe te passen in de Brewmonk in plaats van de korf, maar als het rendement tegenvalt is dat wel jammer natuurlijk. Aan de andere kant zit je niet met de beperkingen van de korf (en de 'dode' ruimte eronder) dus ruimte zat voor een beetje extra mout.

Het rendement is op zich wel prima volgens mijn berekeningen. Je hebt inderdaad ook lekker veel ruimte voor extra mout (ter compensatie van het rendement), die je met de moutkorf niet hebt. Toen ik de mout stortte schrok ik even; ik dacht dat de brewbag gescheurd was (made in china), maar de mout was simpelweg naar de bodem gezakt en daar was ik niet aan gewend. Ik heb het getest met een bescheiden stort van 3.5 kg, en nu weet ik dat er nog heel veel meer bij kan!

Ik denk dat je het rendement ook nog kan verhogen door creatief te zijn met de pomp. Ik had deze tijdens het maischen uitgezet omdat het teveel kletterde in het beslag en teveel schuim veroorzaakte. Misschien kunnen we toch iets met de bovenste filterplaat van de Brewmonk/Grainfather?

De Hopman

Citaat van: Jan de Graaff op 12-05-2023  21:00 uIk zou de zak niet zonder korf gebruiken. De korf is de makkelijkste manier om te voorkomen dat de bodem de zak verbrand. Je houdt dan ook dezelfde 'deadspace'.

Als ik een zak zou gebruiken zou ik dat in combinatie met een taartrooster (of soortgelijk rooster) doen. BIAB in de korf heeft geen enkele zin, dan heb je zelfs meer schoonmaakwerk, en je hebt nog steeds de beperkingen van de korf.
Met een rekje zou de dode ruimte van 7 liter afnemen tot grofweg een liter. Betekent dus 6 liter extra ruimte voor het beslag, zeker met kleine batches is dat nogal fors.
Normaal gesproken is die dode ruimte niet zo'n belemmering, maar bij kleine proefbatches (10 liter en kleiner) of heule zware bieren scheelt het toch in de beslagdikte.

De Hopman

Citaat van: iLikePizzas op 13-05-2023  00:23 uIk denk dat je het rendement ook nog kan verhogen door creatief te zijn met de pomp. Ik had deze tijdens het maischen uitgezet omdat het teveel kletterde in het beslag en teveel schuim veroorzaakte. Misschien kunnen we toch iets met de bovenste filterplaat van de brewmonk/grainfather?

Om het kletteren en schuimen te voorkomen heb ik een losse camlock-koppeling met een slangtule besteld. In plaats van de gebogen arm heb ik een stuk siliconen slang die ik los in het wort kan hangen, of met een slanghouder aan de rand van de ketel kan klemmen. Ook handig na het maischen. Wanneer je de korf optilt om te gaan spoelen krijg je toch nog wat trub onderin de ketel, daarom pomp ik altijd nog even een paar minuten het wort over de moutkorf. Kan het filterbed zich goed vormen en filter je de laatste trub er nog even uit.

iLikePizzas

Citaat van: De Hopman op 13-05-2023  11:16 uAls ik een zak zou gebruiken zou ik dat in combinatie met een taartrooster (of soortgelijk rooster) doen. BIAB in de korf heeft geen enkele zin, dan heb je zelfs meer schoonmaakwerk, en je hebt nog steeds de beperkingen van de korf.
Met een rekje zou de dode ruimte van 7 liter afnemen tot grofweg een liter. Betekent dus 6 liter extra ruimte voor het beslag, zeker met kleine batches is dat nogal fors.
Normaal gesproken is die dode ruimte niet zo'n belemmering, maar bij kleine proefbatches (10 liter en kleiner) of heule zware bieren scheelt het toch in de beslagdikte.
BIAB in combinatie met de korf is inderdaad een beetje tegenstrijdig, bij mij in ieder mijn geval; dan moet ik de korf daarna nog steeds schoonmaken (of tenminste spoelen). Ik denk niet dat je heel veel ruimte nodig hebt (in cm's) om aanbranden te voorkomen en ik denk dat de korf hier te extreem in is. De pompfilter van de grainfather zit immers ook nagenoeg op de bodem. Als je een paar centimer aan ruimte creert, met wat voor soort rekje dan ook, voorkom je aanbranden en kan je zoveel mout storten als past. Maar ik heb het natuurlijk ook nog maar 1 keer geprobeerd met de brewbag, dus kan het niet met zekerheid zeggen.

Ik heb 3.5kg aan mout gebruikt; volgende Target 5.5kg

iLikePizzas

Citaat van: De Hopman op 13-05-2023  11:33 uOm het kletteren en schuimen te voorkomen heb ik een losse camlock-koppeling met een slangtule besteld. In plaats van de gebogen arm heb ik een stuk siliconen slang die ik los in het wort kan hangen, of met een slanghouder aan de rand van de ketel kan klemmen.
Ik heb in mijn batch iets soortgelijks gedaan; met wat klemmetjes hing ik de slang die het wort rondpompt aan de bovenkant. Tijdens de maisch had ik deze uitgezet want het kletterde teveel. Tijdens het koelen had ik hier wat meer aan: m.b.v. een spiraalkoeler koelde ik het wort en liet ik het tegelijkertijd lucht happen.

Ik zou dit liever tijdens de maisch willen gebruiken vanwege het rendement. Wat bedoel je precies met in het wort hangen? Bedoel je dat de slang letterlijk in het maischwater zit? Of een paar centimeter daarboven?

De Hopman

Citaat van: iLikePizzas op 16-05-2023  01:18 uIk zou dit liever tijdens de maisch willen gebruiken vanwege het rendement. Wat bedoel je precies met in het wort hangen? Bedoel je dat de slang letterlijk in het maischwater zit? Of een paar centimeter daarboven?

Nou ja, niet echt in het wort nee, maar vlak erboven. Of los op de bovenste filterplaat.

Jan de Graaff

Punt is: als je de moutkorf gebruikt met de zak kun je nog steeds relatief eenvoudig spoelen omdat je de moutkorf omhoog kunt zetten op de nokken en dan spoelen. Dat lukt niet als je alleen de zak gebruikt; die pak je samen om 'm op te hijsen en eventueel uit te knijpen. Spoelen lukt niet (goed), als je een grote moutbal in een zak hebt.

Tenzij je "full BIAB" gaat en niet meer spoelt, maar je spoelwater al vanaf het begin toevoegt aan je maischwater – zoals BIAB eigenlijk bedoelt is. Daarmee verlaag je wel je rendement en kun je nog steeds niet de zwaardere bieren brouwen waarop Hopman doelde. Je kunt namelijk wel meer mout in je ketel/zak kwijt, maar je rendement zal afnemen door het niet spoelen.

Citaat van: De Hopman op 13-05-2023  11:16 uMet een rekje zou de dode ruimte van 7 liter afnemen tot grofweg een liter. Betekent dus 6 liter extra ruimte voor het beslag, zeker met kleine batches is dat nogal fors.
De G30 heeft, volgens BrewFather, een deadspace van 3,5 liter. Dus de winst zoals jij die voorrekent, ga je daarmee niet halen. Bij een Brew Monk/EB30/vergelijkbare ketel klopt het zo ongeveer wel.

Citaat van: De Hopman op 13-05-2023  11:16 uNormaal gesproken is die dode ruimte niet zo'n belemmering, maar bij kleine proefbatches (10 liter en kleiner) of heule zware bieren scheelt het toch in de beslagdikte.
Kleiner batches zou kunnen als BIAB – als je met je moutstort rekening houdt met het lagere rendement door niet spoelen. Maar, door de toegenomen beginhoeveelheid water, heeft de zak minder nut. Je zou, in principe, precies hetzelfde kunnen doen met de moutkorf; je gaat dan "BIAB brouwen" met de moutkorf door al je spoelwater direct al met je maischwater te gebruiken. Een 10l batch brouw je dan met 2 à 2,5 kilo mout in circa 8+7=15 liter water. Dan nog is de moutkorf handiger dan een zak en een rekje.
"Heule zware bieren" gaan nog steeds niet zoals je zou willen, tenzij je de hoeveelheid die je in je vergistingsvat wilt hebben naar rato verlaagt omdat je rendement lager wordt. Daarbij: heb je wel eens een BIAB zak voor een heel zwaar bier uit je pan getild en laten uitlekken? Daar moet je, vrij letterlijk èn figuurlijk, niet te licht over denken... Een dubbele maisch – de meer gangbare methode voor 'heule zware' bieren – is eenvoudiger en levert meer bier per batch op.

Met andere woorden: BIAB is niet het gouden idee waardoor je met minder meer bier kunt brouwen of de beperkingen van je automaat gemakkelijk kunt omzeilen. Als dat zo zou zijn, dan deden we het allemaal wel. Er zit een (goed werkend ) idee achter de moutkorf die, toegegeven, zijn beperkingen heeft. BIAB is ook prima, maar heeft net zo goed beperkingen.

Citaat van: iLikePizzas op 16-05-2023  01:10 uBIAB in combinatie met de korf is inderdaad een beetje tegenstrijdig, bij mij in ieder mijn geval; dan moet ik de korf daarna nog steeds schoonmaken (of tenminste spoelen).
Je moet hoe dan ook je ketel schoonmaken. Daartoe vul je je ketel met water en schoonmaakmiddel. Op dat moment even je moutkorf in de ketel hangen en met een sponsje schoonmaken is een klusje van drie keer niks.

Ik zie je probleem niet zo, hoor. Als je brouwt ben je de godganse tijd aan het schoonmaken; dat is een gegeven. Die moutkorf is zo'n beetje het makkelijkst van allemaal om schoon te maken; en al helemaal als je 'm met een brouwzak gebruikt. En ik vind het niet zo'n goed idee om telkens na het brouwen een prima brouwzak weg te gooien. Het is, alles bij elkaar, net alsof je een afsnijweggetje probeert te vinden voor de kortste route...

Broewerke

Ik heb een braumeister en vraag me af wat nu zo veel schoonmaakwerk is waarover men praat. Tijdens koken kieper ik de korf in plastic zak en gaat naar de kippen.
De korf veeg ik schoon met warm water en sponsje. De filterschijven in passende ketel en spoelnik ook af. Droog vegen en aan de lucht laten drogen. Huishoudschoon is prima. Ketel spoel ik ook af en krijgt daarna vaatwastabletje en spoelronde. Gistvat krijgt wat meer aandacht maar ook hier schoon is schoon

CeesM

Schoonmaken hoort bij het brouwen, net als de vaatwas na het koken en eten. Of gebruik je liever magnetron maaltijden met wegwerp servies en bestek? :-\

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.