Hoe weet ik of mijn water brouwbaar is?

Gestart door iLikePizzas, 11-05-2023 02:39 u

Vorige topic - Volgende topic

iLikePizzas

Ik brouw sinds kort in een soort garageruimte met waterkraan die bedoeld is voor wasmachines.

Ik heb er nu al 2 batches gebrouwen en deze hebben toch een onverwacht vreemd smaakje. Dat kan natuurlijk door het brouwproces komen, maar ik vraag me af of dit water wel be-brouw-baar (leuk he) is.

Een paar meter verderop staat namelijk nog een kraantje met een bord "geen drinkwater" en ik vermoed dat mijn brouwwater uit dezelfde leidingen komt.

Dit zette mij aan het denken: geen drinkwater. Kan je er dan wel mee brouwen? Je kookt eventuele micro-organismen dood, maar is het na het maischen niet al te laat daarvoor?

Of is het geen drinkwater omdat het te hard/zacht/mineraalarm is? Dan zou je er toch op zich nog wel ìets acceptabels mee kunnen brouwen?

Of kan het een andere soort vervuiling zijn die voor het rare smaakje zorgt?

Is er een manier om erachter te komen of dit water brouwgeschikt is?

Morgen was ik van plan te brouwen met bar-le-duc, voor de zekerheid. In een ander topic las ik dat deze wel redelijk geschikt is voor brouwen. Is dat ook zo? (Gaat om een blond bier, pilsmout, hop, T58 gist)

Frits1980

Daar waar bordjes hangen dat iets geen drinkwater is wordt meestal een leiding gebruikt met een metaal welke tegenwoordig verboden is in drinkwater. Bijv. Lood. Dus ik zou er ver weg van blijven of filteren met 1 micron en omgekeerde osmose. Maar dat is duur en gaat langzaam.

Bar le Duc zal vast bruikbaar zijn, of het pH goed is en de mineralen genoeg zijn voor een blondje weet ik niet. Maar ik denk dat het wel moet kunnen, is mijn schatting.

Jacques

De plaatselijke situatie ken ik niet. Geen idee hoe de waterleidingen tussen jou en jouw buurman geregeld zijn. Meestal loopt alles via de hoofdmeter van je huisaansluiting. Het bordje "geen drinkwater" zie je vaak als het water uit een eigen bron komt. Het water is dan niet gecontroleerd waardoor het niet voldoet aan de eisen van het Drinkwaterbesluit.

Jacques

Citaat van: iLikePizzas op 11-05-2023  02:39 uMorgen was ik van plan te brouwen met bar-le-duc, voor de zekerheid. In een ander topic las ik dat deze wel redelijk geschikt is voor brouwen. Is dat ook zo? (Gaat om een blond bier, pilsmout, hop, T58 gist)

Dat kan controleer wel de pH van de maisch tijdens het brouwen. Deze hoort tussen de 5,3 en 5,6 te liggen.

CeesM

Citaat van: Frits1980 op 11-05-2023  03:52 uBar le Duc zal vast bruikbaar zijn, of het pH goed is en de mineralen genoeg zijn voor een blondje weet ik niet. Maar ik denk dat het wel moet kunnen, is mijn schatting.
Op de flessen staan meestal welke en hoeveelheid mineralen er in zit. Met brouwsoftware kan je laten berekenen wat je aan brouwzouten of zuur kan toevoegen voor je gewenste biertype.

Fractus

Je kunt eventueel ook je gistvat vullen met drinkwater thuis, en deze meenemen. Je brouw- en spoelwater is tesamen niet heel veel meer dan je uiteindelijke brouwsel in volume. Je kunt natuurlijk gewoon koelen en schoonmaken met het lokale water, dat drink je toch niet op.

iLikePizzas

Citaat van: Fractus op 11-05-2023  10:41 uJe kunt eventueel ook je gistvat vullen met drinkwater thuis, en deze meenemen. Je brouw- en spoelwater is tesamen niet heel veel meer dan je uiteindelijke brouwsel in volume. Je kunt natuurlijk gewoon koelen en schoonmaken met het lokale water, dat drink je toch niet op.

Ik heb inderdaad toch maar gewoon kraanwater van huis meegenomen. Moest wegens verspil toch wat van het mysterieuze water toevoegen. Hoop dat het meevalt qua smaak. Ga het de volgende keer met bar le duc proberen (en wellicht wat brouwzouten als ik naar de samenstelling kijk).

Jan de Graaff

In plaats van Bar-le-Duc mineraalwater zou ik voor osmosewater kiezen. Dat kun je met brouwzouten prima naar een specifiek profiel krijgen en is vele malen goedkoper. (Bar-le-Duc koolzuurvrij, AH, 6x1 liter € 4,49 –– Osmosewater, circa € 2,50/100 liter –– kraanwater, circa € 1,00/1.000 liter)

Door heel Nederland in het groot verkrijgbaar: https://osmosepunten.nl/

Hoe dan ook is drinkwater in Nederland prima en minder millieubelastend dan voorverpakt mineraalwater.
Maar goed, dat laatste argument is niet aan iedereen besteed.

hansHalberstadt

Kun je niet gewoon uitzoeken bij de eigenaar waar dat water vandaan komt? Anders blijft het giswerk.

iLikePizzas

Citaat van: hansHalberstadt op 12-05-2023  09:53 uKun je niet gewoon uitzoeken bij de eigenaar waar dat water vandaan komt? Anders blijft het giswerk.

Denk dat ik dan meer vragen krijg dan antwoorden, ik misbruik de ruimte een beetje voor eigen hobby  >:D

iLikePizzas

Citaat van: Jan de Graaff op 12-05-2023  09:13 uIn plaats van Bar-le-Duc mineraalwater zou ik voor osmosewater kiezen. Dat kun je met brouwzouten prima naar een specifiek profiel krijgen en is vele malen goedkoper.
Daar zat ik ook aan te denken, dan kun je het waterprofiel echt matchen aan het recept

Zjoske

Bordje of sticker "geen drinkwater" wordt gebruikt bij tappunten die niet regelmatig gebruikt worden zoals brandslanghaspels e.d. En dus een gevaar zijn voor legionella vorming

Stekel

Citaat van: Jacques op 11-05-2023  09:38 uDat kan controleer wel de pH van de maisch tijdens het brouwen. Deze hoort tussen de 5,3 en 5,6 te liggen.

Ik heb hier een waterontharder staan en de pH is nihil. Dus eigenlijk niet geschikt om te brouwen als ik het zo lees. Voortaan de ontharder even in de bypass zetten dan?

iLikePizzas

Citaat van: Zjoske op 12-05-2023  20:36 uBordje of sticker "geen drinkwater" wordt gebruikt bij tappunten die niet regelmatig gebruikt worden zoals brandslanghaspels e.d. En dus een gevaar zijn voor legionella vorming
Voorlopig weet ik niet wat er mis is met het water. Maar stel het is in theorie legionella; is dat dan echt een gevaar? Je kookt tenslotte alle bactieren dood. Een snelle blik op Google en dit forum wijzen erop dat dit in feite niet uitmaakt vanwege de kook. Zijn er vormen van infectie die tijdens het maishen al effect kunnen hebben?

pivo

Citaat van: Stekel op 12-05-2023  22:38 uIk heb hier een waterontharder staan en de pH is nihil. Dus eigenlijk niet geschikt om te brouwen als ik het zo lees. Voortaan de ontharder even in de bypass zetten dan?
pH nihil ???  ?

hansHalberstadt

Citaat van: Stekel op 12-05-2023  22:38 uIk heb hier een waterontharder staan en de pH is nihil. Dus eigenlijk niet geschikt om te brouwen als ik het zo lees. Voortaan de ontharder even in de bypass zetten dan?
pH van zuiver water  is 7. Of bedoel je wat anders? Je kunt daar wel mee brouwen, maar dan moet je misschien wat zouten toevoegen zoals calcium Chloride en de pH van je beslag op 5.2 brengen.

Stekel

pH is toch de hardheid van het water? Die staat bij mij op bijna nul, volgens de testvloeistof.

Chinook

De pH is de zuurgraad ofwel hoeveelheid zuurmoleculen (H3O+). De hardheid is de hoeveelheid kalk (calciumzouten) en dat wordt uitgedrukt in graden Duitse hardheid (dH). Je hardheid hoort laag te zijn door een ontharder, maar de pH is dat zeker niet. pH richting de nul zou extreem zuur (en gevaarlijk) water betekenen.

Zjoske

Citaat van: iLikePizzas op 12-05-2023  18:03 uDenk dat ik dan meer vragen krijg dan antwoorden, ik misbruik de ruimte een beetje voor eigen hobby  >:D

Het zou zo maar kunnen dat het "grijs-water" is, hergebruik van opgevangen regenwater, goed genoeg voor doorspoelen toiletten, urinoirs en wasmachines e.d. maar niet voor consumptie.
Mag je m.i. gerust aan de eigenaar vragen.

Stekel

Citaat van: Chinook op 13-05-2023  11:47 uDe pH is de zuurgraad ofwel hoeveelheid zuurmoleculen (H3O+). De hardheid is de hoeveelheid kalk (calciumzouten) en dat wordt uitgedrukt in graden Duitse hardheid (dH). Je hardheid hoort laag te zijn door een ontharder, maar de pH is dat zeker niet. pH richting de nul zou extreem zuur (en gevaarlijk) water betekenen.
Dan gooi ik dit door elkaar. Sorry

Chinook

Citaat van: Stekel op 13-05-2023  13:47 uDan gooi ik dit door elkaar. Sorry
Daar hoef je toch geen sorry voor te zeggen! Als je het niet vraagt, hoor je het niet smile

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.