Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Iwaki pompen  (gelezen 32755 keer)

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
Iwaki pompen
« Gepost op: 14-07-2006 00:21 u »
Op Marktplaats en Speurders staan nog steeds een paar Iwaki pompen te koop, de advertenties zijn wat ouder maar niet verwijderd dus misschien zijn ze nog te koop voor de liefhebber.

Na enkele maanden zoeken vond ik hier ook mijn Iwaki MD15 pomp voor 35 Euro  :hoera:

Vrg,
Pieter

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mr. Koentjuh

• Boven 10 berichten
  • *
    • De Blauwe Bes
Re: Iwaki pompen
« Reactie #1 Gepost op: 14-07-2006 16:52 u »
Bedankt voor de tip!

Ik heb gereageerd op een Iwaki MD-30R magneetpomp. Hij wou 30 euro ervoor hebben. Ik heb 25 geboden en dan laten verzenden (kosten ook voor mij)

Ik kon zou gauw de nieuwprijs van deze pomp niet vinden. Maar het lijkt me een redelijke prijs, of zijn daar andere meningen over?

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 14-07-2006 17:11 u »
Dat is meer dan redelijk. In de positieve zin.

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 14-07-2006 17:37 u »
Bedankt voor de tip!

Ik heb gereageert op een Iwaki MD-30R magneetpomp. Hij wou 30 euro ervoor hebben. Ik heb 25 geboden en dan laten verzenden (kosten ook voor mij)

Ik kon zou gauw de nieuwprijs van deze pomp niet vinden. Maar het lijkt me een redelijke prijs, of zijn daar andere meningen over?

Meer dan redelijk, de kleinste Iwaki MD15 R kost nieuw 174 Euro exc btw.

Vrg,
Pieter

Offline Bierke

• Senior lid
  • Brouw met verstand, brouw lekker en gezond!
« Reactie #4 Gepost op: 18-07-2006 11:46 u »
Eigenlijk een vraagje voor alle iwaki-pomp gebrukers,

Men garandeert bij de iwaki pomp een gebruik tot 80°C. Wie heeft er al een nadeel ondervonden bij het verpompen van kokende wort? :denken: Of plaatsen jullie dan de pomp achter de tegestroomkoeler.
Ter info: Morebeer garandeert zijn March-pompen wel bij kooktemperatuur.

Wie heeft hiermeee ervaring? :dansen:

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 18-07-2006 12:19 u »
Ik ga mijn pomp niet gebruiken voor kokende wort te verpompen, want de wet van de communicerende vaten doet dat voor mij :)

Na het koken gebruik ik mijn wortverzamelpijp hiervoor. Eerst zuig ik aan (met een lange doorzichtige slang) en zodra het stroomt doe ik de kraan op de verzamelpijp dicht, daarna sluit ik de pijp aan op mijn tegenstroomkoeler (die lager staat dan de onderkant van de wortpijp) dan is het een kwestie van kraanje open en het wort stroomt vanzelf richting gistvat.

Vrg,
Pieter

Offline Niels

• Vol lid
  • Land: nl
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #6 Gepost op: 18-07-2006 15:48 u »
@ Bierke

Inmiddels tien bieren gebrouwen en geen probleem, ik heb de pomp geplaatst voor mijn platenkoeler en deze pompt dan wort van 95 graden.
Voordeel van de Iwaki is dat hij erg stil is en alleen zacht zoemt, dit is erg prettig omdat er per brouwsel zeker een anderhalf uur wordt gepompt.

Offline Bierke

• Senior lid
  • Brouw met verstand, brouw lekker en gezond!
« Reactie #7 Gepost op: 18-07-2006 17:40 u »
Ik ga mijn pomp niet gebruiken voor kokende wort te verpompen, want de wet van de communicerende vaten doet dat voor mij :)
@Pieter64
'k Ga het ook proberen zo! We zulen wel sien of het snel genoeg gaat. Mijn tegenstroomkoeler is 15 m lang.

ik heb de pomp geplaatst voor mijn platenkoeler en deze pompt dan wort van 95 graden.
Voordeel van de Iwaki is dat hij erg stil is en alleen zacht zoemt, dit is erg prettig omdat er per brouwsel zeker een anderhalf uur wordt gepompt.
@Niels
Een hele geruststelling dat te vernemen!
Nu kan ik deze week nog met een gerust hart een Iwaki pomp aanschaffen! :dansen:

Bedankt beiden!
Met vriendelijke brouwgroeten, :degroeten:
Bierke

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #8 Gepost op: 19-07-2006 17:40 u »
Dag bruisende brouwers,

Ook ik kocht drie Iwaki m20 pompen via marktplaats voor 30 euro per stuk. Op de site van Iwaki (  http://www.iwaki.nl/kunststofpompen_MD_serie.html ) stonden de details en de pomp kan inderdaad tot 80 graden celsius verpompen. Bij een bepaalde optie maar tot 55. Dat is weinig. Dus ik denk dat mijn warmtewisselaar ook voor de pomp komt en dan ook middels zwaartekracht. Het pompje brengt het gekoelde wort dan naar de gisttank.

Groet, Louis ;)

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #9 Gepost op: 19-07-2006 23:18 u »
Ik gebruik zelf al sinds jaar en dag een Iwaki pomp en nog nooit problemen gehad. Bij mijn installatie wordt het wort na het koken via de pomp door de tegenstroom koeler gepompt. Daar gaat dus 95 graden doorheen.

Nu heb ik ooit eens een e-mail wisseling gehad met iemand van Iwaki. Die vertelde dat de pompen er best tegen kunnen, maar dat ze wel gevoelig zijn voor temperatuurwisselingen. Dus bijv. als je er eerst koud water doorheen pompt en dan ineens het kokende wort. Nu zal dat niet zo vaak voorkomen neem ik aan.

De pomp is super betrouwbaar en inderdaad zeer stil.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #10 Gepost op: 24-07-2006 10:33 u »
Zeg,

Hoe maken jullie de Iwaki's schoon. Het kunststof deel open maken en dan met de hand reinigen? Of gewoon doorspoelen met reinigingsmiddel (sulfiet/citroenzuur) en water?

Louis
(Roode Leeuw, Venlo)

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 06-08-2006 15:48 u »
Wegens hackers opnieuw geplaatst :

Op Marktplaats bied ene Patrick Iwaki pompen aan voor een schappelijk prijsje van € 35,-
====advertentie=====
"nieuwe circulatie-pompen,nog in de doos,zeer krachtige pomp,ca. 1800 ltr/uur,opvoerhoogte 3-4 mtr,is een magneetpomp met gegoten rotor(deze gaan dus meestal als eerste kapot als ze uit 2 stukken bestaan,deze bestaat uit 1 geheel),merk is iwaki,type md-20r-22oenlo1,prijs is vast,als er meerdere worden afgenomen word de prijs aangepast. "
=====einde advertentie=====

volgens eerdere berichten en de hierboven vermelde info, zeer geschikt voor ons als hobbybrouwers.
Ik heb Patrick de volgende vragen gemaild :

1. Hoeveel pompen kun je leveren ?
2. Garantie ?
3. In welke mate moeten wij denken bij een prijsaanpassing als we er meerdere afnemen ?
4. Zijn ze nieuw in de doos, of tweede hands in de doos ?
5. Indien dit laatste : Waarvoor hebben ze in het verleden gediend en in welke mate werden ze gebruikt ?
6. De vloeistoffen die wij er mee verpompen, zijn bedoeld ter consumptie, dus daarvoor moeten ze wel geschikt zijn.

Indien meerdere belanstelling hebben, kunnen we ze dus goedkoper krijgen. Pingo heeft al laten weten intresse te hebben. Nog meer ??

Bazje.....

Offline colsonb

• Boven 10 berichten
  • *
  • bier hier!
« Reactie #12 Gepost op: 06-08-2006 17:15 u »
Ik ben zeker ook geintereseerd, laat maar afkomen die handel!  ;)

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #13 Gepost op: 07-08-2006 21:26 u »
Mocht je de handel gekregen hebben, ben ik wel geinteresseerd in een pompje. De verkoper mailde mij echter dat de pompjes reeds verkocht zijn.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 07-08-2006 22:31 u »
Vandaag de handel opgehaald in Sittard.
Ik had er al eentje beloofd aan Pingo.
Zelf heb ik er natuurlijk ook eentje nodig, dus ik heb er nog eentje te "vergeven"
Herman staat onder aan de lijst, achter colsonb.
Dat betekent dus dat ze op zijn.
De verkoper had een dierenspeciaalzaak en had er vorige maand nog 25, hij was aan het opruimen (ahum)
Waar hij ze ooit vandaan had wist ie niet meer, maar wanneer hij er ergens weer tegen zou komen, zou hij mij informeren.
Dus voor iedereen die nog geïnteresseerd is, er is nog hoop ! :proost2:
Ik zal gegadigden verder op de hoogte houden/in kennis stellen via een persoonlijk berichtje.

Groetjes,
Bazje.....

ps: Ene Martin van der Hoff, Woonplaats: Lage Mierde, Noord-Brabant heeft ook nog een type md 30 rz te koop om op te bieden op marktplaats. (zoek op iwaki)

Offline hansve

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 12-03-2007 21:38 u »
Hallo Brouwers,

Ik ben bezig met maken van een (wurms)bierbrouwinstallatie. Ik brouw kleine hoeveelheden (max 20 ltr) per keer. De pomp die ik wil gebruiken is een Iwaki MD-70, met de volgende specificaties:
-MD-70RM;
-97 ltr per minuut maximaal;
-opvoerhoogte max 9.7 meter.

Ik ben echter bang dat de capaciteit van de pomp te groot is,  zeker voor zulke kleine brouw hoeveelheden. Is deze pomp op de uitgangte "knijpen" zodat het debiet wat lager wordt? Of zijn er andere mogelijkheden om het debiet te verlagen? Of is de capaciteit toch goed?

Bijvoorbaat dank voor jullie reactie(s).

Groeten,

Hans

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 12-03-2007 23:03 u »
Gewoon een kraanje achter de uitloop monteren, kan je de stroomsnelheid regelen naar wens.

Vrg,
Pieter

Offline Ludo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 13-03-2007 11:12 u »
Indien je een By Pass om de pomp zet met een kraan kun je zonder schade aan de pomp het debiet zeer nauwkeurig regelen.
Een By Passis is een leiding die van de perszijde van de pomp terug gaat naar de aanzuigzijde van de pomp, in deze leiding kun je een kraantje plaatsen.

Offline Batavier

• Senior lid
  • Goede wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #18 Gepost op: 14-03-2007 19:50 u »
Iedere centrifugaalpomp mag je aan de perszijde onbeperkt knijpen en zelfs geheel dicht zetten zonder kans op beschadiging. Alleen bestaat de kans de tempertuur oploopt boven de toelaatbare pomptemperatuur.

Offline Ludo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 16-03-2007 11:55 u »
In de documentatie van mijn Totton pomp staat "Do not operate pump against closed valve for longer than 30 seconds".
Daarom heb ik een By-pass geplaatst.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #20 Gepost op: 16-03-2007 13:37 u »
'k Heb bij de Mikrobrouwerij een grote pomp, ook centrifugaal. Die staat soms wel uren loos te pompen, als ik bijvoorbeeld bier filter en het filter zit dicht. Dan probeert die pomp maar nieuw wort door het filter te drukken terwijl eigenlijk de stroming gestokt is. Dit heeft de pomp tot dusver overleefd. Het is een behoorlijk krachtige pomp in verhouding tot de Iwaki's, en is overigens van Italiaanse makelij (en werkt ṭch :) ).

Offline hansve

• *
« Reactie #21 Gepost op: 26-03-2007 18:59 u »
Beste brouwers,

Ik heb pas een Iwaki MD-70RM pomp gekocht, via internet. Tijdens het transport is waarschijnlijk het buisje aan de perszijde (kunststof deel) afgebroken. De verkoper weet natuurlijk van niks, en laat me mooi stikken. :echtboos:  :bokser:

Weet iemand van jullie een oplossing om de pomp toch nog bruikbaar te maken? zou het kunststof te lijmen zijn? Heeft iemand ook aleens een iwaki pompkop gerepareerd? Heeft er misschien iemand (heel erg toevallig) een dergelijke pompkop liggen?

Ik zal ook met Iwaki contact opnemen of ze een nieuwe pompkop kunnen leveren, maar ik ben bang dat deze erg prijzig zijn.

Graag bericht,bij voorbaat dank voor de reactie(s).

Groeten Hans

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #22 Gepost op: 26-03-2007 19:02 u »
Hans, kun je ff een foto van de geleden schade posten? Wellicht dat we dan kunnen inschatten wat er aan te doen is....

Offline hansve

• *
« Reactie #23 Gepost op: 26-03-2007 19:17 u »
Ik hoop dat het lukt om deze foto te posten:

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #24 Gepost op: 26-03-2007 19:34 u »
Hans,

Ik heb denk ik zeer slecht nieuws voor je.
Het afbreken van de perszijde komt meer voor.
Je zal een nieuwe pompkop moeten kopen.
Ook ik heb hetzelfde gehad dit was echter mijn eigen stome schuld omdat ik te veel spanning op de vaste leiding had staan.
Schrik niet een nieuwe pompkop koste mij rond de 50 euro die ik moest bestellen bij IWAKI zelf.
Sorry dat ik geen goed nieuw kan brengen

:degroeten: Jan

Tags: pomp