Oplossen van bottelsuiker in water voor injectiespuit

Gestart door Stekel, 10-05-2023 11:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Stekel

Hoi, ik wil zaterdag 20 liter quadrupelgaan bottelen en het recept zegt dat er 6 g suiker per liter in moet, opgelost in 100 ml water. Dat zou dus 120 gram suiker vermengd met 2 liter water. Dat resulteert dan in ongeveer 30 ml per flesje. Moet ik echt die 100 ml aanhouden of is het genoeg als de suiker maar oplost in het water?

Hopfenfox

De totale suiker voor je recept moet in die 100 ml, niet elke 6 gram. Dan leng je je bier wel heel erg aan! Net aan opgelost is prima. Werk je met een injectiespuit, zoek dan ff op dit forum naar de Excel rekensheet waarin je alles kan invoeren. Die rekent dan de ml water en de g suiker voor je hele batch uit.

Erny

Hoi Stekel,
Ik denk dat ze bedoelen dat jij 120 gram suiker oplost in 100 ml water.
Vervolgens voeg je dit mengsel toe aan jouw brouwsel en zorg ervoor dat het zich goed vermengt. Op deze manier heb je 120 gram suiker toegevoegd aan 20 liter bier. Nu kun je dit bottelen in flesjes. Per flesjes heb je dan 6 gram suiker.
Er zijn andere methoden om te komen tot ongeveer hetzelfde resultaat. Er zijn bijvoorbeeld suikerklontjes te koop van 2 gram bij brouwwinkels die je in een flesje kunt doen. Ook zijn zoals hierbiven beschreven injectiespuitjes in de omloop waarmee exact 2 gram suiker in een wateroplossing per flesje kunnen "spuiten". Andere optie is om een maatschepje voor 2 gram te gebruiken en de suiker rechtstreeks in het fles deponeren.
Je moet hier geen hogere wetenschap van gaan maken. Het gaat om een benadering van ongeveer 6 gram suiker per 1 liter bier.

Suc6

Stekel

Jan de Graaff

Mede-forumlid @DJF3 heeft een excel spreadsheet gemaakt waarmee je hele makkelijk alles kunt uitrekenen.
De discussie vind je hier: link
De excel vind je op zijn blog hier: link

hansHalberstadt

Voor verdunning van bottelsuiker is het van belang of je die in je flesje toevoegt of in een bottelemmer. In een bottelemmer heb je een probleem als het te stroperig is want dan mengt het slecht en kun je last krijgen van onregelmatige verdeling van suiker over je flesjes. Daarom is de vuistregel daar om elke gram suiker op te lossen in 2 ml water.
Per flesje doseren speelt dat geen rol en mag het dikker zijn bv elke gram suiker op te lossen in 1 ml water. 

CeesM

Ik doe in elk flesje een maatschepje suiker met gebruik van een trechtertje. Werkt super en sneller dan suiker oplossen en het bier wordt niet verdund. ;)

Spyro

Citaat van: CeesM op 11-05-2023  00:25 uIk doe in elk flesje een maatschepje suiker met gebruik van een trechtertje. Werkt super en sneller dan suiker oplossen en het bier wordt niet verdund. ;)
Dan moet je maatschepje toch regelbaar zijn qua gewicht suiker, niet ieder bier heeft hetzelfde koolzuurgehalte nodig. Ik hou het op suikersiroop met een doseerspuit of onder tegendrukvullen vanuit keg. Ieder zijn methode natuurlijk, dat is het leuke aan onze hobby, vele wegen.....  :brouwen:

hansHalberstadt

Het nadeel van niet opgeloste suiker is dat dat kernen zijn waarop oververzadigde koolzuur snel kan vrijkomen. Dus als er oververzadiging is met koolzuur, bv als je onder lichte overdruk hebt vergist, coldcrash hebt gedaan of als je vrij kort na het einde van de gisting gaat bottelen loop je kans dat het bier je flesjes uitschuimt voordat je kans hebt om het dopje erop te slaan. En dan zitten er dus suikerkristallen tussen dopje en fles ingeklemd met kans op lekken.
Dus het kan wel maar stelt zwaardere eisen aan je bier bij bottelen qua koolzuur.
Door de suiker op te lossen voorkomt je zulke kernen en heb je dus meer marge tegen schuimvorming.

CeesM

Citaat van: Spyro op 11-05-2023  00:48 uDan moet je maatschepje toch regelbaar zijn qua gewicht suiker, niet ieder bier heeft hetzelfde koolzuurgehalte nodig. Ik hou het op suikersiroop met een doseerspuit of onder tegendrukvullen vanuit keg. Ieder zijn methode natuurlijk, dat is het leuke aan onze hobby, vele wegen.....  :brouwen:
Ik heb een setje maatschepjes waarmee ik bij benadering de gewenste hoeveelheid suiker per biersoort in de fles kan doen.

Citaat van: hansHalberstadt op 11-05-2023  04:41 uHet nadeel van niet opgeloste suiker is dat dat kernen zijn waarop oververzadigde koolzuur snel kan vrijkomen. Dus als er oververzadiging is met koolzuur, bv als je onder lichte overdruk hebt vergist, coldcrash hebt gedaan of als je vrij kort na het einde van de gisting gaat bottelen loop je kans dat het bier je flesjes uitschuimt voordat je kans hebt om het dopje erop te slaan. En dan zitten er dus suikerkristallen tussen dopje en fles ingeklemd met kans op lekken.
Dus het kan wel maar stelt zwaardere eisen aan je bier bij bottelen qua koolzuur.
Door de suiker op te lossen voorkomt je zulke kernen en heb je dus meer marge tegen schuimvorming.
Nooit last gehad van extreme schuimvorming bij het bottelen. Geen vergisting met overdruk en geen coldcrash, bottel bij vergisting of omgevingstemperatuur. Ook nooit een slecht gesloten fles gehad.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 11-05-2023  09:49 uNooit last gehad van extreme schuimvorming bij het bottelen. Geen vergisting met overdruk en geen coldcrash, bottel bij vergisting of omgevingstemperatuur. Ook nooit een slecht gesloten fles gehad.
Dat komt dan goed overeen met wat ik aangaf. Maar eer zijn natuurlijk mensen die wel coldcrashen, gisten met overdruk of verlaagde temperatuur. Dus meer voor die mensen bedoeld.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.