Mandfles

Gestart door Nautje, 09-05-2023 20:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Nautje

Is dit een goede keuze voor batches van 10-15 liter? Of zijn deze accessoires nutteloos voor bierbrouwers? De handpomp leek mij namelijk wel handig.

Het is de bedoeling om in deze fles te lageren en/of te vergisten.

https://www.natuurlijkerleven.eu/Gistingsfles-25-liter-met-diverse-accessoires

Jan de Graaff

Nutteloos zijn ze niet, maar ook niet gebruiksvriendelijk.
Ik heb zelf – in den beginne – een 5 liter mandfles gebruikt en dat was een regelrechte ramp om schoon te maken. Ik kan mij voorstellen dat een 25 liter mandfles nog erger is. Vergistend bier produceert best wel wat schuim; afhankelijk van de gistsoort meer of minder. Dat is lastig goed weg te krijgen door de kleine opening. Ik herinner mij het eindeloze geklooi met zo'n buigbare mandflesborstel; ik krijg er nog nachtmerries van. Daarnaast is glas breekbaar en zwaar, erg zwaar – gevuld helemaal. Je zou de eerste niet zijn die tot z'n enkels in het bier staat omdat hij z'n mandfles niet meer kon houden en liet stuiteren. Overhevelen is een drama, je hebt er geen kraantjes in en je kunt die er ook niet in maken. Dit glas is helder – teveel licht is slecht voor je bier, dus of donker wegzetten of afdekken. Een monster nemen om SG te meten is een hels karwei; je bent een hoop tijd kwijt aan alles sanitair schoon te maken voordat je je monster hebt. Een iSpindel of dergelijk meetinstrument past er niet in (of je moet een iSpindel mini hebben die recentelijk te koop werd aangeboden). En ga zo maar door.

Na glas en kunststof vergistingsvaten, heb ik nu een RVS vergistingsvat. Het is een wat grotere uitgave maar zoveel fijner, duurzamer en makkelijker in onderhoud/schoonmaken. Ik wil niks anders meer. Als je budget het toelaat, zou ik je willen aanraden om voor een RVS vat te kiezen. Voorbeelden vind je hier, maar eigenlijk overal wel. 27/30L (5 Gallon) vaten zijn prima voor 10–15 liter batches. Dat heb ik ook.

Broewerke

Glazen mandflessen zijn fijn als je 10 of 15 liter na de hoofdgisting overhevelt en nagenoeg geheel vult.
Als gistvat een werk om ze schoon te krijgen. Sporadisch doe ik dat overhevelen als ik mijn rvsvat nodig heb voor dat mijn bier geheel uitgegist is. Fles vol en wat overblijft bottelen. Voor bierbrouwen zijn er betere mogelijkheden van rvs.

Jan de Graaff

Citaat van: Broewerke op 09-05-2023  20:43 uVoor bierbrouwen zijn er betere mogelijkheden van rvs.
Die snap ik niet helemaal? Ik lees hem als een tikfout en dat je eigenlijk bedoelde:
Voor bierbrouwen zijn er betere mogelijkheden dan rvs.

En dan snap ik 'm helemaal niet meer..?!?

oneman

Je ziet het gebruik van deze mandflessen vooral nog op het Belgische forum. Daar wordt nog veel overgeheveld na de hoofdgisting: de hoofdgisting in een kunststof vat en zodra het waterslot rustig is, van de gist afhevelen naar een mandfles (die zij heel sjiek 'dame-jeanne' noemen) eventueel met een beetje suiker om de kopruimte gauw weer met CO2 te vullen. Dan kan het nagisten gebeuren zonder dat de stervende gist op de bodem je bier negatief kan beïnvloeden.

Het werkt best en ik vermoed dat het dan ook minder vuil wordt omdat het bier niet meer schuimt. Maar nodig is het niet blijkt uit ervaringen hier, zeker niet met een RVS vat waarbij het contactoppervlak tussen bier en bezinksel klein is.

Het enige echte nut dat ik kan bedenken is voor het maandenlang laten nagisten / narijpen van zure bieren met brett of van spontane gisting. Zeker als je hoofdgisting met een conventionele gist hebt uitgevoerd. Dan heb je geen kans op brett besmetting van je hoofdgistingsvat en is er geen kans op teveel zuurstof, zoals je wel krijgt met een kunstofvat. Het lijkt mij ook geen goed idee om je mooie RVS vat maanden lang bezet te houden daarvoor.

Overigens, die handpomp/-hevel dinges is niet echt handig. Werkt niet echt lekker en is een ramp om schoon te krijgen. Dan koop je beter deze.

oneman

Broewerke

Citaat van: Jan de Graaff op 09-05-2023  20:48 uDie snap ik niet helemaal? Ik lees hem als een tikfout en dat je eigenlijk bedoelde:
Voor bierbrouwen zijn er betere mogelijkheden dan rvs.

En dan snap ik 'm helemaal niet meer..?!?

Ik bedoel gewoon dat rvs gistvaten beter geschikt zijn voor bierbrouwen dan glazen flessen als gistingsfles voor bier

Nautje

Allen bedankt voor de duidelijke, heldere uitleg. Ik ga kijken voor een rvs vat  :beersmiley:👍

Nautje

Ik twijfel trouwens of de rvs vaten in mijn koeling/gistkast passen.
Is het tonnetjes van het harde kunststof dan een goed alternatief?
Of beter rvs?

oneman

Citaat van: Nautje op 09-05-2023  22:36 uIk twijfel trouwens of de rvs vaten in mijn koeling/gistkast passen.
Of beter rvs?
Die RVS vaten zijn pas sinds relatief korte tijd betaalbaar; het merendeel van de leden van dit forum heeft lange tijd met kunststof vaten lekker bier gemaakt. Gaat gewoon lukken en is nog goedkoper ook. RVS is gewoon praktisch, maar niet noodzakelijk.

CeesM

Citaat van: Nautje op 09-05-2023  22:36 uIk twijfel trouwens of de rvs vaten in mijn koeling/gistkast passen.
Of beter rvs?
Als de glazen fles van af het enten tot aan het bottelen in het donker staat, is het goed te gebruiken voor het gisten en klaren.

Theo Mol

In het begin gebruikte ik een kunststof gistvat (van glashelder PET) dat door de grote opening redelijk makkelijk te reinigen is. Het is goedkoper dan rvs en dat vond ik prettig aan het begin van een nieuwe hobby.
Bovendien past een sweater er mooi overheen, ontdekte ik in een balorige bui, en dat werkt tegen de lichtinvloeden.
Rvs is dan weer makkelijker schoon te maken en het gaat heel lang mee. Aan te raden als de hobby een blijvertje is.

Jan de Graaff

Citaat van: Theo Mol op 10-05-2023  09:01 uRvs is dan weer makkelijker schoon te maken en het gaat heel lang mee. Aan te raden als de hobby een blijvertje is.
Dat, inderdaad. PET of ander kunststof kan relatief eenvoudig krassen krijgen waardoor ze moeilijker schoon te maken zijn en, op termijn, kan dat leiden tot een verhoogd risico op infecties. RVS is duurzamer en sterker, kan prima tegen hitte en kou en allerlei chemicaliën, is gemakkelijk schoon te maken en te houden, etc, etc.

Zoals Theo zegt: Als de hobby een blijvertje is, dan is RVS absoluut aan te raden.
Maar glas of kunststof kan ook, zoals Oneman, terecht, aangeeft. Het heeft alleen andere voor- en nadelen. Het is een afweging die je zelf zult moeten maken. Wij kennen jouw plannen of de grootte van je portemonnee niet...

Ik heb een klein overzichtje gemaakt van wat ik denk dat de verschillen en voor-/nadelen zijn tussen de verschillende opties.

PET   Kunststof   
Emmer/
Ton
Glazen   
(mand)fles   
RVS   
Prijs++++/---
Breekbaarheid++--++
Krasbestendigheid  ----+++
Lichtdicht--+--++Donker PET of glas: +/-
Luchtdicht+/-+/-++++Bij landurig laten staan (lageren). Pas op met licht bij glas
Hitte----+/-++Glas kan niet tegen snelle temp.wijzigingen
Chemicaliën++++++
Schoonmaken--++-++Voor PET Carboys. PET met grote opening: +
Verscheidenheid Maten  +/-+++-
Gewicht++++--+In verhouding tot inhoud
Aanpasbaarheid++++--+Voorbeeld: kraantje of thermowell toevoegen
Verplaatsbaarheid+++--++Mandfles tot circa 10l: +, 15l: +/-,  >15l: --

PDGRRR

Of beter rvs?

Ik gebruik verschillende formaten Curtec-voertonnen en dat werkt prima. Met het oog op hygiëne en duurzaamheid zou ik an sich ook wel (conische) RVS-vaten willen, mogelijk komt er ooit nog wel 1 RVS-vat waar de maximale brouwcapaciteit van mijn ketels in past. Maar omdat ik regelmatig brouwsels opsplits in delen (zo heb ik nu 2 batches van 6 liter elk in mijn gistkast staan) houd ik het voorlopig bij die voertonnetjes.

Jacques

Citaat van: oneman op 09-05-2023  21:37 uHet werkt best en ik vermoed dat het dan ook minder vuil wordt omdat het bier niet meer schuimt. Maar nodig is het niet blijkt uit ervaringen hier, zeker niet met een RVS vat waarbij het contactoppervlak tussen bier en bezinksel klein is.

Het grote voordeel van overhevelen is dat je de inactieve gist echt kwijt raakt. Deze kan geen autolyseproducten meer geven. Daar staat een groot nadeel tegenover: oxidatie van je bier door het contact met zuurstof.

Ik denk dat je bedoelt een RVS vat met een conus want anders is het contactoppervlak net zo groot als bij een plastic gistvat.
Maar het is een misverstand dat er geen contact is tussen het bier en de gist in de conus. Er zit namelijk ruimte tussen de gistcellen. Zie de gistcellen als knikker in een bak. Ondanks dat een bak helemaal vol zit met knikkers kun je toch nog water in de bak gieten. De hoeveelheid water is wel minder dan wanneer er geen knikkers in de bak zitten. Als de knikkers voorzien zijn van kleurstof die langzaam oplost in water gaat het water in de bak kleuren.

Autolyse verloopt veel sneller dan wel eens aangenomen wordt. Ook voordat je een smaakafwijking waarneemt is dat het geval. Nadelige gevolgen zijn een verminderde body en schuimhoudbaarheid.
Autolyse kun je monitoren door de pH van je brouwsel in de gaten te houden. Al vrij snel na het heftigste vergisting gaat die stijgen, een teken dat sprake is van autolyse.
Een aantal weken geleden was ik bij een presentatie van Jasper Akersloot van het Amerikaanse bedrijf Jasper Yeast die dit nog eens bevestigde.
PXL_20230323_112845183.jpg

Het mooie van een CCT met een conus is dat er meestal onder de conus een kraan zit waarmee je de gist kunt aflaten. Door dat te doen ben je de gist ook kwijt. Overigens moet je daarvoor de tijd nemen. Tap verspreid over meerder dagen de gist af. Zet de kraan kort open en sluit deze weer snel. Geeft de gist in het vat de tijd om naar de punt te komen. Zet de kraan weer even open. Als je merkt dat er bier meekomt stop je met aftappen en ga je de volgende dag verder. Mijn ervaring is dat door op deze manier te werken de hoeveelheid zuurstof dat in je vat gezogen wordt door het aftappen gering is. Er wordt immers tussendoor koolzuur aangemaakt.

Nautje

Iedereen herdenkt voor de geweldige reacties 👍
Het is een kunststof gistvat van 31 liter geworden waarin ik mijn pils ga lageren.

Helaas zit hier maar een liter of 13-15 in dus met "zoveel" ruimte moet ik nu maar eens nadenken over iets anders ipv pannen van pannen van 20 liter ;D  :lol:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.