Be-256 gist.

Gestart door braaf, 05-05-2023 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

braaf

Beste brouw collega's.
Ik ben een quadrupel aan het vergisten met de ferments BE-256.
Dit staat nu 2 dagen en ik zie niet echt veel beweging in het waterslot, maar het stink enorm naar riool/zwavel..
Iemand dezelfde ervaring met deze gist..??

Theo Mol

Dat is een teken dat er wel iets gebeurt. BE-256 wil meestal vlot aan de gang gaan.

Misschien is de afsluiting van je gistvat niet 100% dicht. Probeer eens of er met de warmte van je hand op het gistvat wel bellen in het waterslot komen.
En je kunt altijd een SG-meting doen om te weten of er vergisting is (geweest).
Succes!

Kapau

Een keer Be-256 gebruikt, inderdaad intense zwavelgeur en smaak.

Jacques

Citaat van: braaf op 05-05-2023  20:22 uBeste brouw collega's.
Ik ben een quadrupel aan het vergisten met de ferments BE-256.
Dit staat nu 2 dagen en ik zie niet echt veel beweging in het waterslot, maar het stink enorm naar riool/zwavel..
Iemand dezelfde ervaring met deze gist..??

Een rioolgeur bij deze gist is een bekend verschijnsel op het einde van de vergisting...

Zo te merken sluit je gistvat niet goed af. Aan het begin van de vergisting is dat geen probleem, maar zodra de hele heftige vergisting voorbij is kan het leiden tot een vervelende smaakafwijking.

Jaap W

Ik gebruik ook vaak de BE 256 gist. Die gaat meestal in het begin als een gek, dus je zou wel iets moeten zien in het waterslot. Wat al is genoemd is dat je gistvat misschien niet helemaal goed afsluit. :weetniet:  Ik heb zelf nog nooit een riool of zwavel geur geroken bij deze gist. Wel een bananen geur.  :beersmiley:  :brouwen:  :proost:

Arthur B

Of je vergisting is al klaar?

Edit - even gekeken, mijn laatste brouwsel met deze gist was een Bock (OG 1.070). Die was na een dag of 4 wel zo'n beetje klaar.

braaf

Ik heb net het sg gemeten en hij is al netjes gedaald van 1084 naar 1020..wat nou de oorzaak is van het stil staan van het waterslot weet ik nog steeds niet,als ik op de deksel duw dan wip hij gewoon omhoog dus goed dicht zit hij blijkbaar wel...

Jacques

Citaat van: braaf op 07-05-2023  09:18 uIk heb net het sg gemeten en hij is al netjes gedaald van 1084 naar 1020..wat nou de oorzaak is van het stil staan van het waterslot weet ik nog steeds niet,als ik op de deksel duw dan wip hij gewoon omhoog dus goed dicht zit hij blijkbaar wel...

Dat zie je vaker bij vaten die een hele kleine lek hebben. Van 1094 naar 1020 betekent dat er heel veel koolzuur is gevormd, dat langs een andere weg je gistvat uitgekomen dan via je waterslot...

hansHalberstadt

Citaat van: braaf op 07-05-2023  09:18 uals ik op de deksel duw dan wip hij gewoon omhoog dus goed dicht zit hij blijkbaar wel...
Doe datzelfde eens maar dan zo langzaam dat je waterslot bv 1 cm meer scheef gaat staan. En houdt dat een minuutje of meer vol.
En daarna loslaten. Gaat hij daarna de andere kant op staan dan is er een lek.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-05-2023  16:23 uDoe datzelfde eens maar dan zo langzaam dat je waterslot bv 1 cm meer scheef gaat staan. En houdt dat een minuutje of meer vol.
En daarna loslaten. Gaat hij daarna de andere kant op staan dan is er een lek.

Het vat is sowieso lek. Als een quadrupel in 2 dagen vergist is, is er veel koolzuurgas vrijgekomen. Het kan niet anders dan dat het vat ergens lekt als het waterslot niet gewerkt heeft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.