Nerro's ReReBoot Tripel

Gestart door Nerro, 04-05-2023 23:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Nerro

Sinds een jaar of vijf heb ik weer eens wat gebrouwen:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptReReboot Tripel (T2)
Brouwdatum01-05-2023
BierstijlTripel
Volume18,4 l
Begin SG1,069 SG
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement69,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
16,80 lWater uit Maastricht
10,11 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgPilsmoutBrewferm3 EBC83,3 %
0,50 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC8,3 %
0,25 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC4,2 %
0,25 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
ferulinezuur42,0 °C1 min.15 min.2,9 l/kg
amylase63,0 °C20 min.75 min.2,9 l/kg
uitmaischen78,0 °C20 min.5 min.2,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35,0 gPerlepellets5,4%75 min.25,6 IBU
35,0 gSaazpellets3,1%10 min.5,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
8,00 gKorianderzaadspecerijkoken
20,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale Abbaye (BE-256)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting25,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting25,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,012 SG
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering19,0 °C

Rendement was een beetje brak, ik bedacht me later pas dat klam schroten beter was, en ik had de indruk dat er vrij veel kleine korrels tussen de mout zaten (slecht jaar?...) waardoor een iets hogere fractie misschien ongebroken door de schrootmolen is gekomen. Uit ergernis heb ik meteen maar een walsenmolen aangeschaft.

Ben wel benieuwd wat jullie er van denken.

Goldin

Volgens mij qua receptuur een prima basis voor een tripel.

De 42 graden rust lijkt mij achterhaalt bij een tripel, maar zal ook niet veel schade toebrengen.

Omdat je voornamelijk Beta amylase temperatuur hebt aangehouden (63 graden) verwacht ik dat je een relatief droog biertje krijgt met niet al te veel body. (Beta amylase zorgt er voor dat je voornamelijk "eenvoudig vergistbare" suikers krijgt)

Voor wat meer balans had je rond 68 kunnen zitten, daarbij zijn Beta en Alfa amylase actief. Of na de 63 graden stap nog een rust van pak en beet 20 minuten op 72 graden.

Het kan zijn dat 1 zakje gist het zwaar gaat krijgen met mogelijk verstokte vergisting als gevolg. Dit zal de tijd moeten leren.

Zolang de gist zijn werk doet zal dit een prima biertje opleveren.

Nerro

Hartelijk dank voor je feedback Goldin, ik zal volgende keer wat hoger in de temperatuur inzetten als het bier nu wat dun uitvalt. Hopelijk geven de havervlokken voor deze keer nog wat body mee.

De 40C stap is bedoeld om wat complexiteit toe te voegen, in welke zin is een dergelijke rust dan achterhaald? Werkt het niet?

Je raakte met je observatie over een mogelijke gestokte vergisting wel een gevoelige zenuw, dus ik ben eens gaan meten hoever de vergisting inmiddels is. De refractometer gaf een waarde van ~1,032 aan, wat na correctie lijkt te corresponderen met een werkelijke waarde van 1,009. In dat geval zit ik rond de verwachtte eindwaarde, een hele opluchting.

Bedoeling is nu om komende week vrijdag te gaan bottelen. Ik was van plan 10 g/L suiker te gebruiken voor een vrij stevig gecarboneerd bier.

Jacques

Citaat van: Nerro op 05-05-2023  21:37 uDe 40C stap is bedoeld om wat complexiteit toe te voegen, in welke zin is een dergelijke rust dan achterhaald? Werkt het niet?

Een 40°C stap doe je als een kruidnageltje in bier wilt hebben. Dat werkt overigens alleen bij een zogenaamde POF-gist (= een gist die het kruidnageltje aanmaakt uit ferulinezuur).    
Safale Abbaye (BE-256) is een POF positieve gist. Als het kruidnageltje de complexiteit is die je zoekt dan heeft het zin om bij 40 - 43°C een korte maischpauze van zo'n 5 tot 10 minuten te hanteren bij deze gist.

Goldin

Citaat van: Nerro op 05-05-2023  21:37 uDe 40C stap is bedoeld om wat complexiteit toe te voegen, in welke zin is een dergelijke rust dan achterhaald? Werkt het niet?

Jacques heeft gelijk, ik was even in de war met een eiwitrust van rond de 50 graden.

Mooi dat de vergisting goed lijkt te zijn verlopen!

Laat maar weten wat het resultaat is. :beersmiley:

Chinook

Citaat van: Jacques op 05-05-2023  23:05 uEen 40°C stap doe je als een kruidnageltje in bier wilt hebben. Dat werkt overigens alleen bij een zogenaamde POF-gist (= een gist die het kruidnageltje aanmaakt uit ferulinezuur).    
Safale Abbaye (BE-256) is een POF positieve gist. Als het kruidnageltje de complexiteit is die je zoekt dan heeft het zin om bij 40 - 43°C een korte maischpauze van zo'n 5 tot 10 minuten te hanteren bij deze gist.

Huh, Fermentis zegt zelf dat BE-256 POF- is. Daarom heb ik hem zelf ook nog nooit geprobeerd, want ik hou juist van (Belgische) fenolen. Maar jij neemt dus wel fenolen waar bij deze gist?

Jacques

Citaat van: Chinook op 08-05-2023  23:39 uHuh, Fermentis zegt zelf dat BE-256 POF- is. Daarom heb ik hem zelf ook nog nooit geprobeerd, want ik hou juist van (Belgische) fenolen. Maar jij neemt dus wel fenolen waar bij deze gist?

Ik zie het op hun website. Ik heb altijd de associatie met 4VG, dat kan komen door het banaanachtige van deze gist. Veel gisten met een sterke banaansmaak zijn POF gisten.

Chinook

Citaat van: Jacques op 09-05-2023  00:06 uIk zie het op hun website. Ik heb altijd de associatie met 4VG, dat kan komen door het banaanachtige van deze gist. Veel gisten met een sterke banaansmaak zijn POF gisten.

Dat kan ik heel goed begrijpen. Helaas vind ik dat juist altijd de minste kant van POF+ gisten

Nerro

Vandaag gebotteld, gemeten SG bleek 1,010, wat neerkomt op een vergistingsgraad van 86%.
10 g/L suiker voor 3,8 volumes CO2.

Inderdaad POF-, aan het jongbier was dan ook geen spoortje kruidnagel te bespeuren.

Nerro

Gisteren de eerste geprobeerd. Het bier was redelijk gecarboneerd (hoewel ik meer prik verwacht had, langer wachten nog) en smaakte op zich prima.

Al met al is het bier naar mijn smaak wat te clean geworden, de gist heeft eigenlijk nauwelijks karakter gegeven, en ook van de verschillende mouten had ik meer verwacht. Ik bemerk nu vooral dat de schuimkraag matig stabiel is, en dat de tarwe de typische frisheid en troebeling heeft gegeven. De hop vind ik wel aardig zo, lekker klassiek. Het was ook de bedoeling dat de BE256 samen met de mouten zou shinen en niet het hopkarakter.

Al met al zeker geen vies bier, ik zal ze met plezier opdrinken, maar spannend vind ik het ook niet.

Volgende keer waarschijnlijk...
  • andere pilsmout (ik was niet kapot van de mout die ik deze keer had, veel kleine korrels en ze gaf weinig smaak mee)
  • minder tarwe, en geen havervlokken (voegt weinig merkbaars toe)
  • een beetje rogge voor de smaak
  • een POF+ gist (1214?)
  • een hogere maischtemperatuur voor iets meer stevigheid (70C?)

IMG_20230603_142647509.jpg

Jacques

Citaat van: Nerro op 04-06-2023  20:36 ugeen havervlokken (voegt weinig merkbaars toe)

Haver geeft vooral volmondigheid en zorgt voor een lichte troebelheid (hazy, zoals we dat tegenwoordig noemen).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.