Laat het verloop van je vergisting zien

Gestart door Jacques, 03-05-2023 16:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Zjoske

Een pils recept met voor de eerste keer Novalager hybride gist, hij gaat lekker, 25 puntjes in 3 dagen tijd op 15,7 °C. Ben zeer benieuwd hoe hij smaken zal over een paar weken.

Schermafbeelding 2023-07-26 193439.png

Jacques

Citaat van: Zjoske op 26-07-2023  19:39 uEen pils recept met voor de eerste keer Novalager hybride gist, hij gaat lekker, 25 puntjes in 3 dagen tijd op 15,7 °C. Ben zeer benieuwd hoe hij smaken zal over een paar weken.

Het lijkt erop dat de verlaging van de vergistingstemperatuur van 22 naar 16°C weinig invloed heeft de vergistingssnelheid. En mooi dat deze gist snel zijn werk doet. Hoeveel gist had je geënt?

Zjoske

Citaat van: Jacques op 26-07-2023  21:24 uHet lijkt erop dat de verlaging van de vergistingstemperatuur van 22 naar 16°C weinig invloed heeft de vergistingssnelheid. En mooi dat deze gist snel zijn werk doet. Hoeveel gist had je geënt?

De start op 22 °C kwam omdat ik niet verder terug gekoeld kwam met de tegenstroomkoeler, 6 °C verder terug gekoeld in de gistkast, duurde maar een paar uurtjes.
Ik heb 15,5 g geënt op 25 liter wort.

Jacques

Citaat van: Zjoske op 26-07-2023  21:35 uDe start op 22 °C kwam omdat ik niet verder terug gekoeld kwam met de tegenstroomkoeler, 6 °C verder terug gekoeld in de gistkast, duurde maar een paar uurtjes.
De Novalager zou tot 20°C gebruikt kunnen worden.

Citaat van: Zjoske op 26-07-2023  21:35 uIk heb 15,5 g geënt op 25 liter wort.
Oké, dat verklaart voor een groot deel de snelle vergisting.

Zjoske

Citaat van: Jacques op 26-07-2023  21:46 uDe Novalager zou tot 20°C gebruikt kunnen worden.

Oké, dat verklaart voor een groot deel de snelle vergisting.

Die 2 uurtjes boven de 20°C zal denk ik het verschil niet maken, heb er alle vertrouwen in

Jacques

Citaat van: Zjoske op 27-07-2023  11:02 uDie 2 uurtjes boven de 20°C zal denk ik het verschil niet maken, heb er alle vertrouwen in

Nee, maar je had er voor kunnen kiezen om minder ver terug te koelen. Je krijgt dan een nog snellere vergisting.

Zjoske

Citaat van: Jacques op 27-07-2023  11:51 uNee, maar je had er voor kunnen kiezen om minder ver terug te koelen. Je krijgt dan een nog snellere vergisting.

Ik moet nog een weekje op vakantie, ik heb dus de tijd

Zjoske

Inmiddels weer een week verder, vergisting lijkt ten einde.
Voor een paar dagen de koeling uitgezet en temperatuur op laten lopen.
Het sg met de hydrometer gemeten is 1,011 en kom dan 3 puntjes te kort (Brewfather = 1,008)

In het maatglas van de hydrometer zag er het er nog heel troebel uit, denk toch dat ik het nog een weekje op 15 °C laat staan en dan pas bottelen.
Of misschien toch beter een coldcrash van een week en dan met cbc-1 bottelen, lastig...

Schermafbeelding 2023-08-05 083517.png

hansHalberstadt

Dit is wel een bijzondere.
Gisting was vastgelopen waarschijnlijk door veel verlies aan het begin via de blow off.
Gisteren op dag 14 een nieuwe starter gemaakt van 3.3l op 60 liter bier en nog 500 g suiker.
Gisting gaat nu ineens 10 x zo snel. Gemeten met een CO₂ meter 10 ml per slag. Gaf gisteren 2 slagen in 45 seconden en nu 1 slag per 4 seconden.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=682611

GGB

Mooie snelle vergisting van de tripel d.m.v. Wyeast 3463 FORBIDDEN FRUIT + starter.

WhatsApp-Image-2023-08-24-at-11.16.27.jpeg" border="0

tdp

Citaat van: GGB op 24-08-2023  11:17 uMooie snelle vergisting van de tripel d.m.v. Wyeast 3463 FORBIDDEN FRUIT + starter.

WhatsApp-Image-2023-08-24-at-11.16.27.jpeg" border="0

Mooie gist dat, die WY3463!

(En succes vanavond, kon nog wel eens een lastige pot worden)

WJW

Een interessante:
Poging om een alcoholvrije IPA te brouwen met Fermentis LA-01. Ik verwachtte dus een zeer beperkte en snelle vergisting. Ik stond op 21 augustus op het punt om te gaan koudhoppen, toen de vergisting weer op gang kwam.
Mijn vrees is dat ik mogelijk een infectie te pakken heb, zeker gezien het feit dat dit een alcoholvrij bier moet worden.
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.

IMG_0355.jpeg

Josss

Citaat van: WJW op 25-08-2023  09:39 uEen interessante:
Poging om een alcoholvrije IPA te brouwen met Fermentis LA-01. Ik verwachtte dus een zeer beperkte en snelle vergisting. Ik stond op 21 augustus op het punt om te gaan koudhoppen, toen de vergisting weer op gang kwam.
Mijn vrees is dat ik mogelijk een infectie te pakken heb, zeker gezien het feit dat dit een alcoholvrij bier moet worden.

Het ziet er wel naar uit, volgens je grafiek is het nu 3 %. Het blijft bier, kwestie van proeven of het ook drinkbaar is.

Jos

WJW

Ik heb in het beloop een paar samples genomen, waarvan de laatste twee ook met hydrometer getest (omdat de absolute waarde van mijn Float nooit perfect overeenkomt). SG is dan 1.017 en 3 dagen stabiel. Dat zou op ongeveer 1.3% uitkomen.
Smaak is niet super, maar wel ongeveer als verwacht. Het smaakt ook niet bijzonder zuur of iets dergelijks.
Vandaar de koudhop toegevoegd. We gaan het zien of het lukt.
Alcoholvrij bier is een van de spannendste brouwsels in tijden voor mij.

Fractus

Mijn eerste keer met de iSpindel! Vergisting die hoort bij dit brouwsel

Aan het begin alleen de koelkast aangesloten, met het idee dat de gist (Nottingham) vanzelf de temperatuur wel weer omhoog zou krijgen, en omdat deze gist best koud mag vergisten. Dit gebeurde alleen niet, dus toen toch maar het verwarmingslint aangesloten en de boel op 19 graden ingesteld. Wat mij opviel is dat ik ondanks een overmaat aan gist, lang moest wachten voor de vergisting begon. Ik had twee zakjes toegevoegd op zo'n 20 liter, en ze waren een paar maanden geleden gekocht en in de koelkast bewaard  :weetniet:

download.png

Jacques

Ziet er goed uit. Na de lagfase is vergisting goed en zonder haperingen verlopen volgens de grafiek.
Overigens is een wat langere lagfase geen probleem, maar het is goed dat je de temperatuur omhoog geschroefd hebt.

Theo Mol

Daar is het mijne dan, nogal een wisselend lijntje alsof ik in een gofslagbad aan het vergisten ben.
Na de eerste daling ging het doorgegeven SG zelfs weer omhoog; ik heb in het vat gekeken en wat ik dacht klopte: er lag een dikke gistpannekoek op het bier. De gist is uiteindelijk aan het uitzakken geslagen en nu is het weergegeven SG meer in de buurt van wat ik verwachtte.
Het is een blond bier met US-05, SG bij start 1,054 en nu volgens de float in de buurt van 1,012 en dat is ongeveer het verwachte einde. Ik ga de temperatuur een paar graden opvoeren om het bier uit te laten gisten, dan weer een paar dagen koel en daarna bottelen. In de koele dagen kan ik mooi mijn flesjes door de wasstraat halen.

Schermafbeelding 2023-10-06 213940.png

Jacques

Vergisting Weense Bock 2023-10-29 171800.png

Een vergisting volgens het boekje. Het gaat om een ondergister met een begin SG van 1064 en een huidig SG van 1011. Mijn BrewBrain Float is een stuk optimistischer over de vergistingsgraad (SG 995) Daar zit dus 16 SG punten tussen! Ongetwijfeld komt dit door de afzetting van hopharsen op de Float.
Ik laat het bier nog een week uitgisten/rijpen voor het te bottelen. Een ondergister binnen 1 week bottelen zou wel heel snel zijn... Er is overigens vergist bij 15°C. De nagisting doe ik bij dezelfde temperatuur.

De gebruikte gist is de Angel BF16. Deze zou een vergistingsgraad kennen van 85%. Ik zit nu op 82,5%. Dat klopt aardig denk ik. Binnenkort start ik een vergelijkende test met Angel gisten. 4 van de 5 gisten die Brouwland verkoopt heb ik op dit moment in huis.

Fractus

download.png

Dit is de grafiek van een witbier met start-SG van 1.044, vergist met de M21. De vergisting kwam vlot op gang en ging als een speer, binnen 48 uur van 1.044 naar 1.014. Vervolgens leek het stil te vallen, terwijl ik eigenlijk op een wat hogere vergistingsgraad had gehoopt van zo'n 75% (er zit zelfs 5% suiker in de stort). De temperatuur in een paar stapjes wat opgekrikt, en als je inzoomt zie je inderdaad dat er nog heel langzaam wat gebeurt. M'n vorige brouwsel was een saison, dus ik hoop dat we hier de nagisting van de M21 zien en niet een diastaticus die er met m'n witbier vandoor gaat  :-X

download (1).png

Alexander_H

Behoorlijke pieken en dalen in dat tweede deel Fractus, mag ik vragen waar je vergistingsvat in staat, en of je koeling/verwarming gebruikt? Er zit een piek/dal in van 21-23 zie ik.

hansHalberstadt

Hier zie je het effect tgv het verliezen van gist door een blowoff.
gisting.gif
De gisting gaat heel snel en dan gaat er bij ca 40% SVG gist verloren via de blowoff. Dat duurde tot dag 2 (47% SVG) toen stopte het afblazen van gist. Ik had op dat moment 850 ml slurry vi de blowoff opgevangen via een steriel pijpje in een steriel vaatje. Op dat moment heb ik het vat geopend en de slurry er weer bijgedaan. Tevens van die gelegenheid gebruikgemaakt om de dryhop erbij te doen. (Neipa) Daarvoor zo'n fruitzakje gebruikt van de supermarkt, zakje van tevoren gesteriliseerd in de snelkookpan. Goed ondergedompeld in het schuim om oxidatie van de hop te voorkomen. De gisting was nog zo fel dat de koolzuur snel de zuurstof zou vervangen. Toen weer het vat gesloten.
gistingvat.jpg
Vrijwel gelijk na het sluiten van de deksel ging de gisting een stuk sneller dan daarvoor. Dat zie je in de raaklijnen aan de grafiekjes:
op dag 1 ging het met 47.3% SVG toename per dag
na stoppen van de blowoff ging het nog maar met 11.1% SVG toename per dag
en na toevoegen van de verloren slurrie ging het met 17.2% SVG toename per dag.
Dat is dus 55% toename in vergistingssnelheid tgv het toevoegen van de slurry.
Daaruit mag je denk ik voorzichtig concluderen dat ik via de blowoff ca de helft van mijn gist ben kwijt geraakt.
De volgende dag ging er toch weer een beetje gist via de blowoff als teken dat de gisting weer feller ging. Maar dat was maar een paar ml slurry.

ps, het slangetje dat je ziet, is een dun siliconenslangetje met RVS moertjes aan de onderkant waarmee ik zuurstofloos monsters kan opzuigen met een injectiespuitje en dan na filteren door een watje via de refractometer de gisting kan volgen.

Fractus

Citaat van: Alexander_H op 20-04-2024  08:13 uBehoorlijke pieken en dalen in dat tweede deel Fractus, mag ik vragen waar je vergistingsvat in staat, en of je koeling/verwarming gebruikt ? er zit een piek/dal in van 21-23 zie ik.

Inderdaad flinke pieken en dalen, ik weet niet helemaal waar dat door komt. De temperatuur wordt gestuurd met een Inkbird die in een thermowell in m'n plastic vat zit. Het vat staat vervolgens in een koelkast in de schuur. Misschien moet ik het vermogen van m'n verwarmingslint even wat terugschroeven. De Inkbird laat trouwens veel minder schommeling zien, dus misschien zie je hier dat de lucht boven het bier sterker opwarmt en afkoelt dan het bier zelf. De dobber van de iSpindel zal allebei een beetje meten denk ik?

Edwin brouwt

Citaat van: Fractus op 20-04-2024  12:13 uInderdaad flinke pieken en dalen, ik weet niet helemaal waar dat door komt. De temperatuur wordt gestuurd met een Inkbird die in een thermowell in m'n plastic vat zit. Het vat staat vervolgens in een koelkast in de schuur. Misschien moet ik het vermogen van m'n verwarmingslint even wat terugschroeven. De Inkbird laat trouwens veel minder schommeling zien, dus misschien zie je hier dat de lucht boven het bier sterker opwarmt en afkoelt dan het bier zelf. De dobber van de iSpindel zal allebei een beetje meten denk ik?
En heb je die schommelingen altijd? Want dan zou je de volgende keer 's kunnen proberen om de sonde tegen het vat te plakken. Werkt bij mij in ieder geval beter.

hansHalberstadt

Citaat van: Fractus op 20-04-2024  12:13 uDe Inkbird laat trouwens veel minder schommeling zien, dus misschien zie je hier dat de lucht boven het bier sterker opwarmt en afkoelt dan het bier zelf. De dobber van de iSpindel zal allebei een beetje meten denk ik?
Dat zou goed kunnen kloppen. Vraag is even wat belangrijk is. de temperatuur van je bier wil je constant houden, maar ook de temperatuur van je kopruimte wil je constant houden omdat je anders de kans loopt dat je waterslot de andere kant op gaat bluppen door krimpen en uitzetten van de CO2 in de kopruimte als de gisting op zijn einde loopt. Dan is het inderdaad beter om een klein beetje van je omgevingstemperatuur mee te nemen dus sensor iets minder ver in de buis of op de wand van je vat meten met een sponsje erover.

Alexander_H

Ik heb gemerkt, dat zelfs met een thermowell het echt uitmaakt waar de sonde zich bevind, iets meer aan de buitenzijde was bij mij ook stukken beter, dan is de schommeling hooguit 0,2 - 0,3 graden. eigenlijk was met een sponsje aan de buitenkant bij mij ook constanter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.