Willamette VS Cascade hopsterkte

Gestart door Simonius, 01-05-2023 13:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Simonius

Ik heb als doel om een APA te gaan brouwen en wil graag Willamette en Cascade in balans krijgen. Welke geeft meer aroma af en wat zou de verhouding zijn om het in balans te krijgen?

Jacques

Citaat van: Simonius op 01-05-2023  13:50 uIk heb als doel om een APA te gaan brouwen en wil graag Willamette en Cascade in balans krijgen. Welke geeft meer aroma af en wat zou de verhouding zijn om het in balans te krijgen?

Lastige vraag. Er is immers sprake van een overlap in het smaakprofiel. En ook de plek waar de hop geteeld is maakt veel uit. Zie https://appellationbeer.com/blog/Cascade-a-study-in-hop-terroir/

Het handigst is hopthee maken met beide hopsoorten en met je neus de verhouding te bepalen.

Simonius

Als hobbybrouwer is het dus vrij moeilijk om tweemaal hetzelfde bier te maken omdat je vaak niet weet waar het geteeld wordt etc. Tsja, het blijft immers een natuurproduct.

Maar hoe brengen commerciële brouwers consistentie in de hopsmaak? Een IPA van bijvoorbeeld Jopen smaakt altijd exact hetzelfde.

thepsych

Citaat van: Simonius op 02-05-2023  10:06 uMaar hoe brengen commerciële brouwers consistentie in de hopsmaak? Een IPA van bijvoorbeeld Jopen smaakt altijd exact hetzelfde.

Het lijkt mij dat de meer professionele brouwers hun processen wat beter onder controle hebben, maar ook de gebruikte producten, hop, altijd van dezelfde leverancier bestellen en altijd even oud is waardoor er denk ik wel een zekere constantheid te verwachten is. Dan zit je dus niet met verschillen in"terroir" lijkt me. Natuurlijk kan het ene oogstjaar verschillen van het andere, maar misschien help het daar dat er meerdere hoppen gebruikt worden.
Overigens heb ik wel eens gehoord dat sommige proevers bij een professionele (pils) brouwerij verschillen kunnen proeven tussen de verschillende productie lijnen. Ik gok, maar weet dat natuurlijk niet, dat er toch ook verschillen zullen zitten in de flesjes van Jopen in de loop van de tijd. Alleen dat is moeilijk uit te maken want een biertje van 3 maanden oud smaakt anders dan het recent gebrouwen biertje...

Jacques

Citaat van: Simonius op 02-05-2023  10:06 uMaar hoe brengen commerciële brouwers consistentie in de hopsmaak? Een IPA van bijvoorbeeld Jopen smaakt altijd exact hetzelfde.

Ook bij commerciële brouwers zitten er verschillen tussen de verschillende brouwsels. De grotere brouwerijen blenden verschillende brouwsels voor een constante smaak.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.